• Ovako AB/

Ovako investoi yli 17 miljoonaa euroa vakuumipumppujärjestelmään Hoforsin tehtaalla

Ovakon investointi moderniin vakuumipumppujärjestelmään Hoforsin tehtaalla on merkittävä panostus metallurgian parantamiseen. Investointi on myös osoitus Ovakon omistajien, Sanyo Special Steelin ja Nippon Steel Corporationin, sitoutumisesta metallien valmistus- ja jalostusmenetelmien kehittämiseen sekä hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen.

17 miljoonan euron investointi koostuu kahdesta keskeisestä osasta: kaasunpoistolaitoksesta, joka on linjassa nykyaikaisten Smedjebackenin ja Imatran tehtaiden laitteistojen kanssa sekä mekaanisista tyhjiöpumpuista, jotka mahdollistavat laitoksen sisäisen alipaineen.

Uusi vakuumipumppujärjestelmä modernisoi edelleen Hoforsin tehtaan toimintaa. Se tuo ennen kaikkea vakautta metallurgian pitkäjänteiseen kehittämiseen. Lisäksi laitos ​​parantaa tuotteiden laatua sekä vahvistaa ja tehostaa edelleen terästehtaan yleistä suorituskykyä.

Teknologia parantaa myös alipaineen tuottoa korvaamalla höyrysuihkupumput mekaanisilla pumpuilla, mikä vähentää kyseisen tuotantovaiheen energiankulutusta ja CO2-päästöjä sekä parantaa kokonaishyötysuhdetta.

- Investointi tähän vakuumipumppulaitokseen korostaa Ovakon vihkiytymistä innovatiivisten teknologioiden käyttöönottoon ja kestävän kehityksen toteuttamiseen. Se osoittaa, että olemme sitoutuneet korkealaatuisten terästuotteiden toimittamiseen samalla kun pienennämme ympäristöjalanjälkemme, sanoo Ovakon konsernijohtaja Marcus Hedblom.

- Tähän investointiin kulminoituu pitkä matka, joka on vaatinut omistautumista monilta organisaation sisällä. Huolellisen valmistelun ja sidosryhmien, kuten Sanyo Special Steelin, Nippon Steel Corporationin ja Ovakon hallituksen, hyväksynnän jälkeen käytännön työ voi alkaa, sanoo Hofors-Hellefors -liiketoimintayksikön johtaja Rickard Qvarfort.

Tavoitteena on, että laitos otetaan käyttöön ja on toimintakuntoinen vuodenvaihteessa 2024–2025.

Saiva Zalkalns
Director and Head of Group Communications
saiva.zalkalns@ovako.com

Tietoa Ovakosta Ovako kehittää puhtaita, korkealaatuisia koneenrakennusteräksiä laakeri-, ajoneuvo- ja konepajateollisuudessa toimiville asiakkaille. Teräksemme mahdollistaa kevyiden, kestävien ja ilmastoviisaiden tuotteiden valmistamisen. Meillä on korkeat vastuullisuustavoitteet. Tuotantomme on ollut hiilineutraalia tammikuusta 2022 lähtien, ja se perustuu täysin kierrätysteräkseen ja fossiilittomaan sähköön. Ovakolla on noin 2 900 työntekijää yli 30 maassa, ja sen liikevaihto on noin 1 miljardia euroa. Olemme Sanyo Special Steelin tytäryhtiö ja osa Nippon Steel Corporationia, joka on yksi maailman suurimmista teräksen tuottajista. Lisätietoa: ovako.com, sanyo-steel.co.jp ja nipponsteel.com.

Lainaukset

Ovakon konsernijohtaja Marcus Hedblom