GreenCoat®-teräksestä valmistettu Sandellsandberg -rakennus on nimetty World Architecture (WAF) Award 2019 -palkintoehdokkaaksi.

Tukholmalaisen Sandellsandberg Arkitekter -toimiston maineikas asuntorakennus
"Lilla Integralen", jonka julkisivu on valmistettu SSAB:n kestävästä maalipinnoitetusta GreenCoat®-teräksestä, on valittu World Architecture Festival (WAF) Award 2019 -palkintoehdokkaaksi sarjassa "Valmiit rakennukset: Asuminen".

"Lilla Integralen" on tyylikäs neljän asunnon kolmikerroksinen kattoterassilla varustettu asuinrakennus. Se sijaitsee hiljattain valmistuneella Vallastadenin alueella Linköpingissä, Ruotsissa. Vallastadenin asuinrakennushankkeen ensimmäisessä vaiheessa rakennettiin 1000 asuntoa, joiden suunnittelusta vastasi 40 eri arkkitehtiä.

Vanhoista teollisuusrakennuksista inspiraatiota saaneessa Lilla Integralenissa on omaperäinen ulkoasu, jossa on käytetty ensiluokkaisesta maalipinnoitetusta metallinhopeasta GreenCoat®-teräksestä valmistettua aaltoilevaa julkisivua. Metallisen hopeisella värillä pyritään luomaan kauniita heijastuksia suhteellisen tiiviisti rakennetulla Vallastadenin alueella.

Sandellsandberg Arkitekter valitsi GreenCoat®-teräksen ennen kaikkea siksi, että se säilyttää värinsä sekä kestää hyvin korroosiota, UV-säteilyä ja naarmuuntumista, mikä auttaa rakennusta säilymään useiden vuosikymmenten ajan. Päätökseen vaikutti myös kestävä kehitys.

”Nykypäivän arkkitehtuurissa on kyse muustakin kuin muotoilusta, kyse on kestävän kehityksen mukaisten yhteisöjen ja paremman maailman luomisesta. Sen vuoksi meidän on yritettävä löytää uusia kestäviä ratkaisuja", kertoo Thomas Sandell Sandellsandberg Arkitekter -toimistosta. "Kestävän GreenCoat®-maalipinnoitetun teräksen valinta tuntui itsestään selvältä etsittäessä pitkäikäistä, ensiluokkaista rakennusmateriaalia, joka on samalla myös ympäristöystävällinen".

Kestävyyden ja kauneuden lisäksi useimpien GreenCoat®-tuotteiden pinnoitteen raaka-aineessa on käytetty biopohjaista teknologiaa (BT), jossa perinteisiä fossiilisia öljyjä on korvattu ruotsalaisella rypsiöljyllä. Tämä patentoitu pinnoitetekniikka on ainutlaatuinen markkinoilla.

Persoonallisesti muotoiltu "Lilla Integralen" on valittu World Architecture Festival (WAF) Award 2019 -palkintoehdokkaaksi sarjassa "Valmiit rakennukset: Asuminen". Rakennus oli myös ruotsalaisen Plåtpriset 2019 -arkkitehtuuripalkinnon saajaehdokas.

Vuoden 2019 WAF-palkinnon voittaja julkistetaan Amsterdamissa 4.-6. joulukuuta järjestettävässä World Architecture Festival -tapahtumassa.

Kuvateksti:

1. Thomas Sandell valitsi GreenCoat® -teräksen Lilla Integralen -talon julkisivumateriaaliksi sen kestävyyden ja kauneuden takia.
  2. "Lilla Integralenin" omaperäinen aaltoileva julkisivu on valmistettu GreenCoat®-teräksestä, jonka väri on metallinhopea.
  3. Tyylikäs mutta leikkisä Lilla Integralen sai inspiraatiota vanhoista teollisuusrakennuksista. Se on nimetty arvostetun World Architecture Festival (WAF) 2019 -kilpailun palkintoehdokkaaksi.

Lisätietoja:
Lasse Bengtsson, Marketing, SSAB, Phone: +46 70 2058793, lasse.bengtsson@ssab.com

SSAB on maailmanlaajuisesti toimiva pohjoismainen ja yhdysvaltalainen teräsyhtiö. Yhtiön lisäarvoa tarjoavat tuotteet ja palvelut on kehitetty tiiviissä yhteistyössä asiakkaiden kanssa. Tavoitteena on vahvempi, kevyempi ja kestävämpi maailma. SSAB:llä on työntekijöitä yli 50 maassa ja tuotantolaitoksia Ruotsissa, Suomessa ja Yhdysvalloissa. Yhtiö on noteerattu Nasdaq Tukholmassa ja toissijaisesti Nasdaq Helsingissä. www.ssab.com.