Uuden sorvauslinjan vihkiminen:Ovako investoi jatkojalostettujen IQ-terästen kasvuun

Tervetuloa Ovakon Hälleforsin tehtaalle uuden sorvauslinjan vihkiäisiin 3. kesäkuuta klo 14.30–15.30.

Nyt valmistuneen investoinnin myötä Ovako saa uuden täydellisen tankotuotteiden sorvaus- ja jälkikäsittelylinjan, jonka tuotteiden mitta-alue on aiempaa laajempi. Näin varmistetaan lähinnä dieselruiskupumppuihin toimitettavien jatkojalostettujen tuotteiden tuleva kasvu.

Ovakon tutkimus- ja kehitysjohtaja Patrik Ölund sai tammikuussa arvostetun Kami-palkinnon osuudestaan mm. dieselpolttoainejärjestelmissä käytettävän Ovakon IQ-teräksen kehitystyössä. Ovako on jo pitkään toimittanut terästä henkilö- ja kuorma-autojen moottoreiden sekä meridieseleiden polttoaineenruiskutusjärjestelmiin. Uuden teknologian ansiosta polttoaineenkulutusta on saatu vähennettyä noin litralla 100 kilometriä kohti. Jos otetaan huomioon pelkästään henkilöautot, joihin Ovakon IQ-terästä on toimitettu, CO2-päästöjen voidaan laskea vähentyneen 10 viime vuoden aikana yhteensä 80 miljoonaa tonnia.

Ovakon sorvauslinjainvestoinnin arvo runsaat 8 milj. euroa (noin 70 miljoonaa Ruotsin kruunua).

Faktoja uudesta sorvauslinjasta:

• Uusi linja kasvattaa Hälleforsin tehtaan kapasiteettia ja varmistaa jatkojalostettujen tuotteiden tulevan kasvun edellytykset.
  • Hälleforsissa on ennestään kaksi sorvauslinjaa. Uusi linja on vanhoja tehokkaampi pienissä mitoissa, mikä vastaa erityisesti dieselruiskupumppuihin käytettävien tuotteiden kasvua.
  • Sorvauslinjassa on kuusi pitkälle automatisoitua prosessivaihetta: sorvaus, oikaisu, viisteitys ja jyrsintä, tarkastus ja jälkikäsittely.
  • Linjaa käyttää kussakin vuorossa kolme operaattoria.
  • Mitta-alue: halkaisija 10–60 mm (toleranssi IT9), tangon pituus 2900–7100 mm.
  • Linjan pituus on 105 m, koneiden paino 300 t ja tuotantotilan tarve 1700 m2.
  • Sorvauskapasiteetti on noin 24 000 tonnia vuodessa.
  • Ovakolle uusia ominaisuuksia ovat automaattinen sekaannustarkastus  ja automaattinen kiristekalvopakkaus.

Viktoria Karsberg, Head of Group Communications, +46-70-209 93 96
Phetra Ericsson, HR Manager Ovako Hällefors, +46-70-238 19 92

Ovako on johtava eurooppalainen koneenrakennusterästen valmistaja, jonka asiakkaita ovat kuulalaakeri-, ajoneuvo- ja konepajateollisuus. Ovako valmistaa niukkaseosteisia teräksiä ja hiiliteräksiä tankoina, putkina, renkaina ja puolivalmiina komponentteina. Yhtiöllä on tuotantoa 11 paikkakunnalla ja useita myyntiyhtiöitä Euroopassa ja Yhdysvalloissa. Ovakon liikevaihto vuonna 2012 oli 937 miljoonaa euroa ja henkilöstön määrä 3 040. Vuotuinen terästuotantokapasiteetti on 1,3 miljoonaa tonnia.