Ovako vihki käyttöön lähes 32 miljoonan euron investoinnin

Ovako on investoinut kymmenen viime vuoden aikana lähes 32 miljoonaa euroa Hoforsin tehtaaseen Ruotsissa vastatakseen isompien ja painavampien teräsrenkaiden kysyntään. Uuden tuotantoprosessin vihkivät käyttöön 16. helmikuuta Gävleborgin läänin maaherra Per Bill ja Ovako Hoforsin toimitusjohtaja Carl-Michael Raihle.

Ympäri maailmaa rakennetaan yhä enemmän ja yhä suurempia tuulivoimalaitoksia, mikä kasvattaa suoraan entistä isompien laakereiden kysyntää. Ovako Hofors vastaa kysyntään kaksinkertaistamalla terästuotantonsa valannekoon. Tämän ansiosta tehdas pystyy valmistamaan halkaisijaltaan jopa yli nelimetrisiä ja painoltaan viisitonnisia laakerirenkaita. Niiden avulla tuulivoimaloiden teho voidaan nostaa jopa megawattiin, mikä vastaa 750 omakotitalon tyypillistä vuosikulutusta.

– Hoforsin investointien ansiosta pystymme nyt kaksinkertaistamaan tiettyjen tuotteiden valannekoon 4,2 tonnista 8,4 tonniin. Tämä varmistaa tuotantomme elinkelpoisuuden ja antaa eväät kasvulle ja uusien markkinaosuuksia voittamiselle tulevaisuuden alalla. Näillä investoinneilla varaudutaan myös käsittelemään vieläkin isompia kokilleja, eli panostamme jo nyt tulevaisuuteen, kommentoi Ovako Hoforsin toimitusjohtaja Carl-Michael Raihle.

Ovakon Hoforsin terästehdas on toimittanut korkealaatuisten laakereiden valmistajille yli 100 vuoden ajan kuonapuhdasta terästä, jonka valtti on korkea väsymislujuus. Sitä mukaa kun asiakkaiden komponenteille asettamat suorituskykyvaatimukset ovat kasvaneet, myös Ovakon teräksiä on kehitetty tiukkenevien vaatimusten mukaisesti. Moni Ovakon asiakas eri toimialoilla tarvitsee terästä, johon ei synny väsymismurtumia. Tämä pätee erityisesti tuulivoimateollisuudessa, koska voimalat sijaitsevat usein hankalapääsyisissä paikoissa.

Mediayhteydet
Oskar Bosson, Head of Group Communications
Puhelin: +46 704 10 71 80
Sähköposti: oskar.bosson@ovako.com

Tietoa Ovakosta

Ovako kehittää teknisesti korkeatasoisia teräsratkaisuja kuulalaakeri-, ajoneuvo- ja konepajateollisuudessa toimiville asiakkailleen yhteistyössä näiden kanssa. Teräksemme tekee asiakkaidemme lopputuotteista kestävämpiä ja pidentää niiden käyttöikää – se merkitsee viime kädessä älykkäämpiä, vähemmän energiaa kuluttavia ja ympäristöystävällisempiä tuotteita.

Tuotantomme pääraaka-aine on kierrätysteräs, josta valmistetaan tankoja, putkia, renkaita ja puolivalmiita komponentteja. Ovako on edustettuna yli 30 maassa, ja yhtiöllä on myyntikonttoreita Euroopassa, Pohjois-Amerikassa ja Aasiassa. Vuonna 2016 Ovakon liikevaihto oli 781 miljoonaa euroa ja henkilöstömäärä vuoden lopussa 2 773. Lisätietoja internet-sivustoltamme osoitteesta www.ovako.com.

Ovako Hoforsin toimitusjohtaja Carl-Michael Raihle