• Ovako AB/

Ovako solminut merkittävä kumppanuussopimus FNsteelin kanssa – tarkoituksena tehostaa vähähiilisen premium-langan tuotantoa Euroopassa

Ruotsalainen Ovako, joka on kestävän terästuotannon edelläkävijä, on allekirjoittanut merkittävän kumppanuussopimuksen hollantilaisen FNsteelin kanssa. Tavoitteena on mullistaa Euroopan auto-, rakennus- ja insinööriteollisuuden sektoreille toimitettavan valssilangan tuotannon ympäristövaikutukset.

Tämän strategisen kumppanuuden myötä Ovakon Smedjebackenin tehdas tuottaa vähähiilisen teräsraaka-aineen, josta FNsteel valmistaa premium-tasoista valssilankaa omassa valssaamossaan. Sopimus kestää vähintään kaksi vuotta ja se astuu voimaan vuonna 2025.

FNsteel, joka on osa brittiläistä British Steel -konsernia, edistää konsernin kunnianhimoista strategiaa hiilijalanjäljen pienentämiseksi. Ylläpitääkseen kestävyyden kehitystä siirtymäkauden aikana, FNsteel on tutkinut yhteistyömahdollisuuksia sellaisten kumppaneiden kanssa, jotka toimittavat matalan hiilijalanjäljen teräsratkaisuja. Ovako valikoitui ihanteelliseksi kumppaniksi edistyksellisen kestävyystyönsä ansiosta. Siihen lukeutuu täysin kierrätyspohjainen tuotanto, tehokkaat prosessit ja fossiilivapaan sähkön hyödyntäminen tuotannossa. Lopputuloksena Ovakon teräksen hiilijalanjälki on 80 prosenttia globaalia keskiarvoa pienempi.

”Laajojen, yhdessä tehtyjen testausten ja laadunvarmistusten jälkeen olemme vakuuttuneita tehtaamme kyvystä toimittaa FNsteelille merkittäviä määriä korkealaatuisinta terästämme”, sanoo Ovakon SmeBox-liiketoimintayksikön johtaja Nicholas Källsäter.

"Yhdessä FNsteel ja Ovakon Smedjebackenin tehdas ovat hyvissä asemissa ja valmistautuneita toimittamaan markkinoille mittatilaustyönä tehtyjä, prosessoituja tuotteita, joilla on johtava CO2-suorituskyky", hän lisää.

Ovako-konsernin toimitusjohtaja Marcus Hedblom on ylpeä tavasta, jolla Ovako tukee FNsteelin kestävyystavoitteita.

"Tässä yhteistyössä ei ole kyse pelkästään teräksen tuottamisesta. Kyse on alan tulevaisuuden muovaamisesta. FNsteelin johtaa tätä muutosta upeasti, ja yhdessä asetamme suunnan kestävämmälle teräksen tuotannolle."

FNsteelin toimitusjohtaja Matthijs van der Schoot korostaa yrityksen omistautumista hiilijalanjäljen pienentämiseksi.

"Sitoutumisemme kestävyyteen on vahva. Tämä kumppanuus Ovakon kanssa on hieno virstanpylväs matkallamme, joka mahdollistaa meille vähähiilisen valssilangan valmistamisen. FNsteel on ylpeä ottaessaan tämän askeleen kohti kestävämpää tulevaisuutta."

Saiva Zalkalns
Director and Head of Group Communications
saiva.zalkalns@ovako.com
Tietoa Ovakosta Ovako kehittää puhtaita, korkealaatuisia erikoisteräksiä laakeri-, kuljetus- ja valmistusteollisuudessa toimivien asiakkaiden tarpeisiin. Laadukas teräksemme mahdollistaa kevyet ja mukautuvat tuotteet sekä kestävät ja ilmastoviisaat ratkaisut. Olemme vahvasti kestävään kehitykseen sitoutuneita ja tuotantomme on ollut hiilineutraalia tammikuusta 2022 lähtien: tuotantomme perustuu kierrätysteräksen ja fossiilivapaan sähkön hyödyntämiseen. Olemme läsnä maailmanlaajuisesti yli 30 maassa, meillä on noin 2900 omistautunutta työntekijää ja liikevaihtomme on noin 1,1 miljardia euroa. Sanyo Special Steelin tytäryhtiönä ja Nippon Steel Corporationin jäsenenä seisomme terästeollisuuden eturintamassa - yhdessä jalostamme terästä kestävälle yhteiskunnalle. Tutustu innovatiivisiin ratkaisuihimme osoitteessa www.ovako.com, www.sanyo-steel.co.jp ja www.nipponsteel.com.

Lainaukset

FNsteelin toimitusjohtaja Matthijs van der Schoot