Renault 5 E-Tech electric –automaailman ikonin sähköinen paluu

Renault 5 E-Tech electric  antaa uudet kasvot sähköiselle vallankumoukselle. Renaulution-strategiasta luotu retrofuturistinen uusi sähköauto vie ajatukset sekä merkin historiaan että tulevaisuuteen. Alle neljä metriä pitkä täysin uudelle tekniikalle tehty 5 E-Tech electric tuo mukanaan paljon edistyksellistä tekniikkaa. Edullisimman version hinta jää 25 000 euron tuntumaan.

"Tietyissä tuotteissa on taikaa. Ei tarvita loputtomia keskusteluja; kaikki ovat samaa mieltä siitä, mitä on tehtävä. Ja sitten se vain tapahtuu. Ei ole hidastelua. Kun yritys herättää henkiin auton, joka on jättänyt niin upeita muistoja, siihen ammennetaan valtava määrä tunnetta. Se on lupaavaa tulevaisuuden kannalta, sillä asia ei jää asiakkailta huomaamatta. He voivat nähdä sen tunteen palon, joka on laitettu autoon."
Luca de Meo, Renault Groupin pääjohtaja

Renault 5 esiteltiin vuonna 1972, jolloin se kirjoitti uudelleen pikkuautojen suunnittelun käsikirjan. Persoonallinen ja moderni muotoilu käänsi katseet. Muovipuskurit, kirkkaat värit, kulmikkaat valot edessä ja pystysuorat valopylväät takana olivat jotain aivan uutta. Renaultin uutuudesta tuli oitis menestys Ranskassa ja kaikkialla Euroopassa, jolla saatiin merkille aivan uutta aiempaa nuorempaa ostajakuntaa.

Aikaansa edellä Renault 5 oli myös taloudellisuudessa, sillä energiakriisin aikaan vuonna 1974 se oli ensimmäinen automalli, jonka kulutus 90 km/h nopeudella oli symbolisesti alle 5 litraa sadalla. Sen lisäksi samana vuonna, jo puoli vuosisataa sitten, Renaultin 5-mallista esiteltiin sähkömoottorinen versio, jonka toimintamatka oli 110 kilometriä. Niin ikään jo 1980-luvulla Renault alkoi käyttää 5-mallissaan luonnonmateriaaleja. Asiakkaat todistivat, että alkuperäinen Renault 5 osui oikeaan, sillä 13 vuoden aikana niitä myytiin 3,5 miljoonaa kappaletta.

Persoonallinen ja tunteita herättävä muotoilu

Renault ei luonut uutta 5 E-Tech electriciä pelkästään ensimmäisen 5-sukupolven pohjalta, vaan muotoilussa käytettiin hyväksi ideoita ja piirteitä Euroopassa Supercinqinä tunnetusta toisesta sukupolvesta sekä 5 Turbosta. Kaksi ensimmäistä antoivat korille päälinjat ja urheilullisesta 5 Turbosta otettiin leveät lokasuojat sekä asennetta, jolla auto näyttää istuvan tukevasti tiessä.

Uutta Renaultille on valoilmeen muodistavien etuvalojen sijoitus puskuriin, missä ne ovat kuin 5 Turbon sumuvalot aikoinaan. Vaikka autossa on nyt ledivalot, vaikutelma on sama kuin ennen vanhaan. Pyörien aukot ovat pyöreät, mutta lokasuojissa on samaa tyyliä kuin alkuperäisessä 5-mallissa. Kontrastivärinen katto (saatavana kulta, musta ja punainen), tummanpunaiset pystyt takavalot ja raikkaat ulkovärit tuovat mieleen ensimmäisen 5-sukupolven tehden samalla ympäristöstä kirkkaamman.

Alkuun Renault 5 E-Tech electric tulee myyntiin viidellä värillä, joista kaksi on klassikkoja: Pop Yellow ja Pop Green. Ne ovat kuin suoraan 5-mallin 1970-luvun värikartasta. Uudella tekniikalla tehdyt värit näyttävät kauempaa perusvärisiltä, mutta ovatkin lähempää katsottuna hehkuvia metallivärejä. Kahdesta väristä Pop Green on  uuden 5 E-Tech elecricin väri, jonka saa ilman lisähintaa. Kolme muuta väriä ovat Nacré valkoinen, Étoilé musta ja Nocturne sininen.

Vaikka uusi Renault 5 E-Tech electric on pikkuauto, siinä on aina alla 18-tuumaiset vanteet 195/55-renkain. Perusmallin teräsvanteet ovat samaa tyyliä kuin aikoinaan 5 Turbossa. Keskimmäisen Techno-varustetason kevytmetallivanteissa on sama muotoilu kuin vuonna 2021 esitellyssä tutkielmassa. Lopuksi Iconic Cinq varustetason vanteet ovat kuin kellotaulu.

Kooltaan 3,92 metriä pitkä Renault 5 E-Tech electric sijoittuu Clion toisen ja kolmannen sukupolven väliin, mutta sisätilaa on yhtä paljon kuin nykyisessä Cliossa. Kori on sitä yhdeksän senttiä lyhyempi, mutta akselivälissä (2,54 m) on eroa vain viisi senttiä. Merkittävää niin tilojen kuin ajettavuuden kannalta on myös suuri raideleveys (1,55/1,53 m). Korkeutta (1,50 m) on kuusi senttiä Clioa enemmän.

Hyviin puoliin kuuluu 326 litran tavaratila (277 l VDA), jossa on 27 litran suuruinen lokero latauskaapeleille. Epäsymmetrisesti jaetun (60/40) takapenkin selkänojan voi taittaa eteen tavaratilan kasvattamiseksi. Pieniin sähköautoihin ei usein saa vetokoukkua, mutta Renault 5 E-Tech electricin vetomassa on 500 kiloa.

Ohjaamo historian ja tyylikkyyden yhdistelmä

Ohjaamoon on koottu eri 5-sukupolvien tyypillisimmät piirteet ja liitetty niihin uusinta tekniikkaa. Esimerkiksi matkustajan edessä kojelauta on kahdessa tasossa ja näyttävästi pehmustettu. Korkeimmassa Iconic Cinq -varustetasossa pehmusteessa on takaa valaistu Renault 5 -teksti, joka tuo ohjaamoon ylellisyyttä. Kuljettajan edessä suorakulmaisen mittariston kulmat on pyöristetty. Estetiikka ulottuu tuuletusritilöihin, joiden muoto on lainattu etuvaloista.

Istuimien moderni tyyli H-muotoineen on saanut inspiraation 5 Turbosta. Se on samalla muistutus siitä, kuinka innovatiivisia Renaultien istuimet olivat jo 1970- ja 1980-luvuilla. Ja mikäpä olisi sopivampi verhoilumateriaali kuin farkuissa käytettävä denim, joka löytyy keskimmäisestä Techno-varustetasosta niin istuimista, kojelaudasta kuin ovipaneeleista. Nyt se on tehty 100-prosenttisesti vesipullojen kierrätetystä muovista.

Kojelaudassa korkeaa tekniikkaa edustavat kaksi 10-tuumaista näyttöä. Niistä ensimmäinen on kuljettajan digitaalinen mittaristo (Evolutionissa 7-tuumainen), johon on saatavissa viisi erilaista näkymää. Suuremmassa mittaristossa nopeus näytetään valkoisen tai mustan sijaan värikkäin numeroin.

Perusmallia lukuun ottamatta kosketusnäyttö toimii Googlen palvelut sisältävällä OpenR Link -järjestelmällä. Näytön grafiikka on suunniteltu sopimaan täydellisesti auton tyyliin. Samaan tapaan kuin Rafalessa ja Scenic E-Techissä grafiikassa toistetaan timantin muotoja. Käyttäjä voi personoida värejä sekä kuviointia sopimaan valittuun ajotilaan tai kuljettajan mielialaan ja toiveisiin.

Uuden sukupolven sähköautoihin suunniteltu perusrakenne

Uusi pikkuautoihin tarkoitettu Ampere-perusrakenne tuntee nimen AmpR Small. Se kehitettiin todella nopeasti kolmessa vuodessa, vaikka asetetut päämäärät olivat hyvin vaativat. Kustannuksia leikattiin sillä, että osa tärkeistä rakenteista on lainaa Capturissa ja Cliossa käytettävästä CMF-B -perusrakenteesta. Toisaalta sähkömoottoriin ja akustoon liittyvissä ratkaisuissa ei tehty mitään kompromisseja.

Kaikki Renault 5 E-Tech electriciin kehitetyt sähköön liittyvät komponentit jaetaan Renault Groupin muiden saman kokoluokan sähköautojen kanssa. AmpR Small on optimoitu perusrakenne, joka on ominaisuuksiltaan samalla tasolla luokkaa ylempänä olevien automallien kanssa.

Uuden perusrakenteen avulla Renault haluaa luoda uudet standardit tämän kokoluokan sähköautojen ajettavuudelle. Etujousitus on erinomaiseksi Capturissa ja Cliossa todettu, toki Renault 5 E-Tech electriciin sopivaksi säädettynä. Takana on pyörien monivarsituenta, jollaista käytetään yleensä paljon suuremmissa ja kalliimmissa autoissa.

Hienona uutuutena on One Box, jossa jarrujen ja ajonvakautuksen moduulit on yhdistetty. Sillä säästetään tilaa konehuoneessa ja lyhennetään automaattisen hätäjarrutuksen vasteaikaa. Lisäksi uudella ratkaisulla on saatu aikaan hyvä jarrutustuntuma, jossa ajaja ei huomaa milloin siirrytään regeneratiivisesta jarrutuksesta mekaanisien jarrujen käyttöön.

Hiljaisuus on ylellisyyttä, jota 5 E-Tech electricissa luo sama äänenvaimennus kuin kookkaammissa Renault-sähköautoissa. Siinä auttaa patentoitu uuden sukupolven äänenvaimennusratkaisu, joka erottaa ajoakun matkustamosta. Renaultin paneutumisesta asiaan kertoo, että akustinen tuulilasi on vakiovaruste kaikissa Renault 5 E-Tech electriceissä.

Mukavuutta lisää myös lämpöpumppu, joka yhdessä 8 kW tehoisen HVCH (High Voltage Coolant Heater) lämmittimen avulla säästää energiaa. Järjestelmä lämmittää matkustamon nopeasti kylmissä oloissa ja sisätilat voi lämmittää tai viilentää myös etukäteen ohjelmoimalla tai etänä My Renault -sovelluksella.

Turvallisuuden osalta Renault 5 E-Tech electric on niin ikään samalla tasolla luokkaa suurempien autojen kanssa. Korin lyhyet ylitykset vaativat erityisen paljon työtä riittävien törmäysvyöhykkeiden suunnitteluun. Uudessa AmpR Small -perusrakenteessa istuimien poikittaiset kiinnityspisteet on kehitetty niin, että ne vahvistavat koria ja vapauttavat tilaa ajoakulle ja muille osille. Samalla on otettu huomioon sähköauton erityisvaatimukset pelastushenkilöstöä varten.

Riittävästi tehoa ja toimintamatkaa

Renault 5 E-Tech electric tulee aluksi myyntiin 110 kilowatin tehoisella (vääntömomentti 245 Nm) sähkömoottorilla, jonka kanssa ajoakun energiasisältö on 52 kilowattituntia. Sillä toimintamatka on 400 kilometriä (WLTP). Tällä moottorilla varustettuna 5 E-Tech electric kiihtyy nollasta sataan alle kahdeksassa sekunnissa. Huippunopeus on elektronisesti rajoitettu 150 km/h.

Myöhemmin tehokkaimman rinnalle tulevat 90 ja 70 kilowatin tehoisella sähkömoottorilla (vääntömomentit 225 ja 215 Nm) varustetut versiot, joissa on pienempi 40 kilowattitunnin ajoakku ja sen myötä toimintamatka 300 kilometriä (WLTP).

Sähkömoottorit ovat Renaultin tapaan vierasmagnetoituja tahtimoottoreita. Niissä ei ole kestomagneetteja eli harvinaisia maametalleja, millä vähennetään auton ympäristövaikutusta. Uudet moottorit perustuvat Megane E-Tech electricissä ja Scenic E-Tech electricissä käytettäviin. Edistyksellisillä ratkaisuilla mm. invertterissä moottori on saatu kevyemmäksi ja lyhyemmäksi, joten se mahtuu hyvin 5 E-Tech electricin konepellin alle.

Molemmissa ajoakuissa käytetään NMC-kemiaa (nikkelimanganeesikoboltti). Niissä on myös nestejäähdytys, jolla säädetään ajoakun lämpötilaa. Turvallisuuden parantamiseksi neste ei ole akkukotelon sisällä, vaan virtaa akuston pohjassa. Kylmällä ilmalla ajoakku voidaan esilämmittää tehokkaamman latauksen varmistamiseksi.

Uusi 5 E-Tech electric on ensimmäinen Renaultin tulevista sähköautoista, jossa on 11 kilowatin tehoinen kaksisuuntainen vaihtovirralla toimiva laturi. Sillä voidaan antaa virtaa sekä muille autoille ja laitteille (V2L) että takaisin sähköverkkoon (V2G). Autosta sähköverkkoon sähköä siirtävä V2G-järjestelmä tarvitsee sitä varten kehitetyn kotilatauslaitteen sekä Mobilize-sähkösopimuksen, eikä se ole ainakaan toistaiseksi tulossa Suomeen. Uusi kaksisuuntainen laturi on kahden tehokkaamman moottorin kanssa, kun taas 70 kW moottorin kanssa on perinteinen laturi. Vaihtovirralla ladatessa suuremman ajoakun lataaminen täyteen kestää neljä ja puoli tuntia ja pienemmän lataus sujuu tunnin nopeammin.

Pitkillä matkoilla voi käyttää pikalatausta, jonka teho on 110 kW:n sähkömoottorin kanssa 100 kilowattia ja 90 kW:n sähkömoottorin kanssa 80 kilowattia. Molemmilla virran lisääminen 15 prosentista 80 prosenttiin kestää puoli tuntia.

Ajamisen helppoutta ja Reno-avatar

Renault esitteli Megane E-Tech electricin yhteydessä uuden OpenR Link -multimediajärjestelmän, johon on liitetty Googlen toiminnot. Nyt sama löytyy 5 E-Tech electricistä, joten kuljettajalla on pääsy Google Mapsiin, Google Assistantiin ja yli 50 muuhun sovellukseen. Teholtaan älypuhelimen tasoisen mikrosirun ansiosta järjestelmä toimii joustavammin kuin suurin osa autoissa käytettävistä. Järjestelmää voi käyttää joko kosketuksella tai ääniohjauksella.

Yksi suurimmista hyödyistä on nopea ja joustava reitin suunnittelu. Se optimoi reitin huomioiden mahdollisesti tarvittavat lataukset latauspisteiden tietojen perusteella. Kokonaisuuteen kuuluu myös ajoakun valmistelu sopivaan lämpötilaan niin, että lataus tapahtuu mahdollisimman nopeasti.

Renault 5 E-Tech electric on ensimmäinen automalli, jossa on Reno, virtuaalinen matkakumppani. Reno on avatar, jolla on persoonallisuus. Se auttaa ja on yhteydessä Renaultin käyttäjiin niin autossa kuin sen ulkopuolella. Avattaren luoma empaattisuuden tunne vahvistaa omistajan ja hänen Renault 5 E-Tech electricinsä välistä tunnesidettä.

Reno auttaa oppimaan kaiken tärkeän autosta ja sen toiminnoista. Samalla se on sähköautojen asiantuntija, joka voi vastata kysymyksiin ja antaa käytännön neuvoja. Siltä voi vaikkapa kysyä: ”Hey Reno, how can I increase the range of my car?” Kysymykset joutuu esittämään englanniksi, sillä ainakaan toistaiseksi Reno ei ymmärrä suomea.

Reno auttaa muun muassa yhdistämään puhelimen autoon tai vaihtamaan renkaan. Koska Reno on integroitu tekoälyyn ChatGPT, se pystyy antamaan vastauksen mitä moninaisimpiin kysymyksiin. Reno on käytössä myös auton ulkopuolella My Renault -sovelluksen kautta. Niinpä uutta autoa ja sen käyttöä voi opiskella videoiden avulla vaikka kotisohvalla.

Kuljettajaa avustavat järjestelmät ovat Renault 5 E-Tech electricissä nekin pykälää suurempien ja kalliimpien autojen tasolla. Monet niistä ovat tuttuja Megane E-Tech electricistä, mutta ennen näkemättömiä tämän kokoluokan autoissa. Uutena ideana on kojelautaan ohjauspyörän vasemmalle puolelle sijoitettu My Safety Switch, jolla voidaan kytkeä päälle tai pois käytöstä kuljettajan apujärjestelmiä yhdellä napilla.

Kaikissa 5 E-Tech electriceissä kattava varustelu

Uuden Renault 5 E-Tech electricin varustetasot ovat Evolution ja Techno. Niiden rinnalla pidetään ranskalaisittain haute couture collection -erikoismalleja, joista ensimmäinen on Iconic Cinq. Seuraavana sen jälkeen on suunnitteilla vastaava, persoonallinen Roland Garros -erikoismalli.

Kaikissa 5 E-Tech electriceissä on vakiona kompaktia kokoa ja korin lyhyitä ylityksiä korostavat 18-tuumaiset pyörät. Ledivalot ovat persoonallisen näköiset ja tehokkaat, minkä ohella niiden käyttöä helpottaa kaukovaloavustin. Perusmallia lukuun ottamatta alkuperäisen Renault 5:n konepellin ilmanottoaukon paikalla on nyt latauksen tilanteesta kertova numero 5. Kun kuljettaja lähestyy autoa, valo syttyy korostaen ihmisen ja koneen yhteyttä. Samalla myös etuvalot iskevät silmää.

Merkittävää ovat myös auton grafiikat ja äänimaailma, joista jälkimmäinen on suunniteltu yhteistyössä musiikin ja äänen Ircam-instituutin sekä säveltäjä Jean-Michel Jarren kanssa. Jälkimmäinen oli aikoinaan elektronisen musiikin pioneeri ja intohimoinen uuden tekniikan harrastaja. Hän on kehittänyt autossa sisällä kuuluvat äänimaailmat sekä jalankulkijoiden varoitusäänen, joka toimii alle 30 km/h nopeudessa.

Käyttöä helpottaa älyavain, joka takaa avaimettoman pääsyn autoon sekä käynnistyksen. Ohjaamossa on 10-tuumainen kosketusnäyttö ja sekä Android Autolla että Apple CarPlaylla varustetun älypuhelimen voi kytkeä langattomasti auton tieto-viihdejärjestelmään.

Renault 5 E-Tech electric tulee myyntiin Eurooan isoille markkinoille syyskuussa 2024 aluksi kahdella varustetasolla, Techno ja Iconic Cinq, joissa on molemmissa 110 kW tehoinen moottori ja 52 kWh ajoakku. Technossa on edellä mainittujen varusteiden lisäksi 10-tuumainen digitaalinen mittaristo, MULTI-SENSE-säädöt, peruutuskamera, OpenR Link multimedia, langaton puhelimen lataus ja monipuolinen kuljettajaa avustavien järjestelmien paketti.

Huippuversiona on alussa Iconic Cinq, jossa on vielä kaksivärisyys, pysäköintiavustin ja paljon ulkonäköä edelleen kohentavia yksityiskohtia.

Vähän myöhemmin molemmat varustetasot tulevat saataville myös 40 kWh ajoakulla varustettuna heille, jotka eivät tarvitse pitkää toimintamatkaa. Samalla mallisarja kasvaa edullisella versiolla, jonka hinta Euroopassa jää 25 000 euron tienoille.

Tekniset tiedot

Mitat ja paino

Pituus: 3.92 m
Leveys: 1.77 m