• Ovako AB/

Ovakon SZ-Steel® lisää luotettavuutta säilyttämällä ominaisuutensa ankarissa pakkasolosuhteissa

Lujien, varmojen ja tutkittujen materiaalien kysyntä kasvaa yritysten venyttäessä koneidensa ja laitteidensa suorituskykyvaatimuksia kylmässä ilmastossa ja ankarissa subarktisissa olosuhteissa. Monien komponenttien, kuten putkistojen pulttien, hydrauliikkaosien ja offshore-nostolaitteiden on toimittava luotettavasti –50 Celsius-asteen pakkasilla tai vieläkin kylmemmissä oloissa.

Ovakon SZ-Steel® säilyttää todistetusti ominaisuutensa –40°C:n lämpötilassa ja sitäkin kylmemmässä. Äärimmäisissä tapauksissa sen on todettu kestävän jopa -101°C:n lämpötiloja. SZ-Steel on yksi Ovakon useita eri teräslajeja kattavista tuotebrändeistä. Muita brändejä ovat BQ-Steel®, IQ-Steel®, M-Steel® ja WR-Steel®.

SZ-Steel (SZ tulee sanoista sub-zero) on nimitys teräslajeille, joissa on vähän epäpuhtauksia ja joiden raekoko on tarkasti hallittu. Ne on kehitetty, suunniteltu ja valmistettu erityisesti kylmiin ja vaativiin ääriolosuhteisiin. Näin voidaan vähentää haurastumisen ja murtumien riskiä ja siten suojella luontoa ja parantaa työntekijöiden ja huoltohenkilöstön turvallisuutta.

”Monet vaativimmista asiakkaistamme ovat kertoneet, että turvallisuus alhaisissa lämpötiloissa on yhä akuutimpi huolenaihe. Monille aiheuttavat paineita öljy- ja kaasu- tai laivanrakennusteollisuuden tiukat vaatimukset. Kukaan ei halua tapaturmaa tai suunnittelematonta huoltokäyntiä lämpömittarin lukeman laskiessa ‑40°C:een tai sen alle”, sanoo Ovakon markkinointi- ja teknologiajohtaja Göran Nyström.

Ovako testaa ja sertifioi monia teräslajejaan pakkasenkestoa koskevien standardien mukaan. Ovakon tehtaalla Imatralla tehdään testejä –101°C:ssa käyttäen jäähdytysaineina kryogeenistä nestemäistä typpeä ja metanolia. Näissä olosuhteissa myös muutoin laadukkaat koneteräkset voivat haurastua ja hajota.

”Erittäin suorituskykyisten SZ-koneenrakennusterästemme ehdoton turvallisuus ja luotettavuus varmistetaan yrityksen kehittämässä ’pakastimessa’. Yksikään toinen koneteräsvalmistaja ei ole panostanut yhtä paljon subarktisten olosuhteiden aiheuttamiin ongelmiin kuin Ovako.”

SZ-Steel vastaavat ja itse asiassa ylittävät tärkeimmät kansainväliset turvallisuusstandardit, ja niiden ominaisuudet on osoitettu eri puolilla maailmaa monenlaisissa sovelluksissa, mukaan lukien öljy- ja kaasu-, kaivos-, energia-, merenkulku- ja offshore-teollisuuden laitteissa ja työkoneissa käytettävät vaarnaruuvit, hydraulilaitteet, porat, akselit ja venttiilit. Nämä kohteet vaativat ehdottomasti kylmiin olosuhteisiin sopivia teräksiä, mihin SZ-Steel ovat juuri oikea ratkaisu.

Bengt Larsson, Head of Group Marketing Communications, +46 70 084 45 07
Viktoria Karsberg, Head of Group Communications, +46 70 209 93 96

Ovako on johtava eurooppalainen koneenrakennusterästen valmistaja, jonka asiakkaita ovat kuulalaakeri-, ajoneuvo- ja konepajateollisuus. Tuotannon pääraaka-aine on kierrätysteräs, josta valmistetaan tankoja, putkia, renkaita ja puolivalmiita komponentteja. Ovako on edustettuna yli 30 maassa, ja yhtiöllä on myyntikonttoreita Euroopassa, Pohjois-Amerikassa ja Aasiassa. Vuonna 2014 Ovakon liikevaihto oli 862 miljoonaa euroa ja henkilöstömäärä vuoden lopussa 2 925. Lisätietoja internet-sivustoltamme osoitteesta www.ovako.com.

Lainaukset

Monet vaativimmista asiakkaistamme ovat kertoneet, että turvallisuus alhaisissa lämpötiloissa on yhä akuutimpi huolenaihe. Monille aiheuttavat paineita öljy- ja kaasu- tai laivanrakennusteollisuuden tiukat vaatimukset. Kukaan ei halua tapaturmaa tai suunnittelematonta huoltokäyntiä lämpömittarin lukeman laskiessa -40°C:een tai sen alle
Göran Nyström