Ovako ostaa BE Groupin Kiinan toiminnot

Ovako julkistaa tänään BE Groupin kanssa allekirjoittamansa sopimuksen, jolla Ovako ostaa BE Groupin Kiinan toiminnot. Yrityskauppa vauhdittaa Ovakon suunnitelmia saada jalansijaa Kiinan markkinoilla.Tarkoituksena on tukea Ovakon asiakkaita Aasiassa erityisillä niche-tuotteilla.

– Hankkimalla BE Groupin Kiinan toiminnot Ovako ottaa merkittävän askeleen Aasiassa. Se on paitsi meille, myös asiakkaillemme tärkeä markkina-alue, ja toivomme yrityskaupan myötä pystyvämme tukemaan heitä entistäkin paremmin. Yrityskauppa toteuttaa myös Ovakon strategiaa, jonka tavoitteena on asemoitua korkealuokkaisena koneenrakennusterästen toimittajana ja laajentaa kansainvälistä asemaamme valituilla niche-aloilla, toteaa Ovakon konsernijohtaja Tom Erixon.

Liikkeenluovutuksen odotetaan toteutuvan kesäkuun loppuun mennessä. Kaupan hinta vastaa pääasiallisesti Kiinan toimintojen omaisuuden arvoa ja sillä on vain marginaalinen merkitys Ovakon taseessa. Kauppasumman arvioidaan olevan noin 1,16 MEUR.

Viktoria Karsberg, Head of Group Communications, +46-70-209 93 96

Ovako on johtava eurooppalainen koneenrakennusterästen valmistaja, jonka asiakkaita ovat kuulalaakeri-, ajoneuvo- ja konepajateollisuus. Ovako valmistaa niukkaseosteisia teräksiä ja hiiliteräksiä tankoina, putkina, renkaina ja puolivalmiina komponentteina. Yhtiöllä on tuotantoa 11 paikkakunnalla ja useita myyntiyhtiöitä Euroopassa ja Yhdysvalloissa. Ovakon liikevaihto vuonna 2012 oli 937 miljoonaa euroa ja henkilöstön määrä 3 040. Vuotuinen terästuotantokapasiteetti on 1,3 miljoonaa tonnia.