Ovako mukaan Polestar 0 ‑projektiin

Vastatakseen ilmastohaasteisiin ja saavuttaakseen perimmäisenä tavoitteenaan olevat hiilen nollapäästöt Ovako osallistuu Polestar 0 ‑projektiin, jonka kunnianhimoisena tavoitteena on luoda ilmastoneutraali auto vuoteen 2030 mennessä.

Ovakolla on maailmanlaajuisesti johtava asema hiilineutraalien terästuotteiden valmistajana. Yrityksen koneenrakennusterästen tuotanto on ollut 100-prosenttisesti hiilineutraalia vuoden 2022 alusta lähtien, ja sen kaikki terästuotteet ovat yli 97-prosenttisesti kierrätysterästä. Matka kohti mahdollisimman pientä hiilijalanjälkeä jatkuu.

Lisää suunnitelluista parannuksista kerrotaan uusimmassa yritysvastuuraportissa. Ovakon raakaterästuotannon hiilijalanjälki on noin 95 prosenttia maailman teräsyhtiöiden keskiarvoa pienempi ja kehdosta portille ‑hiilijalanjälki noin 80 prosenttia pienempi, mutta yritys ei ole vielä tyytyväinen.

Ovakon konsernijohtaja Marcus Hedblom kommentoi: ”Päästäksemme pyrkimyksissämme vieläkin pidemmälle olemme päättäneet ottaa haasteen vastaan ja osallistua Polestar-yhtiön Polestar 0 ‑projektiin, jonka kunnianhimoisena tavoitteena on luoda ilmastoneutraali auto vuoteen 2030 mennessä.”

Polestar 0 ‑projektin johtaja Hans Pehrson sanoo: ”Näin kunnianhimoisessa projektissa tarvitaan alansa huippua edustavia kumppaneita, jotka ovat täysin sitoutuneita rohkeaan visioomme. Siksi onkin hienoa, että Ovakosta tulee keskeinen osa tiimiämme etsiessämme ratkaisuja täysin ilmastoneutraalin toimitusketjun kehittämiseksi. Ovakon täysin hiilineutraalien koneenrakennusterästen tuotantoon ja 97-prosenttisesti kierrätysterästä sisältävien tuotteiden valmistukseen liittyvä osaaminen tulee olemaan mittaamattoman arvokasta missiomme toteutumisen kannalta. Sillä tulee olemaan keskeinen rooli kehitettäessä uusia ja innovatiivisia teknologioita, joilla voidaan saavuttaa jotain, mikä tähän asti on ollut mahdotonta.”

Ovakon tehtävänä projektissa tulee olemaan pienentää mahdollisimman tehokkaasti CO2-jalanjälkeä vaikuttamalla tuotantoketjun alkupäähän seosainepitoisuuksien kautta sekä lisätä tuotannon sivuvirtojen uudelleenkäyttöä ja siten edelleen vähentää neitseellisten raaka-aineiden hankintatarvetta.

Lisätietoja Polestar 0 ‑projektista

Ovakon yhteyshenkilöt Polestar 0 ‑projektiin liittyen:
Erik Claesson, autoteollisuussegmentin johtaja
erik.claesson@ovako.com
+46 290-25688

Patrik Ölund, konsernin tutkimus- ja kehitysjohtaja
patrik.olund@ovako.com
+46 290-25113

Saiva Zalkalns
Head of Group Communications
saiva.zalkalns@ovako.com
Tietoa Ovakosta Ovako kehittää puhtaita, korkealaatuisia koneenrakennusteräksiä laakeri-, ajoneuvo- ja konepajateollisuudessa toimiville asiakkaille. Teräksemme mahdollistaa kevyiden, kestävien ja ilmastoviisaiden tuotteiden valmistamisen. Meillä on korkeat vastuullisuustavoitteet. Tuotantomme on ollut hiilineutraalia tammikuusta 2022 lähtien, ja se perustuu täysin kierrätysteräkseen ja fossiilittomaan sähköön. Ovakolla on noin 2 900 työntekijää yli 30 maassa, ja sen liikevaihto on noin 1 miljardia euroa. Olemme Sanyo Special Steelin tytäryhtiö ja osa Nippon Steel Corporationia, joka on yksi maailman suurimmista teräksen tuottajista. Lisätietoa: ovako.com, sanyo-steel.co.jp ja nipponsteel.com.

Päästäksemme pyrkimyksissämme vieläkin pidemmälle olemme päättäneet ottaa haasteen vastaan ja osallistua Polestar-yhtiön Polestar 0 ‑projektiin, jonka kunnianhimoisena tavoitteena on luoda ilmastoneutraali auto vuoteen 2030 mennessä,
Ovakon konsernijohtaja Marcus Hedblom