• Ovako AB/

Ruotsin pääministeri vihki menestyksekkäästi käyttöön maailman ensimmäisen laitoksen, joka tuottaa fossiilivapaata vetyä teräksen kuumentamiseen ennen valssausta

Johtava eurooppalainen koneenrakennusterästen valmistaja ja Pohjoismaiden suurimpiin teräksen kierrättäjiin lukeutuva Ovako otti eilen käyttöön maailman ensimmäisen laitoksen, joka tuottaa fossiilivapaata vetyä teräksen kuumentamiseen ennen valssausta. Uusi Hoforsin tehdas aloittaa ruotsalaisen teräksenvalmistuksen historiassa uuden luvun, jolla on potentiaalia merkittäviin päästövähennyksiin globaalisti. Ruotsin pääministeri Ulf Kristersson vihki laitoksen käyttöön.

"Ruotsi on nyt fossiilivapaan vallankumouksen keskus teräksenvalmistuksessa. Se, mitä Ovako saa aikaan täällä tänään, on ratkaiseva askel – tämä on vihreää siirtymää käytännössä, ei enää vain pelkkiä sanoja", pääministeri Kristersson totesi avauspuheessaan.

Teräksen kuumentaminen on aikaisemmin vaatinut huomattavia määriä fossiilisia polttoaineita. Ovakon uuden vetytehtaan tuottamaa fossiilivapaata vetyä käytetään valssausta edeltävään teräksen kuumentamiseen viereisillä Hoforsin tehtaan valssaamoilla. Vedyn käyttö vähentää kyseisen tuotantovaiheen päästöt lähes nollaan. Teräksen kuumentamisen lisäksi vetyä käytetään myös polttokennokäyttöisten ajoneuvojen, kuten kuorma-autojen, polttoaineena. Ylimääräinen lämpö muunnetaan kaukolämmöksi.

"Tämä päivä on upea hetki minulle ja kaikille ovakolaisille. Ylpeänä esittelemme polkua kohti fossiilivapaata, korkean lämpötilan teollista lämpöä. On mahtavaa nähdä vierailijoita kaikkialta maailmasta täällä Hoforsissa. Odotamme innolla, että pääsemme jakamaan kokemuksiamme ja auttamaan muita sidosryhmiämme vähentämään päästöjään", sanoi Ovako Groupin toimitusjohtaja Marcus Hedblom avajaisissa. Paikalla oli myös Japanin suurlähettiläs Masaki Noke ja avainhenkilöt Ovakon kumppaneilta.

"Kumppaneidemme, kuten Volvo Groupin, Hitachi Energyn, H2 Green Steelin ja Nel Hydrogenin, ansiosta Hoforsin vetytehdas muuttaa maailmaa ensimmäisestä päivästä lähtien", Marcus Hedblom lisäsi.

Tobias Hansson, Hitachi Energyn Ruotsin toimitusjohtaja, kommentoi:

"Me Hitachi Energyllä olemme äärimmäisen ylpeitä, että saamme osallistua tähän merkittävään virstanpylvääseen kohti kestävämpää terästeollisuutta toimittamalla modulaarisen eHouse-ratkaisun elektrolyysilaitteiden sähköistämiseen."

Maria Persson Gulda, H2 Green Steelin teknologiajohtaja, lisäsi:

"Tekninen asiantuntemus, markkinatuntemus ja laaja-alainen kokemus vedyn tuotannosta ovat jo nyt vahvoja kilpailuetuja kasvavassa vetytaloudessa, mikä on ratkaisevan tärkeää haastavien teollisuudenalojen nopeassa hiilenpoistossa. Tämä yhteistyö on erinomainen esimerkki sekä Ruotsin johtajuudesta, että yhteistyön tärkeydestä - joskus odottamattomissakin kumppanuuksissa."

Lisätietoja Ovakon vedyntuotantolaitoksesta Hoforsissa

• Ovakon vedyntuotantolaitos on maailman ensimmäinen laitos, joka tuottaa fossiilivapaata vetyä teräksen kuumentamiseen ennen valssausta. Tämä vähentää kyseisen tuotantovaiheen päästöt lähes nollaan, ja sivutuotteena syntyy ainoastaan vettä.

• Hoforsin laitos on samalla Ruotsin suurin elektrolyysilaitos. Elektrolyyserissä vesimolekyylit hajotetaan sähkön avulla vety- ja happikaasuiksi, joita voidaan käyttää polttoaineena.

• 20 MW:n laitos tuottaa 3 880 kuutiometriä fossiilivapaata vetyä tunnissa. Lisäksi se tuottaa happea.

• Teräksen kuumentamisen lisäksi vetyä voidaan käyttää polttokennokäyttöisten ajoneuvojen polttoaineena. Joustava tekniikkaratkaisu voi osaltaan vakauttaa sähköverkkoa, jolloin siihen pystytään kytkemään enemmän uusiutuvia energialähteitä. Lisäksi ylijäämälämpö voidaan hyödyntää kaukolämpöverkoissa.

• Ruotsin energiaviranomainen Energimyndigheten tukee tätä noin 180 miljoonan kruunun investointia Industriklivet-hankkeen kautta.

• Suunnitelmana on käyttää paikallisesti tuotettua vetyä vuoteen 2030 mennessä kaikissa terästä valssaavissa Ovakon yksiköissä. Edellytyksenä on, että fossiilivapaata sähköä on hyvin saatavilla elektrolyysiprosessin tarpeisiin.

Fossiilivapaan vetylaitoksen kehittäminen toteutetaan Ruotsin energiaviraston ja Euroopan unionin tuella.

Saiva Zalkalns
Director and Head of Group Communications
saiva.zalkalns@ovako.com

Tietoa Ovakosta Ovako kehittää puhtaita, korkealaatuisia koneenrakennusteräksiä laakeri-, ajoneuvo- ja konepajateollisuudessa toimiville asiakkaille. Teräksemme mahdollistaa kevyiden, kestävien ja ilmastoviisaiden tuotteiden valmistamisen. Meillä on korkeat vastuullisuustavoitteet. Tuotantomme on ollut hiilineutraalia tammikuusta 2022 lähtien, ja se perustuu täysin kierrätysteräkseen ja fossiilittomaan sähköön. Ovakolla on noin 2 900 työntekijää yli 30 maassa, ja sen liikevaihto on noin 1 miljardia euroa. Olemme Sanyo Special Steelin tytäryhtiö ja osa Nippon Steel Corporationia, joka on yksi maailman suurimmista teräksen tuottajista. Lisätietoa: ovako.com, sanyo-steel.co.jp ja nipponsteel.com.

Tämä päivä on upea hetki minulle ja kaikille ovakolaisille. Ylpeänä esittelemme polkua kohti fossiilivapaata, korkean lämpötilan teollista lämpöä. On mahtavaa nähdä vierailijoita kaikkialta maailmasta täällä Hoforsissa. Odotamme innolla, että pääsemme jakamaan kokemuksiamme ja auttamaan muita sidosryhmiämme vähentämään päästöjään.
Ovako Groupin toimitusjohtaja, Marcus Hedblom