Kansallisteatterin uusi Taivassali saa ensimmäiset esityksensä keväällä 2024

Report this content

Kansallisteatterin ensi kevään ohjelmisto on nyt kokonaisuudessaan julkistettu. Pienen näyttämön peruskorjauksen myötä valmistuneen Taivassalin avajaisnäytelmänä nähdään uruguaylaisen Marianella Morenan kirjoittama ja ohjaama Metsä Furiosa. Huhtikuussa Taivassalin valloittaa Minna Kivelän ja Paula Norosen kirjoihin pohjautuva, Helena Vierikon ohjaama ja yhdessä Henna Tanskasen kanssa käsikirjoittama lastennäytelmä Hulluja satuja. Suomen ensi-iltansa saavat Suzie Millerin kirjoittama, Susanna Kuparisen ohjaama seksuaalista väkivaltaa käsittelevä Prima Facie sekä Stefano Massinin kirjoittama, Kari Paukkusen ohjaama pahuutta ja valtaa pohtiva Eichmann – mistä yö alkaa. Cirko – uuden sirkuksen keskus tuo Suurelle näyttämölle Aurelia Thierréen ja Victoria Thierrée Chaplinin Bells and Spells -teoksen.

Taivassalin avajaisnäytelmä Metsä Furiosa nostaa esiin tämän päivän kolonialismin

Kuva: Tuomo Manninen, grafiikka Marko Kovero

Uruguaylaisen käsikirjoittaja-ohjaaja Marianella Morenan Metsä Furiosa on suomalaisten ja uruguaylaisten taiteilijoiden yhteistyönä syntyvä esitys. Se katsojan kuljettaa uruguaylaiseen pikkukaupunkiin, jonne suomalaisjohtoinen monikansallinen yritys rakentaa maailman suurinta sellutehdasta. Poliittinen, runollinen ja musiikillinen näyttämöteos yhdistää faktaa ja fiktiota tuoden esiin tämän päivän kolonialismin monia kerroksia. Esityksen pääosaa Rita Méndeziä esittää uruguaylaisnäyttelijä Lucia Trentini.

Metsä Furiosa -teosta varten on kerätty aineistoa metsäteollisuuden vaikutuksista ihmisten elämiin Uruguayssa ja Suomessa. Ensi-iltaviikolla 8.‒9.3. järjestetään Metsä geopolitiikan näyttämönä -yleisötapahtuma Kansallisteatterin Maalaamosalissa. Esityksen taustatyö ja yleisötapahtuma toteutetaan osana Kansallisteatterin Yhteisöt ja osallisuus -osaston toimintaa. Yleisötapahtuman kuratoinnista vastaa väitöskirjatutkija Satu Herrala, ja se on osa Koneen säätiön rahoittamaa saman nimistä taide- ja tutkimushanketta.

Esityksen pääkielenä on suomi, tekstitys englanniksi ja espanjaksi.

Kantaesitys Taivassalissa 5.3.

Työryhmä

Rooleissa Robert Enckell, Minerva Kautto, Jussi Lehtonen, Maksim Pavlenko, Annika Poijärvi ja Lucia Trentini

Nasta lautaan ja sokka irti: Hulluja satuja vihdoin näyttämölle

Kuva: Mitro Härkönen

Paula Norosen ja Minna Kivelän kirjoittamiin satuihin pohjautuva esitys tuo hulvattomat hahmot ensimmäistä kertaa teatterin näyttämölle. Kansallisteatterin uudessa Taivassalissa seikkailevat Kakkakikkare, Satu-Maire, Pahismummo, lapsinero Timppa ja vauhtivauvat Keke ja Vuokko.

Henna Tanskasen ja Helena Vierikon käsikirjoittama esitys on lastenteatteria parhaimmillaan: vauhdikasta ja oivaltavaa. Hulluja satuja muistuttaa niin pieniä kuin isoja katsojia ystävyyden merkityksestä, erilaisuuden suvaitsemisesta ja liian pitkän ruutuajan haittapuolista.

Norosen ja Kivelän kirjoittamassa ja Aiju Salmisen kuvittamassa kirjasarjassa ovat ilmestyneet teokset Hulluja satuja (2021), Täysin hulluja satuja (2022) ja Hurjan hulluja satuja (2023). Seuraava teos, Älyttömän hulluja satuja, ilmestyy 23.4.2024. Kaikki sarjan teokset on kustantanut Tammi.

Esitystä suositellaan yli 5-vuotiaille.

Kantaesitys Taivassalissa 24.4.2024

Rooleissa Jani Karvinen, Pirjo Määttä, Antti Pääkkönen ja Henna Tanskanen
Muusikko Antti Kokkola

Prima Facie – esitys seksuaalisesta väkivallasta

Kuva: Tero Ahonen

Suzie Millerin Prima facie on väkevän todistusvoimainen monologinäytelmä seksuaalisesta väkivallasta ja oikeusjärjestelmän puolueellisuudesta. Ennen kirjailijanuraansa asianajajana toimineen Millerin teksti osoittaa, kuinka naiset ovat miesten luomassa järjestelmässä lähtökohtaisesti altavastaajina. Väkivaltaa kokeneiden piina jatkuu oikeudessa, jossa he joutuvat elämään nöyryyttävät tapahtumat yhä uudelleen.

Millerin Prima facie on ollut menestys sydneyläisen Griffin Theatren kantaesityksestä (2019) lähtien. Näytelmä on palkittu monilla palkinnoilla, käännetty liki kolmellekymmenelle kielelle ja esitetty lukuisissa teattereissa ympäri maailman. Nyt teos on nähtävillä ensimmäistä kertaa näyttämöllä suomeksi Aleksi Milonoffin käännöksenä ja näyttelijä Annika Poijärven esittämänä. Esityksen ohjaa Susanna Kuparinen.

Suomen ensi-ilta Maalaamosalissa 18.4.

Näyttämöllä Annika Poijärvi

Ohjaus Susanna Kuparinen Suomennos Aleksi Milonoff Lavastus-, valo- ja videosuunnittelu Pyry Hyttinen Pukusuunnittelu Saara Ryymin Dramaturgi Eva Buchwald

Eichmann – mistä yö alkaa: näyttämöllä Seela Sella ja Timo Torikka

Kuva: Johnny Korkman. Kuvankäsittely: Piia Aho

Stefano Massinin kirjoittama Eichmann – mistä yö alkaa pohtii natsismin syntyä ja sen hallitsematonta kasvua. Filosofi Hannah Arendt paljastaa kysymyksillään ja kommenteillaan Adolf Eichmannin roolin natsivallan synnyssä ja kasvussa. Eichmann vetäytyy muiden selän taakse: hän ei ole päättänyt mitään, hän on vain toteuttanut toisten tekemiä päätöksiä. Näin aatteet leviävät ja jonkin ryhmän valta kasvaa. Kulttuurikoneen tuottama esitys pohtii valtaa ja pahuutta: Voisiko näin käydä tämän päivän Suomessa?

Eichmann ‒ mistä yö alkaa -esityksen ohjaa Kari Paukkunen, ja sen rooleissa loistavat Seela Sella ja Timo Torikka.

Suomen kantaesitys Kansallisteatterin Pienellä näyttämöllä 11.4.2024
Tampereen ensi-ilta TTT:n Eino Salmelaisen näyttämöllä syksyllä 2024

Rooleissa Seela Sella ja Timo Torikka

Käsikirjoitus Stefano Massini Ohjaus Kari Paukkunen Suomennos Leena Taavitsainen Lavastus- ja valosuunnittelu Mikki Kunttu Puku- ja naamiointisuunnittelu Auli Turtiainen Äänisuunnittelu Tuomas Fränti Ohjaajan assistentti Sanna Breilin Tuottaja Kulttuurikone, yhteistyössä Suomen Kansallisteatteri ja Tampereen Työväen Teatteri

Bells and Spells: fyysistä teatteria Ranskasta Suurelle näyttämölle

Kuva: Richard Haughton

Cirko – Uuden sirkuksen keskuksen esitys Bells and Spells seuraa Aurelia Thierréen esittämän parantumattoman kleptomaanikon matkaa. Lumoava fyysisen teatterin teos sekoittaa ihmeellisen outoon käyttäen eteeristä kuvastoa ja odottamatonta rekvisiittaa. Logiikan tai järjen häivää ei näy, kun Aurelia Thierrée ja tanssija Jaime Martinez johdattelevat läpi surrealistista huumoria ja taikuuden tunnetta yhdistävän tarinan.

Esitys Suurella näyttämöllä 18.5.

Esitystä suositellaan yli 10-vuotiaille.

Esitys on osa Cirko ‒ Uuden sirkuksen keskuksen kausiohjelmaa. Esitystä tukee Institut Français.

Esiintyjät Aurelia Thierrée ja Jaime Martinez
Tarina ja ohjaus Victoria Thierrée Chaplin Tekninen tuottaja Gerd Walter Pukusuunnittelu Monika Schwarzl Äänisuunnittelu Christian Leemans

Lisätiedot:

Pääjohtaja Mika Myllyaho
Sähköpostiosoite mika.myllyaho@kansallisteatteri.fi
Puhelinnumero 044 593 8130

Haastattelupyynnöt ja medialipputoiveet:

Viestintäpäällikkö Karoliina Masalin
Sähköpostiosoite karoliina.masalin@kansallisteatteri.fi
Puhelinnumero 040 833 7382

Suomen Kansallisteatteri on vuonna 1872 perustettu vanhin suomenkielinen ammattiteatteri. Kansallisteatteri on taiteellinen teatteri, jonka ohjelmistossa nähdään tuoreinta kotimaista draamaa, kiinnostavimpia ulkomaisia näytelmiä ja parhaita klassikoita. Ydinarvomme ovat taiteellisuus, yhdenvertaisuus ja keskustelevuus. Lupaamme toiminnallamme edistää monimuotoisuutta, kestävää kehitystä ja demokratiaa - nyt ja tulevaisuudessa.