Kodit.io lanseeraa uuden tuotteen ensiasunnon ostajille ja asunnon vaihtajille

Kodit Pay mahdollistaa asunnon ostajille tavan säästää omapääomaa asumalla haluamassaan asunnossa ennen varsinaista ostoa.

HELSINKI (30.11.2021) – Suomalainen Kodit.io lanseeraa uuden tuotteen, jolla helpotetaan ensiasunnon ostoa ja asunnosta toiseen siirtymistä. Kodit Pay -niminen tuote tarjoaa valmiiksi remontoituja asuntoja ostajille, joilla ei ole tarvittavaa omapääomaa vielä kasassa tai halua käyttää kaikkia säästöjään. Palvelussa on jo nyt 150 asuntoa tarjolla.

Kodit.io Pay:n avulla ostaja voi asua haluamassaan asunnossa vuoden, jonka aikana ostaja maksaa nimellistä vuokraa asunnosta. Loput ostajan maksamasta kuukausimaksusta kerryttää omaa pääomaa, jonka käyttö realisoituu varsinaisen kaupanteon yhteydessä.

Yhteensä asumiskulut ovat parhaimmillaan vain joitakin prosentteja pääkaupunkiseudun normaalin vuokrahintatason yläpuolella. Tämä palvelee myös asunnon vaihtajia – he voivat huoletta ostaa uuden asunnon Kodit Pay:lla, ja heillä on vuosi aikaa myydä vanha asuntonsa.

Erityisesti ensiasunnon ostajan näkökulmasta asunnon hankinta tällä hetkellä on haastavaa. Osuuspankin selvityksen mukaan nuorten ikäluokkien tulokehitys on ollut hidasta, samalla kun erityisesti kasvukeskusten asuntojen hinnat ovat nousseet vauhdilla. Asuntolaina on kuitenkin niin sanottua “hyvää velkaa”, sillä pitkällä tähtäimellä se kasvattaa omaisuutta.

Suomalaisen Työn Liiton selvityksen mukaan suomalaisista reippaasti yli puolet (63 %) omistaa kodin ja lähes joka neljäs (24 %) on kiinnostunut omistamaan asuntonsa. Vain noin joka kahdeksas (13 %) vastaajista ei ole kiinnostunut omistamaan kotiaan.

“Kaksikymmentä vuotta sitten ensiasunnon ostajia oli vuosittain 34 000. Nyt heitä on enää 22 000, ja heistä 8000 asuu pääkaupunkiseudulla. Ilmiötä ei selitä pelkästään se, että jotkut nuoret eivät halua asua omistusasunnossa. Useimmat haluaisivat, jos siihen olisi mahdollisuus”, kertoo Kodit.io:n perustaja ja toimitusjohtaja Kalle Salmi.

Kodit Pay ei tarjoa ostajalle lainaa, vaan ostaja neuvottelee sen erikseen pankin kanssa. Palvelun tarkoitus on mahdollistaa omistusasuminen mahdollisimman monelle halukkaalle.

“Perinteisesti suomalaisten varallisuudesta jopa 95 prosenttia on ollut kiinni asunnossa, ja se on edelleen yksi varmimpia tapoja kasvattaa varallisuutta. Nuoret aikuiset ansaitsevat saman mahdollisuuden kuin heidän vanhemmillaan oli hankkia ensiasunto – vaikka varallisuutta ei olisi ehtinytkään kertyä. Omistusasunto ei saa olla vain harvojen ja valittujen luksustuote”, Salmi jatkaa.

Kehittääkseen palvelua, Kodit.io osti suomalaisen Koivutie Verkkopalvelut -yrityksen

Kodit Pay:n kaltaista ratkaisua kehitti Suomessa aikaisemmin Koivutie Verkkopalvelut. Palvelua kehittänyt tiimi on osa Kodit.io:ta, jonka sisällä he jatkavat tuotekehitystä. Yrityksen palvelua käyttivät kymmenet asunnonostajat, joten prosessi on testattu ja todettu toimivan Suomessa.

“Ensiasunnon ostamisen ongelma on todella iso yhteiskunnallinen ongelma, ja me haluamme olla mukana ratkaisemassa sitä. Yhdessä Kodit.io:n kanssa pystymme skaalaamaan ratkaisuamme uudistaloista vanhempiin asuntoihin Helsingin halutuimmilla asuinalueilla”, kertoo Koivutie Verkkopalvelut -yrityksen perustaja Markus Vekara.

Keväällä 2021 Kodit.io osti espanjalaisen Lucas-startupin, jonka liiketoiminta perustui vastaavanlaiseen vuokraa-ja-osta -palveluun. Nyt Kodit.io:n palveluun on Espanjassa rekisteröitynyt jo 20 000 halukasta ensiasunnon ostajaa, joten seuraava askel on kasvattaa Kodit.io:n asuntoportfoliota Espanjassa.

“Kodit Pay tulee ensimmäisenä käyttöön Suomessa pääkaupunkiseudulla, josta se syksyn mittaan laajenee Espanjaan ja Puolaan”, Salmi päättää.

Lähteet:

Tilastokeskus; Ensiasunnon ostajat 2006–2019: https://www.stat.fi/til/asas/2019/01/asas_2019_01_2020-10-14_tau_007_fi.html

Suomalaisen Työn Liitto; Tutkimus: Suomalaisille tärkeimpiä syitä kodin hankintaan ovat taloudelliset syyt ja itsenäisyys: https://suomalainentyo.fi/2017/10/31/tutkimus-suomalaisille-tarkeimpia-syita-kodin-hankintaan-ovat-taloudelliset-syyt-ja-itsenaisyys/

Osuuspankki; OP:n tutkimus: Omistusasunto jää ostamatta, sillä velka ei houkuta tai tulot eivät riitä: https://news.cision.com/fi/op-ryhma/r/op-n-tutkimus--omistusasunto-jaa-ostamatta--silla-velka-ei-houkuta-tai-tulot-eivat-riita,c2744323

Mediapaketti ja -kuvat

Kalle Salmi
Perustaja ja toimitusjohtaja, Kodit.io
kalle@kodit.io

Kodit.io Suomessa vuonna 2017 perustettu teknologiayhtiö, jonka tehtävänä on tehostaa asuntomarkkinoiden toimintaa poistamalla kaikki asunnon vaihtoon liittyvät aikaa ja rahaa vievät vaiheet. Toimimme suurimmissa kaupungeissa Suomessa, Puolassa sekä Espanjassa ja työllistämme noin 100 henkilöä.

Kodit.io on voittanut mm. Startup of the Year 2019 ja Founder of the Year 2019 -palkinnot Nordic Startup Awards -kilpailussa. Financial Times on listannut Kodit.io:n yhtenä Europan kiinnostavimmista kasvuyhtiöistä 2020 ja Teknologiateollisuus Ry on huomioinut yhtiön yhtenä Suomen johtavista tekoäly-yrityksistä. Kodit.io:n toimintaa rahoittavat Euroopan ja Yhdysvaltojen johtavat pääomasijoittajat.