Ovako jatkaa investoimista Smedjebackenin terästehtaaseen

Ovako jatkaa panostamista innovaatioihin ja tehokkuuteen uudella 9 miljoonan euron investoinnilla Smedjebackenin terästehtaaseen

Tämä uusi rahoitus on jatkoa aiemmille merkittäville investoinneille, joihin sisältyvät uusi poistokaasusuodatin, jatkuvatoiminen valukone ja tyhjiösäiliön poistokaasujärjestelmä (VTD). Yhdessä nämä investoinnit tehostavat ja modernisoivat Smedjebackenin tehtaan tuotantoa sekä takaavat tuotannon jatkuvan kehittämisen.

Investointi sisältää valokaariuunin 50 vuotta vanhan kompensointijärjestelmän korvaamisen Hitachi Energyn nykyaikaisella SVC Light® Statcom-järjestelmällä. Uudistuksen tavoitteena on varmistaa, että Ovako täyttää sähkön laadulle ja jännitevaihteluille asetetut nykyiset teollisuusstandardit. Lisäksi sen odotetaan tuovan merkittäviä energiansäästöjä ja vähentävän elektrodien kulutusta, mikä puolestaan lisää valokaariuunin tuottavuutta.

”Tämä investointi on osoitus siitä, että noudatamme korkeimpia tehokkuuden ja kestävyyden standardeja toiminnassamme. Uusi STATCOM-järjestelmä ei ainoastaan vastaa nykyisiin vaativiin vaatimuksiin, vaan parantaa myös tuottavuuttamme ja vähentää energiankulutusta”, sanoo SmeBox-liiketoimintayksikön johtaja Nicholas Källsäter.

”Olemme tyytyväisiä ja ylpeitä, että Ovako valitsi meidät jälleen toimittamaan heille koetellun ja edistyksellisen SVC Light® STATCOM -järjestelmämme. Se tukee Smedjebackenin terästehtaan tuotannon vakautta ja luotettavuutta”, toteaa Hitachi Energyn Anna Svensson, joka vastaa sähkön laatuun liittyvistä ratkaisuista. ”Edelläkävijäteknologiamme ja osaamisemme auttavat asiakkaitamme ja kumppaneitamme voittamaan sähkön laadun hallintaan liittyvät haasteet, vahvistamaan verkkoa ja parantaa jännitetukea.”

”Tämä on merkittävä askel kohti visiotamme: jalostaa terästä kestävälle yhteiskunnalle. Modernisoimalla Smedjebackenin terästehtaan kehittyneillä teknologioilla, kuten SVC Light -järjestelmällä, parannamme paitsi tuotantomme tehokkuutta, myös vahvistamme sitoutumistamme kestävyyteen ja energiatehokkuuteen. Tämä investointi luo vahvan pohjan tuleville edistysaskeleille ja asemoimme itsemme terästeollisuuden ympäristövastuun eturintamaan”, sanoo Marcus Hedblom, Ovako-konsernin toimitusjohtaja.

Uusi kompensaattorijärjestelmä on määrä ottaa käyttöön kesän 2026 jälkeen. Tämä on jälleen yksi merkittävä virstanpylväs Ovakon matkalla kohti kestävää ja tehokasta terästuotantoa.

Saiva Zalkalns
Director and Head of Group Communications
saiva.zalkalns@ovako.com

Tietoa Ovakosta Ovako kehittää puhtaita, korkealaatuisia koneenrakennusteräksiä laakeri-, ajoneuvo- ja konepajateollisuudessa toimiville asiakkaille. Teräksemme mahdollistaa kevyiden, kestävien ja ilmastoviisaiden tuotteiden valmistamisen. Meillä on korkeat vastuullisuustavoitteet. Tuotantomme on ollut hiilineutraalia tammikuusta 2022 lähtien, ja se perustuu täysin kierrätysteräkseen ja fossiilittomaan sähköön. Ovakolla on noin 2 900 työntekijää yli 30 maassa, ja sen liikevaihto on noin 1 miljardia euroa. Olemme Sanyo Special Steelin tytäryhtiö ja osa Nippon Steel Corporationia, joka on yksi maailman suurimmista teräksen tuottajista. Lisätietoa: ovako.com, sanyo-steel.co.jp ja nipponsteel.com.