Hyvinvointia luonnosta ja marjoista

Report this content

Tutkimusprofessori ja Michelin-huippukokki kertovat, miten metsä tarjoaa meille sekä hengen että ruumiin ravintoa. Suomen Sokeri käynnistää Marjat talteen -keräyshaasteen, joka kannustaa ja inspiroi suomalaisia ottamaan marjat talteen, säilömään ja nauttimaan sadosta. Haasteen taustalla on ajatus hyvää tekevästä luonnosta ja sen antimista.

Luonnonvarakeskuksen tutkimusprofessori Liisa Tyrväinen kertoo, että metsän mielenterveyttä kohentava vaikutus on paljon tutkittu ja vahvasti todistettu.

Mieliala, kunto ja mikrobikanta kohenevat
Jo lyhyt metsässä oleskelu saa mielialan kohenemaan, myös kielteiset tunteet vähenevät. Säännölliset metsässä käynnit vaikuttavat jo jaksamiseen. Toinen hyöty marjastamisessa on liikunnan lisääntyminen, mikä tapahtuu ikään kuin huomaamatta, kun metsästä etsitään hyviä marjapaikkoja.

– Jonkin verran on tutkimusnäyttöä myös sillä, että marjojen ja villiyrttien syöminen vahvistaa ja runsastuttaa suolistomme mikrobikantaa. Monipuolinen mikrobikanta puolestaan parantaa immuniteettiämme, Tyrväinen kertoo luonnon parantavasta vaikutuksesta.

Jouni Toivanen on työskennellyt Helsingin ja Barcelonan Michelin-tähtiravintoloissa – ja ollut aina innokas käyttämään suomalaisen luonnon antimia.

– Suomen luonnon tarjonta on monipuolinen, mutta sitä hyödynnetään huonosti. Olemme tottuneet hyödyntämään marjoja ja sieniä. Olen jo 12 vuotta käyttänyt Suomen luonnosta löytyviä villikasveja, joista syötäviä on parisataa.

Luonto on runsaudensarvi, josta löytyy aineksia korvaamaan tuontituotteita. Huippukeittiömestari Toivanen kehottaa valmistamaan nyt haittakasvi kurtturuususta pikkelssiä.

Pakene ja taistele -stressireaktiosta eroon
Tyrväinen kertoo, että metsässä oleskelu muuttaa hermostomme toimintaa. Sympaattisen hermoston hälytysmerkit pakene tai taistele -reaktiosta vaikenevat. Metsässä meidän ei tarvitse esimerkiksi väistellä ja varoa liikennettä, mistä syystä rentoudumme nopeasti luonnossa.

Fysiologiset tutkimukset osoittavat, että metsässä oleskelu alentaa sykettä. Rentoutuminen näkyy myös sydämen sykevälivaihtelun mittauksissa eli sydämenlyöntien väliin jäävän ajan vaihtelussa. Mieli rentoutuu hiljaisessa metsässä nopeasti, jo 15 minuutissa. Marjojen etsiminen auttaa unohtamaan arkihuolet.

Kunniaa Suomen luonnolle
Suomen Sokeri käynnistää Marjat talteen -keräyshaasteen, jolla kannustetaan ja inspiroidaan suomalaisia ottamaan marjat talteen, säilömään ja nauttimaan sadosta. Haasteen taustalla on ajatus hyvää tekevästä luonnosta ja sen antimista. https://ihanitsetehty.dansukker.fi/

– Haluamme antaa kunnian Suomen luonnolle ja sen tarjoamalle sadolle. Kannustamme suomalaisia ottamaan marjat talteen, säilömään ja nauttimaan kotimaisesta sadosta. Hakipa marjasaaliinsa sitten marjatilalta, torilta, kaupasta, metsästä tai omasta puutarhasta, kotimaisista marjoista riittää paljon herkuteltavaa. Syö marjat sellaisenaan, käytä leivonnassa ja kokkauksessa tai säilö purkkiin tai pakkaseen. Sokerin avulla sato maistuu ja säilyy luonnollisesti, minkä ansiosta kotimaisista marjoista voi nauttia ympäri vuoden, Suomen Sokerin markkinointipäällikkö Inari Kettula muistuttaa.

Michelin-kokki Jouni Toivasen kurtturuusupikkelsi

Michelin-tähdellä palkitusta ravintola Luomosta tuttu keittiömestari ja ravintoloitsija Jouni Toivanen kehottaa hyödyntämään marjojen ohella myös muita luonnonantimia, kuten haitallista vieraskasvi kurtturuusua, josta pitää päästä eroon muutaman vuoden päästä.

Kurtturuusupikkelssi

Kurtturuusun terälehtiä

Liemi
1 osa omenaviinietikkaa
1 osa sokeria
3 osaa vettä

Liemi kiehautetaan, ja kurtturuusun terälehdet upotetaan liemeen.

Kurtturuusupikkelssistä on moneksi. Siitä saa erinomaisen salaatinkastikkeen lisäämällä vain öljyä. Kurtturuusupikkelssi sopii kalan lisukkeeksi. Myös lihan makua pikkelssi korostaa, kun siihen lisää punajuurta.

Marjareseptejä Suomen Sokerin keittiöstä

Marjahillo vähemmällä sokerilla

(n. 1 litra)

Minihillosokerilla saat helposti raikasta kotihilloa, joka sisältää 30 % vähemmän sokeria kuin hillot yleensä.

1 kg marjoja maun mukaan
1 pkt (250 g) Dansukker Minihillosokeria

1. Perkaa (ja paloittele isot) marjat kattilaan. Jos käytät tuoreita kokonaisia marjoja, lisää 2–3 rkl vettä.
2. Lisää Minihillosokeri, kuumenna kiehuvaksi sekoitellen. Anna kiehua kevyesti poreillen 5 minuuttia, sekoita välillä. Kovakuoristen marjojen (mm. herukat) keittoaika on 10–15 minuuttia.
3. Kuori vaahto pinnalta. Kaada hillo puhtaisiin, kuumennettuihin purkkeihin. Sulje hyvin. Säilytä jääkaapissa. Hillo säilyy avaamattomana noin 6 kk.

Vegaaniset mustikkamuffinit

(10 kpl)

Herkulliset ja todella mehevät vegaaniset mustikkamuffinit maistuvat kaikille. Leivontaan käy niin tuoreet kuin pakastemustikat.

2 dl kaura- tai soijajuomaa
1 dl maustamatonta soijajogurttia
1 dl rypsiöljyä
2 dl mustikoita
2 tl perunajauhoja
4 dl vehnäjauhoja
1 dl mantelijauhoa
2 dl suomalaista Dansukker Taloussokeria
2 tl Dansukker Vaniljasokeria
2 tl leivinjauhetta
½ tl suolaa

Koristeluun Dansukker Tomusokeria

Lisäksi 10 kpl isoja paperisia Amerikan muffinivuokia

1. Sekoita keskenään huoneenlämpöiset kasvijuoma, jogurtti ja rypsiöljy.
  2. Sekoita mustikat ja perunajauho niin, että mustikat peittyvät.
  3. Yhdistä kulhossa kuivat ainekset. Sekoita nesteseos kevyesti joukkoon ja lopuksi mustikat kevyesti käännellen.
  4. Asettele paperiset muffinivuoat muffinipellin koloihin. Jaa taikina vuokiin.
  5. Paista muffineita 200-asteisen uunin keskitasolla n. 25 minuuttia. Testaa muffineiden kypsyys tikulla. (Tuoreilla mustikoilla paistoaika voi olla lyhyempi kuin pakastemustikoilla.)
  6. Anna jäähtyä ja siivilöi päälle tomusokeria.

Lisätietoja antaa:
Inari Kettula, markkinointipäällikkö
Suomen Sokeri Oy
Inari.Kettula@nordzucker.com

Sucros Oy ja sen tytäryhtiö Suomen Sokeri Oy muodostavat yhdessä suomalaisen sokeriteollisuuden. Sucros vastaa sokerijuurikkaan viljelyttämisestä ja prosessoinnista Säkylän juurikassokeritehtaalla. Suomen Sokeri vastaa sokerin puhdistamo- ja pakkaustoiminnasta Kirkkonummella sekä tuotteiden markkinoinnista ja myynnistä. Valmistamme monet suomalaisille tutut tuotteet, kuten Dansukker Taloussokerin, Sirkku palasokerin sekä Hillosokerin.  Tarjoamme työtä noin 250 ammattilaiselle ja liikevaihtomme on noin 112 miljoonaa euroa. Sucros ja Suomen Sokeri ovat osa Nordzucker Groupia, Euroopan toiseksi suurinta sokeriyritystä. Nordzucker AG omistaa yrityksistä 80 % ja suomalainen Apetit Oyj 20 %.

Avainsanat: