Risto Lähdesmäestä vuoden arvokkain yrittäjä

Kaliforniaan muuttanut Idean Enterprises Oy:n perustaja palkittiin Nordic Business Forumissa PwC’s Most Valuable Entrepreneur -palkinnolla.

Taivas+Helvetti-kirjasarjan yrittäjien keskuudesta valittiin jo toistamiseen PwC’s Most Valuable Entrepreneur – Suomen arvokkain yrittäjä. Kolmannesta yrittäjäkirjasta lukijoiden ja raadin yhteisesti valitsema voittaja on Ideanin perustaja, helsinkiläislähtöinen Risto Lähdesmäki. Tunnustus jaettiin Nordic Business Forumissa, Helsingin Messukeskuksessa torstaina 1.10.2015. Viime vuoden Nordic Business Forumissa palkinnon voitti Tapahtumahotelli Huoneen perustaja Evon Söderlund.

Valintakriteereihin kuuluu, että Suomen arvokkain yrittäjä tekee kestävää bisnestä, pitää työntekijöistään hyvää huolta ja kantaa vastuunsa myös ympäristöstä ja ympäröivästä yhteisöstä. Yrittäjän palkitsemisen lisäksi palkinnolla halutaan ruokkia keskustelua yrittäjyyden yhteiskunnallisesta merkityksestä sekä innostaa muitakin ihmisiä yrittäjyyteen.

Risto Lähdesmäki on perustanut käyttöliittymäsuunnitteluun keskittyvän Ideanin Suomessa, mutta usean kotimaan vuoden jälkeen on kasvusuunta ollut vahvasti Yhdysvaltojen suunnalla. Idean onkin kasvanut muutaman henkilön pajasta useampi sata ihmistä työllistäväksi kansainväliseksi yritykseksi.

”Risto ja Idean ovat rikkoneet rajansa ja onnistuneet kansainvälisessä palveluviennissä. Uskon, että Riston yrittäjätarina inspiroi monia muita systemaattiseen kasvuun Suomen ulkopuolella”, sanoo PwC:n Suomen toimitusjohtaja Mikko Nieminen.

Palkinnoksi vuoden arvokkain yrittäjä saa PwC:ltä 10 000 euroa lahjoitettavaksi valitsemaansa hyväntekeväisyyskohteeseen. Edellinen voittaja Evon halusi lahjoittaa voittosummalla kaikille kansanedustajille yrittäjyydestä kertovan Taivas+Helvetti Vol. 3 -kirjan, mistä Lähdesmäenkin tarina löytyy.

PwC lahjoittaa voittajalle lisäksi asiantuntijatyötään pro bono -hengessä. ”Haluamme auttaa yrityksiä luomaan kestävää kasvua”, Nieminen sanoo.

PwC Suomi
Mikko Nieminen, toimitusjohtaja
mikko.nieminen@fi.pwc.com
puh. +358 (0)50 383 7756

Taivas+Helvetti
Kari Aalto
kari@taivasjahelvetti.fi
puh. +358 (0)40 861 9344

Mediatiedustelut

Henri Kunnas
henri.kunnas@miltton.fi
 puh. +358 (0)50 350 4585

TAIVAS+HELVETTI: Taivas+Helvetti syntyi Mika Mäkeläisen halusta vaikuttaa suomalaiseen yhteiskuntaan. Taivas+Helvetin tarkoituksena on tuoda esiin ilon, asenteen ja tekemisen merkitys elämässä menestymisessä. Taivas+Helvetti kertoo tarinoita ihmisistä, jotka ovat ottaneet vastaan itseään suuremman haasteen. Mukana on 56 yrittäjän ja 13 urheilijan henkilökohtainen tarina yhteensä neljässä kirjassa. Tähän mennessä noin 45 000 opinnoistaan valmistuvaa nuorta on saanut lahjaksi Taivas+Helvetti yrittäjäkirjan. Kirjoja on ostanut yli 30 000 suomalaista.

PwC: PwC auttaa yrityksiä kasvamaan, toimimaan tehokkaasti ja varmentamaan raportoinnin luotettavuuden. Apunasi on Suomessa yli 830 asiantuntijaa ympäri maan. Palveluitamme ovat liikkeenjohdon konsultointi, yritysjärjestelypalvelut, veroneuvonta ja lakipalvelut sekä tilintarkastus- ja muut varmennuspalvelut. Tavoitteenamme on luoda kestävää kasvua. Ota yhteyttä tai lue lisää: www.pwc.fi.PwC toimii 157 maassa yli 208 000 asiantuntijan voimin. Nimi PwC viittaa PwC-ketjuun ja/tai yhteen tai useampaan sen jäsenyritykseen, joista jokainen on oma itsenäinen yhtiö. Lisää tietoa: www.pwc.com/structure.

Haluamme auttaa yrityksiä luomaan kestävää kasvua.
Mikko Nieminen, toimitusjohtaja, PwC Suomi