Tilinpäätöstiedote 2015

Neljäs vuosineljännes 2015

• Myyntivolyymi laski 2 prosenttia ja liikevaihto 8 prosenttia edellisvuodesta. Liikevaihdon suhteessa isompi lasku johtuu pääasiassa pienemmistä romu- ja seosainelisistä.
  • Tilausvirta kasvoi 3 prosenttia verrattuna edellisvuoden vastaavaan jaksoon.
  • Liiketulos ennen poistoja (EBITDA) ja uudelleenjärjestelykustannuksia oli –5 (4) milj. euroa, mihin vaikuttivat ennen muuta heikompi myynti, romun hintojen lasku ja alhaisempi tuotantovolyymi verrattuna edellisvuoteen.
  • Liiketulos (EBIT) oli uudelleenjärjestelykustannusten ja arvonalentumisten jälkeen –20 (–15) milj. euroa.
  • Operatiivisen toiminnan kassavirta oli 11 (42) milj. euroa.
  • Ovakon uudelleenjärjestelyohjelma 2015–17 etenee suunnitelmien mukaisesti ja osa hankkeista on edellä aikatauluaan. 93 henkilöä on lähtenyt konsernista osana uudelleenjärjestelyohjelmaa mukaan lukien ne 27 henkilöä, joiden työsuhde päättyi 1. tammikuuta 2016.
  • Marcus Hedblom otti 24. marraskuuta vastaan Ovakon konsernijohtajan tehtävät.

Koko vuosi 2015

• Myyntivolyymi laski 2 prosenttia ja liikevaihto 3 prosenttia edellisvuodesta.
  • Liiketulos ennen poistoja (EBITDA) ja uudelleenjärjestelykustannuksia oli 48 (69) milj. euroa, sisältäen edellisvuodesta laskeneiden romu- ja seosainelisien vaikutuksen, joka oli 9 milj. euroa.
  • Liiketulos (EBIT) oli uudelleenjärjestelykustannusten ja arvonalentumisten jälkeen –1 (15) milj. euroa.
  • Operatiivisen toiminnan kassavirta oli 25 (66) milj. euroa. Vuonna 2014 kassavirta vahvistui vapautuneen käyttöpääoman ansiosta 19 milj. eurolla, mutta vuonna 2015 käyttöpääoma ei ole muuttunut.
  • Tulosta kuormittaa 4 (0) milj. euroa uudelleenjärjestelykustannuksia ja 3 (1) milj. euroa uudelleenjärjestelyihin liittyviä arvonalennuksia.
  • Ovako osti teräs- ja metallitukkuri Ovako Metals Oy Ab:n (ent. Tibnor Oy) Suomessa 31. maaliskuuta, mikä kasvatti liiketulosta kertaluonteisesti 3 milj. euroa.

Suluissa ilmoitetut luvut viittaavat edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon.

Konsernin tunnusluvut

2015Q4 2014Q4 2015Koko vuosi 2014Koko vuosi
Myyntivolyymi 1000 tonnia 156 160 681 697
Liikevaihto M€ 183 199 834 862
EBITDA ennen uudelleenjärjestelykustannuksia M€ –5 4 48 69
% liikevaihdosta, oikaistu % –2,7 % 2,0 % 5,7 % 7,9 %
EBITDA M€ –7 4 44 69
% liikevaihdosta % –4,0 % 2,0 % 5,2 % 7,9 %
Liiketulos ennen uudelleenjärjestelykustannuksia M€ –15 –14 7 15
% liikevaihdosta, oikaistu % –7,9 % –7,0 % 0,9 %           1,8 %
Liiketulos (EBIT) M€ –20 –15 1 15
Liiketulosprosentti (% liikevaihdosta) % –10,6 % –7,3 % 0,1 % 1,7 %
Nettotulos M€ –23 –15 –23 –15
Tulos osaketta kohti –468 –306 –458 –302
Operatiivisen toiminnan kassavirta M€ 11 42 25 66
Nettovelkaantumisaste % 181 % 152 % 181 % 152 %
Sijoitetun pääoman tuotto (ROCE) % 0 % 3 % 0 % 3 %
Henkilöstön määrä kauden lopussa (FTE) Hlöä 2 905 2 925 2 905 2 925

Konsernijohtajan katsaus

”2015 oli haastava vuosi, ja koko vuotta leimannut heikko kysyntä jatkui myös viimeisellä neljänneksellä. Neljännellä vuosineljänneksellä Ovakon tilausvirta kuitenkin kehittyi myönteisesti kasvaen 3 prosenttia verrattuna edellisvuoden vastaavaan jaksoon. Ovakon myyntivolyymi oli odotetulla tavalla hiukan edellisen vuoden vastaavaa neljännestä heikompi ja laski 2 prosenttia. Koko vuodelta toimituksia kertyi runsaat 680 000 tonnia.

Neljännen neljänneksen tulosta heikensi laimea kysyntä mutta myös romun hintojen lasku ja tuotantokapasiteetin käyttöasteen heikkeneminen. Samanaikaisesti olemme karsineet kiinteitä kustannuksia 4 milj. euroa verrattuna edellisvuoden vastaavaan neljännekseen.

Lokakuussa julkistettu uudelleenjärjestelyohjelma etenee suunnitellulla tavalla. Eräät toimenpiteet etenivät jopa etuajassa, esim. työvuorojen vähentäminen Hoforsissa, mikä toteutui kokonaisuudessaan 1. tammikuuta 2016 mennessä. Parhaillaan valmistellaan Forsbackan asiakkaiden ja tuotantovolyymien siirtoa muille tuotantoyksiköille. Hälleforsin valssaamon sulkemisvalmistelut ovat edenneet neljännellä neljänneksellä ja jatkuvat edelleen suunnitelman mukaisesti. Tuotannon siirto Ovakon muille valssaamoille alkaa arviolta vuoden 2016 kuluessa ja saataneen päätökseen vuoden 2017 jälkipuoliskolla.

Koko uudelleenjärjestelyohjelma tuottaa vuositasolla arviolta 45 miljoonan euron kustannussäästöt, joiden vaikutus tuntuu täysimääräisenä vuodesta 2018 alkaen. Jo vuonna 2016 säästöjä kertyy arviolta 18 milj. euroa. Neljännellä neljänneksellä 2015 henkilöstö pieneni 80 henkilöllä, ja lisäksi lähes 30 henkilön työsuhde päättyi vuoden 2016 alussa.

Päätettyjä markkinointi- ja teknologiainvestointeja jatketaan. Suunnitellulla tavalla toteutettava investointi Hoforsin tuotannon metallurgiseen perustaan vahvistaa tarjontaamme vaativiin sovelluksiin tarkoitetuissa kuonapuhtaissa teräksissä. Työturvallisuutta kehitettiin vuoden aikana aiempaa intensiivisemmin, ja turvallisuusohjelman toteuttaminen jatkui viimeisellä neljänneksellä.

Uudistamme organisaatiorakennettamme, jotta voimme vahvistaa liiketoimintamme kehitystä, pelkistää organisaatiotamme ja varmistaa uudelleenjärjestelyohjelmamme laadun ja etenemisen. Viidestä liiketoimintayksiköstä tulee neljä yksikköä ja uusi konsernin myyntiorganisaatio perustetaan.

Uusi organisaatio, investoinnit ja uudelleenjärjestelyohjelma yhdessä tehostavat toimintaamme ja parantavat kilpailukykyämme sekä laskevat perustan toimintamme pitkäjänteiselle kannattavuudelle, mikä on eduksi sekä asiakkaille, henkilöstölle että omistajille.

Lyhyen aikavälin näkymät

Odotustemme mukaan eurooppalaisia koneenrakennusterästen markkinoita leimaa vuoden 2016 ensimmäisellä neljänneksellä edelleen epävarmuus. Ovakon toimitusten odotetaan olevan vuoden ensimmäisellä neljänneksellä edellisvuoden vastaavan neljänneksen tasolla.”

Marcus Hedblom
Konsernijohtaja

Nicholas Källsäter, Head of Group Business Control, +46 (0)8 622 13 23
Elina Olsson, Group Communications, +46 (0)8 622 13 22

Ovako kehittää teknisesti korkeatasoisia teräsratkaisuja kuulalaakeri-, ajoneuvo- ja konepajateollisuudessa toimiville asiakkailleen yhteistyössä näiden kanssa. Teräksemme tekee asiakkaidemme lopputuotteista kestävämpiä ja pidentää niiden käyttöikää – se merkitsee viime kädessä älykkäämpiä, vähemmän energiaa kuluttavia ja ympäristöystävällisempiä tuotteita.

Tuotantomme pääraaka-aine on kierrätysteräs, josta valmistetaan tankoja, putkia, renkaita ja puolivalmiita komponentteja. Ovako on edustettuna yli 30 maassa, ja yhtiöllä on myyntikonttoreita Euroopassa, Pohjois-Amerikassa ja Aasiassa. Vuonna 2015 Ovakon liikevaihto oli 834 miljoonaa euroa ja henkilöstömäärä vuoden lopussa 2 905. Lisätietoja internet-sivustoltamme osoitteesta www.ovako.com

Lainaukset

Marcus Hedblom