Bærekraftig hytte med GreenCoat®-stål nominert til RIBA House of the Year 2017 for arkitektur

Fernaig Cottage, med tak fra GreenCoat®, er nominert til en av Storbritannias mest prestisjefylte arkitekturpriser – RIBA House of the Year 2017.

Hytta har allerede vunnet premien Royal Incorporation of Architects in Scotland (RIAS) 2017, og den tidligere gjeterboligen i Wester Ross, Scottish Highlands, ble reddet fra forfall av Gillian Scampton, Pedder & Scampton Architects og Andrew Barnett, Hopkins Architects, London.

Det røde blikktaket var opprinnelig et landemerke for innbyggerne i området. Hele prosjektet besto av renovering, tilpasning og utvidelse av hytta der mye av den opprinnelige strukturen ble endret, i tillegg til bruk av resirkulerbare materialer. Arkitektene utnyttet også sollyset og installerte luftvarmepumpe og materialer med høy termisk masse.

Hytta har beholdt store deler av de opprinnelige steinveggene og er utstyrt med et rødt bølgeblikktak av bærekraftig GreenCoat® fargebelagt stål. SSAB, som produserer GreenCoat®-stålprodukter, er et selskap som er kjent for å produsere noen av verdens beste stålprodukter.

«GreenCoat®-stål er enkelt å bearbeide og og bøye, og kan formes til høye toleranser samtidig som belegget forblir intakt», forklarer Andrew Barnett, Hopkins Architects, London.

Takinstallasjonen på Fernaig Cottage gikk knirkefritt, og takket være den lave temperaturen ble resultatet et rent utseende uten krumming eller deformasjoner.

GreenCoat®-stål er anerkjent innen bygg- og anleggsbransjen for sin langvarige fargestabilitet og bestandighet mot UV-stråler og riper. Stålet er laget med svensk rapsolje i belegget for å få markedets mest bærekraftige fargebelagte stålprodukter. GreenCoat®-stål er utviklet for tøffe værforhold og er svært korrosjonsbestandig.

«Det var fantastisk å høre at belegget er laget med svensk rapsolje i stedet for fossilt brensel. Det passet perfekt med prosjektets bærekraftige strategi», forklarer Gillian Scampton, Pedder & Scampton Architects, London.

Prisen RIBA House of the Year gis til det beste, nye husdesignet av en arkitekt i Storbritannia, og vil kringkastes den 7. november som en del av Grand Designs: House of the Year er en spesiell Channel 4 TV-serie i fire deler og presenteres av Kevin McCloud. Vinneren vil kunngjøres senere i år.

Annen nylig prisbelønt arkitektur med GreenCoat®-stålprodukter inkluderer House KD av GWSK Arkitekter og Skýli design study av Utopia Arkitekter, som begge er nominert til 2017 World Architecture Festival (WAF) Awards. Leilighetskomplekset Fjärilen (sommerfugl), designet av Belatchew Arkitekter AB, er utstyrt med tak og fasade laget av GreenCoat®-stål, og er nominert til Swedish Building Award 2017 (Stålbyggprisen 2017).

Fernaig Cottage har for tiden følgende nominasjoner og priser:

2017 Nominert RIBA House of the Year,

2017 Vinner Royal Incorporation of Architects in Scotland (RIAS) Awards

2017 Vinner Resource Efficiency Award

2017 Anbefalt British Homes Award

2017 Nominert Manser Medal

2017 Nominert AJ Retrofit Award

2017 Nominert Sunday Times «Britain’s Best Homes» Award

Bildetekst:

- Det røde taket på Fernaig Cottage ble laget av bærekraftig GreenCoat®-stål.

- Bruken av GreenCoat®-stål med svensk rapsolje i belegget er ett av de mange bærekraftige aspektene ved Fernaig Cottage.

- Gillian Scampton, Pedder & Scampton Architects og Andrew Barnett, Hopkins Architects, London er nominert til RIBA House of the Year 2017 med Fernaig Cottage.

For mer informasjon, kontakt:
Anke Meyer, Corporate Marketing, SSAB, telefon: +49 1724244309, anke.meyer@ssab.com

SSAB er et stålselskap basert i Norden og USA. SSAB tilbyr verdiøkende produkter som er utviklet i tett samarbeid med kunder og som skaper en sterkere, lettere og mer bærekraftig verden. SSAB har ansatte i over 50 land. SSAB har produksjonsanlegg i Sverige, Finland og USA. SSAB er notert på Nasdaq OMX Nordic Exchange i Stockholm og er sekundærnotert på Nasdaq OMX i Helsinki. www.ssab.com.

Tags: