GreenCoat®-teräskatolla varustettu kestävyysperiaatteiden mukainen mökki on yksi RIBA House of the Year 2017 ‑arkkitehtuuripalkinnon saajaehdokkaista

Fernaig Cottage, jonka katto on valmistettu GreenCoat®-teräksestä, on yksi RIBA House of the Year 2017 -arkkitehtuuripalkinnon saajaehdokkaista. Kyse on yksi Yhdistyneen kuningaskunnan arvostetuimmista palkinnoista.

Pedder & Scampton Architectsin Gillian Scampton ja Hopkins Architectsin Andrew Barnett pelastivat Wester Rossissa Skotlannin ylämailla sijaitsevan mökin rappeutumiselta. Mökki on jo voittanut Royal Incorporation of Architects in Scotland (RIAS) Awards 2017 -palkinnon.

Paikallinen väestö piti punaisella peltikatolla varustettua mökkiä maamerkkinä. Mökkiä remontoitiin, muutettiin ja laajennettiin. Rakentamisessa käytettiin kierrätettäviä materiaaleja, ja suuri osa vanhoista rakenteista laitettiin uusiokäyttöön. Arkkitehdit hyödynsivät myös lämpösäteilykertymää, ulkoilmalämpöpumppua ja materiaaleja, jotka sitovat tehokkaasti lämpöenergiaa.

Alkuperäiset kiviseinät ovat yhä suurelta osin tallella, ja mökin päällä on kestävästä GreenCoat®-teräksestä valmistettu punainen poimutettu katto. GreenCoat®-terästuotteita valmistava SSAB tunnetaan kaikkialla maailmassa korkealaatuisten terästen valmistajana.

"GreenCoat®-teräs on helposti työstettävää ja taipuisaa. Sitä voi taittaa pienin toleranssein ilman pinnoitteen vaurioitumista" lontoolaisen Hopkins Architectsin Andrew Barnett sanoo.

Fernaig Cottagen katon asentaminen oli helppoa. Pienen lämpölaajenemisen ansiosta rakennuksen ulkopinnat ovat siistit, eikä niissä tule esiintymään aaltoilua tai muodonmuutoksia vuosikausiin.

GreenCoat®-teräs tunnetaan rakennusalalla erityisesti sen erinomaisesta värinkestosta sekä UV-säteilyn- ja naarmunkestävyydestä. Pinnoitteessa on käytetty ruotsalaista rypsiöljyä, minkä ansiosta tuotteet ovat markkinoiden ympäristöystävällisimpiä. GreenCoat®-teräkset on kehitetty hankalin sääolosuhteisiin, ja ne kestävät korroosiota erittäin hyvin.

"Oli mahtavaa huomata, että pinnoitteessa on käytetty ruotsalaista rypsiöljyä fossiilisen polttoöljyn sijaan. Se sopi täydellisesti projektin kestävän kehityksen mukaiseen strategiaan", lontoolaisen Pedder & Scampton Architectsin Gillian Scampton selvittää.

RIBA House of the Year -palkinto annetaan parhaalle arkkitehdin suunnittelemalle uudelle talolle Yhdistyneessä kuningaskunnassa. Ehdokkaat esitellään 7. marraskuuta Grand Designs: House of the Year ‑ohjelmassa. Kyseessä on Channel 4:n erityinen neliosainen -sarja, jota juontaa Kevin McCloud. Voittaja julkistetaan myöhemmin tänä vuonna.

Muita viime aikoina palkintoja voittaneita taloja, joissa on käytetty GreenCoat®-terästä, ovat GWSK Arkitekterin House KD ja Utopia Arkitekterin Skýli-konsepti. Ne on kumpikin nimetty 2017 World Architecture Festival (WAF) Awards -ehdokkaiksi. Fjärilen (perhonen) -asuintalossa, jonka on suunnitellut Belatchew Arkitekter AB, on GreenCoat®-teräksestä valmistettu katto ja julkisivu. Se on valittu yhdeksi Ruotsin teräsrakennuspalkinnon 2017 saajaehdokkaista.

Fernaig Cottage on parhaillaan ehdokkaana ja palkittu seuraavissa

2017 RIBA House of the Year -ehdokas

2017 Royal Incorporation of Architects in Scotland (RIAS) Awards -voittaja

2017 Resource Efficiency Award -voittaja

2017 Highly Commended British Homes Award -palkinto

2017 Manser Medal -ehdokas

2017 AJ Retrofit Award -ehdokas

2017 Sunday Times “Britain’s Best Homes” Award -ehdokas

Kuvateksti:

- Fernaig Cottagen punainen katto on valmistettu ympäristöperiaatteita noudattavasta GreenCoat®-teräksestä.

- Ruotsalaista rypsiöljyä sisältävällä pinnoitteella pinnoitetun GreenCoat®-teräksen käyttö on yksi useista Fernaig Cottagen kestävän kehityksen mukaisista ratkaisuista.

- Pedder & Scampton Architectsin Gillian Scamptonin ja Hopkins Architectsin Andrew Barnettin Fernaig Cottage on valittu RIBA House of the Year 2017 -ehdokkaaksi.

Lisätietoja:
Anke Meyer, Corporate Marketing, SSAB, puhelin: +49 1724244309, anke.meyer@ssab.com

SSAB on maailmanlaajuisesti toimiva pohjoismainen ja yhdysvaltalainen teräsyhtiö. Yhtiön lisäarvoa tarjoavat tuotteet ja palvelut on kehitetty tiiviissä yhteistyössä asiakkaiden kanssa. Tavoitteena on vahvempi, kevyempi ja kestävämpi maailma. SSAB:llä on työntekijöitä yli 50 maassa ja tuotantolaitoksia Ruotsissa, Suomessa ja Yhdysvalloissa. Yhtiö on noteerattu Nasdaq OMX Nordic Tukholmassa ja toissijaisesti Nasdaq OMX Helsingissä. www.ssab.com