• Porsche | K-Auto/

Kaksinkertainen ensi-ilta 25-vuotispäivän kunniaksi – radalle ja tielle: uudet Porsche 911 GT3 ja Porsche 911 GT3 Touring-paketilla

• Uusi 911 GT3 riemastuttavalla 4,0 litran vapaasti hengittävällä moottorilla ja lyhyemmällä välityssuhteella
  • 911 GT3 Touring-paketilla tarjoaa ensimmäistä kertaa valinnaisen takaistuinjärjestelmän
  • Vielä enemmän räätälöintiä Weissach- tai Leichtbau-paketilla
  • Innovatiivinen kevytrakenteinen urheilukuppi-istuin taittotoiminnolla

Porsche 911 GT3 on tarjonnut äärimmäisen yhdistelmän kilpageenejä ja jokapäiväistä käytettävyyttä heti sen esittelystä lähtien vuonna 1999. Nyt 25-vuotisjuhlan kunniaksi uusi malli julkaistaan ​​ensimmäistä kertaa samanaikaisesti kahdessa eri versiossa: radalle keskittyvänä takasiivellä varustettuna urheiluautona ja hillitympänä versiona Touring-paketilla. Räätälöidyillä paketeilla ja innovatiivisilla vaihtoehdoilla GT3-versioita voidaan yksilöidä edelleen asiakkaan maun ja käyttötarkoituksen mukaan.

Porsche lanseeraa 911 GT3:n uudelleen. Poikkeuksellinen ratakäyttöön soveltuva maantieurheiluauto tekee debyyttinsä juhlavuotenaan ns. laajennetulla kevytrakennestrategialla, vapaasti hengittävällä 4,0-litraisella bokserimoottorilla, jonka teho on 375 kW (510 hv) ja vääntö 450 Nm, sekä uusilla lisävarusteilla. Weissach-paketti, joka on saatavilla ensimmäistä kertaa 911 GT3:een, tarjoaa entistä enemmän konfigurointivaihtoehtoja käytettäväksi radalla. Lisäksi urheiluautossa on laajempi vakiovarustelu ja muita sen yksityiskohtia ja urheilullisuutta entisestään lisääviä lisävarusteita.

911 GT3 modernilla tyylillä

Uusissa 911 GT3 -malleissa auton etu- ja takaosa on terävämmin muotoiltu ja aerodynamiikkaa on mukautettu. Molemmissa versioissa uudelleen muotoiltu ilmanhajotin, spoilerin hienostunut muoto ja modifioidut evät alaosassa lisäävät downforcea ja optimoivat ilmavirtoja. Uudelleen suunnitellut Matrix LED -ajovalot, jotka ovat saatavilla mallissa 911 GT3 valinnaisella valkoisella korostusrenkaalla, yhdistävät kaikki 911:n valotoiminnot ja poistavat lisävalojen tarpeen etuosassa. Tämä mahdollistaa suuremman ilmanottoalueen ja selkeän rakenteellisemman ilmeen. Takaosan diffuusori, ilmanottoaukot ja -moottoritilan kansi on suunniteltu uudelleen. 911 GT3:n takasiivessä on uudet kulmikkaat sivulevyt.

Porsche käyttää erityisesti kehitettyjä, aerodynaamisesti muotoiltuja tukivarsia, joissa on pisaraprofiili kaksinkertaisessa etuakselissa. Ne lisäävät downforcea pyöränkaaressa suurilla nopeuksilla ja parantavat jarrujen jäähdytystä. Varmistaakseen, että etu- ja taka-akselin välinen puristusvoimatasapaino säilyy myös suurista nopeuksista jarrutettaessa, jousitusinsinöörit ovat vähentäneet kallistusta. Tämän helpottamiseksi uudessa 911 GT3:ssa alemman tukivarren etupallonivel on asetettu alemmaksi etuakselilla. 911 GT3 on ottanut nämä muutokset käyttöön nykyisestä 911 GT3 RS:stä. 911 GT3:ssa on vakiona 255/35 ZR 20 (edessä) ja 315/30 ZR 21 (takana) urheilurenkaat, joissa on parannettu märkäpito; valinnaisesti on saatavilla tiehyväksyttyjä ratarenkaita.

Touring-paketti saatavilla heti lanseerauksesta lähtien ja tarjoaa yhä enemmän yksilöintiä

Mallinvaihdoksen myötä Porsche määrittelee 911 GT3:n eri versiot entistä selvemmin. Ensimmäistä kertaa suosittu Touring-paketti on saatavilla heti lanseerauksen jälkeen. "Touring Package" -nimitys juontaa juurensa vuoden 1973 911 Carrera RS 2.7:n varusteluversioon. Se on ollut osa GT3-ohjelmaa vuodesta 2017 lähtien. Se on vieläkin erottuvampi uudessa 911 GT3:ssa, mikä näkyy moottoritilan kannen säleikössä olevassa "911 GT3 touring" -logosta. Touring-paketilla varustetussa 911 GT3:ssa ei ole kiinteää siipeä ja näin ollen se säilyttää 911:n ajattoman elegantin linjan. Adaptiivinen takaspoileri, kuuluisa Gurney-läppä ja mukautettu evärakenne pohjassa takaavat aerodynaamisen tasapainon. Auton sisällä on puolestaan laadukas nahkainen sisusta ja klassinen urheilullinen tunnelma. Ensimmäistä kertaa Touring-paketilla varustetun 911 GT3:n takaistuimet on saatavana lisävarusteena. Näin arjen urheiluauto voidaan mukauttaa entistä yksilöllisemmin asiakkaan toiveiden mukaan maksimaalisen ajonautinnon saavuttamiseksi mutkaisilla maanteillä. "Erityisesti mutkaisilla maanteillä voi selvästi aistia, että ohjaus on vielä paremmin viritetty kuin edeltäjänsä", sanoo Porschen brändilähettiläs Walter Röhrl. ”Se herättää entistä enemmän luottamusta autoon, koska se reagoi rauhallisemmin keskiasennosta menettämättä suoraviivaisuuttaan. Lyhyempi välityssuhde lisää myös merkittävästi ajonautintoa maanteillä.

Kevytrakenteinen muotoilu kauttaaltaan

Auton alhainen kokonaispaino edistää 911 GT3:n ketterää ja suoraviivaista käsittelyä. Uudessa 911 GT3:ssa on kevytrakenteinen muotoilu. Uusi, hopeanvärinen kevyt alumiinivanne vähentää jousittamattomia massoja yli 1,5 kg edelliseen malliin verrattuna. Valinnaisesti magnesiumvanteet ovat saatavana Weissach- tai Leichtbau-paketin (kevyt) kanssa. Ne säästävät painoa yhdeksän kiloa. Uusi 40 Ah:n kevyt litiumioniakku parantaa urheilullista painoindeksiä poistaen vielä noin neljä kiloa. Kevyimmässä kokoonpanossa uusi 911 GT3 painaa vain 1 420 kiloa.

Kahdeksan prosenttia lyhyempi välityssuhde

Uuden 911 GT3:n 4,0-litrainen vapaasti hengittävä moottori on suunniteltu nykyisten, huomattavasti tiukempien pakokaasustandardien mukaan ja varustettu kahdella hiukkassuodattimella ja neljällä katalysaattorilla. Tämän erittäin tehokkaan päästöjenhallintajärjestelmän ansiosta Porsche tarjoaa myös mukaansatempaavan äänimaiseman. Kuusisylinterisen bokserimoottorin teho saavutettiin useilla optimointitoimenpiteillä. Sylinterinkannet on uudistettu, ja 911 GT3 RS:n terävämmät nokka-akselit tarjoavat entistä dynaamisemman suorituskyvyn moottorin ylemmällä kierroslukualueella. Lisäksi käytetään virtausoptimoituja yksittäisiä kuristusventtiilejä ja optimoituja öljynjäähdyttimiä. Bokseri tuottaa tehoa 375 kW (510 hv). Tämä tarkoittaa, että uudistetun nopean vapaasti hengittävän moottorin jokaisen kilowatin tarvitsee liikuttaa vain 3,8 kilogrammaa (2,8 kg/hv) kevyimmässä kokoonpanossaan. Lisäksi sekä 7-vaihteisen kaksoiskytkinvaihteiston (PDK) että 6-vaihteisen GT-manuaalivaihteiston loppuvälityssuhde on kahdeksan prosenttia lyhyempi kuin edeltäjässä. Molemmat vaihteistovaihtoehdot ovat saatavilla sekä 911 GT3:lle että 911 GT3:lle Touring-paketilla. Uusi 911 GT3 kiihtyy 0–100 km/h 3,4 sekunnissa PDK:lla ja saavuttaa huippunopeuden 311 km/h (manuaalivaihteisto: 3,9 s; 313 km/h). "Radalla uusi 911 GT3 mahdollistaa entistä paremman hallinnan, koska se on entistä vakaampi ja käyttäytyy paremmin töyssyissä ja reunakiveyksissä ajettaessa optimoidun iskunvaimentimen ansiosta", sanoo brändilähettiläs Jörg Bergmeister. ”Kallistuksenestojärjestelmä vähentää huomattavasti kallistusliikettä jarrutettaessa. Tämän seurauksena auton tasapaino pysyy huomattavasti tasaisempana kaikissa olosuhteissa.

Innovatiivinen kevytrakenteinen urheilukuppi-istuin

Uuteen 911 GT3:een on saatavana lisävarusteena uusi kevytrakenteinen urheilukuppi-istuin, jossa on kallistettava selkänoja, ja istuinkuori on tehty CFRP:stä. Istuin on varustettu integroidulla rintakehän turvatyynyllä, sähköisellä korkeudensäädöllä ja manuaalisella pitkittäissäädöllä; kolmivaiheinen istuinlämmitin on saatavana lisävarusteena. Osa niskatuen pehmusteesta voidaan irrottaa. Tämä parantaa useimpien kuljettajien ergonomiaa, jos he käyttävät kypärää radalla ajettaessa. Selkänojan taittotoiminto, joka aktivoidaan silmukalla, mahdollistaa pääsyn lisävarusteena saataville takaistuimille, jotka ovat tarjolla ensimmäistä kertaa Touring-paketilla varustettuun 911 GT3:een. Vaihtoehtoisesti tilattavissa on Adaptive Sports Seats Plus -istuimet, joissa on sähköinen 18-suuntainen säätö.

Uuden 911 GT3:n musta kaksipaikkainen vakio-ohjaamo perustuu nykyisten 911-mallien suunnitteluun. Toisin kuin Carrera-malleissa, 911 GT3:a ei kuitenkaan käynnistetä painikkeella, vaan siinä on pyörivä käynnistyskytkin. Lisävarusteena saatava turvakaari osoittaa moottoriurheilun läheisyyden. Keskellä oleva digitaalinen kojetaulu tukee kuljettajaa selkeästi jäsennellyllä näyttö- ja ohjauskonseptilla. Kontrastisen värimaailman ansiosta kierroslukulaskuri ja sekuntikello voidaan lukea salaman nopeasti. "Track Screen" -näyttötila pienentää vasemman puolen kierroslukumittarin ja oikealla puolella olevat digitaaliset näytöt ilmoittavat tärkeimmät tiedot renkaista, öljystä, vedestä ja polttoaineesta sekä ilmoittaa kuljettajalle optimaalisen vaihtoajan vaihtomerkin avulla. Haluttaessa kierroslukumittarin näyttöä voidaan kääntää niin, että 9000 rpm:n katkaisunopeus on kello 12-merkinnässä.

911 GT3:n ja 911 GT3 Touringin yksilölliset paketit

Porsche tarjoaa erilaisia ​​varustepaketteja uuteen 911 GT3:een. Ensimmäistä kertaa saatavilla olevan Weissach-paketin ansiosta 911 GT3 on entistä yksilöllisemmin konfiguroitavissa käytettäväksi radalla. Taka-akselin kallistuksenvaimennin, vetotangot ja taka-akselin vahvikepaneeli on valmistettu CFRP:stä, samoin kuin katto, takalokasuojan sivulevyt, ulkopeilin yläkuori, peilikolmio ja etuosan ilmasiivekkeet. Laajennettu nahka- ja Race-Tex-verhoilu korostavat sisätilojen ilmettä. Ensimmäistä kertaa 911 GT3:n kojelaudan yläpuoli on vastaavasti päällystetty häikäisemättömällä Racetexillä. CFRP-ovenkahvat ja säilytysverkot optimoivat ovien sisäpaneelien kevytrakenteisen muotoilun. Vaihtoehtoina on saatavana CFRP-turvakaari ja kevyet magnesiumtaotut vanteet.

911 GT3:lle Touring-paketilla Porsche tarjoaa Leichtbau-paketin. Tässä auton katto ja vakain on maalattu korinvärillä, vetotangot ja taka-akselin vahvikepaneeli on valmistettu CFRP:stä. Kevyet magnesiumtaotut vanteet ja kevyet ovipaneelit ovat myös osa pakettia. Yhdessä vakiovarusteisen 6-vaihteisen GT-urheiluvaihteiston kanssa käytetään 911 S/T:n lyhennettyä vaihdevipua. Vaihdevivun edessä on oleva kyltti, tekstillä "Leichtbau", auttaa tunnistamaan valitun paketin.

Takasiivellisessä 911 GT3:ssa on saatavilla Clubsport-paketti ratakäyttöön ilman lisämaksua. Siinä on pultattu teräksinen turvakaari takana, 6-pisteturvavyöt kuljettajalle ja käsisammutin. Lisävarusteena saatavat kevyet urheilukuppi-istuimet ovat tämän edellytyksenä.

”Uudesta 911 GT3:sta on tullut entistä innostavampi ja yksilöllisempi. Lisäsimme paljon yksityiskohtia ja annoimme sille monia asiakkaidemme toivomia ominaisuuksia. Tämän ansiosta GT3 voidaan mukauttaa entistä tarkemmin kuljettajan tarkoitukseen tai mieltymyksiin, sanoo Andreas Preuninger, GT-autojen johtaja.

Ainutlaatuinen kronografi on "urheiluauto ranteeseen"

Porsche Design esittelee poikkeuksellisen kellon, joka siirtää urheiluauton suunnittelun ja suorituskyvyn ranteeseen, ja joka tarkoitettu ainoastaan ​​911 GT3:n ja 911 GT3 Touringin omistajille. 911 GT3 -kronografi ja 911 GT3 Touring -kronografi on varustettu tarkalla, COSC-sertifioidulla Porsche Design WERK 01.200 -liikkeellä, jossa on flyback-toiminto. Erittäin kevyessä titaanikotelossa, valinnaisesti mustalla titaanikarbidipinnoitteella, yhdistyy urheiluautojen muotoilu ja moderni kellovalmistus. GT3-muotoilukello, jossa on keltaiset korostukset ja kuusikulmainen rakenne, tuo mieleen auton kojetaulun, kun taas käämitysroottori perustuu GT3-vanteiden suunnitteluun. Kellotaulu on saatavana kaikissa 911 GT3:n ja Touring-paketin ulkoväreissä sekä Paint to Sample -ohjelman väreissä. Ranneke, joka on valmistettu alkuperäisestä Porschen sisänahasta ja -langasta, on myös sovitettu auton vastaavaan kokoonpanoon.

Suomessa uuden Porsche 911 GT3:n ja uuden Porsche 911 GT3 Touring-paketilla myynti alkaa vuoden 2024 lopulla.

Porsche 911 GT3 ja GT3 Touring-paketilla manuaalivaihteisena hinta alkaen 420 722,42 euroa sisältäen arvonlisäveron, arvion autoverosta ja maakohtaisen varustelun.