Selätä jouluähky liikunnalla!

Jouluna on lupa nauttia, mutta glögin ja konvehtirasioiden sekaan kannattaa hivuttaa myös ripaus aktiivisuutta. Nappaa asiantuntijoidemme vinkit jouluähkyn selättämiseen!

Notkuvien joulupöytien äärellä on helppo sortua syömään yli tarpeensa. Kroppa kiittää tästä usein huonovointisuudella ja närästyksellä, ja rasva- ja sokeriarvot voivat jopa hetkellisesti muuttua juhlakauden aikaan. Sisätautien ja gastroenterologian erikoislääkäri Olli-Pekka Koivurova Terveystalosta lupaa, ettei syytä huoleen tai itsensä soimaamiseen ole.

− Terveellä ihmisellä mahalaukku ei veny saati repeä. Jouluruoka on toki hyvin runsasenergistä ja joulupöydän ruokalista hengästyttävä, mutta pysyviä muutoksia terveydelle herkuttelu ei aiheuta, Koivurova vakuuttaa.

Ravitsemusterapeutti Anette Palssa Terveystalosta on samoilla linjoilla Koivurovan kanssa. Joulu kestää vain muutaman päivän – terveyden kannalta merkittävimmät asiat tehdään arjessa.

− Syyllisyys joulun jälkeen ei hyödytä ketään! Omaa oloa voi helpottaa parhaiten palaamalla arkeen, johon kuuluu hyvinvointia edistäviä tottumuksia, hän kannustaa.

Herkutteluissa tulee muistaa myös nestetasapainosta huolehtiminen: suolaisen jouluruoan, glögien ja viinien lomassa vedenjuonti unohtuu herkästi. Liian vähäinen juominen vaikuttaa aineenvaihduntaan ja saa olotilan tukkoiseksi, joten vettä ei sovi unohtaa joululomallakaan.

Kaikki irti joululomasta – ujuta aktiivisuutta välipäiviin!

Aktiivisen arjen kulmakiviä ovat uni ja ravinto, joten joululomalla voikin ladata akkuja jo tulevaa vuotta silmällä pitäen. Liikkuminenkaan ei kuitenkaan ole kiellettyä: osa kuntosaleista on avoinna läpi joulun, mutta joulukinkkua voi sulatella rennomminkin.

Raitis ilma virkistää ja keventää oloa, jos herkuttelu on päässyt riistäytymään käsistä.

– Pulkkamäki, hiihtoladut ja luistinkentät ovat hyviä tapoja uittaa pientä liikuntaa joulun välipäiviin, listaa fysioterapeutti Heidi Rämö Terveystalosta.

Kynttilöiden vieminen läheisten haudoille tai lumitöiden tekeminen kerryttävät niin ikään tehokkaasti kuntoilupottia. Kauniilla talvisäällä voi tehdä kävelyretken kivaan kahvilaan kaakaolle tai rakentaa pihalle naapuruston komeimman lumiukon. Reippaimmat voivat kohottaa sykettään vaikka riehakkaassa lumisodassa.

Loskakelin yllättäessä hauskaa puuhaa voi keksiä myös sisätiloissa.

– Yksi helppo ja hauska tapa ujuttaa välipäiviin aktiivisuutta ovat kaikenlaiset liikunnalliset yhteispelit porukalla. Twister-matsit tai sanaselityspelit näytellen saavat väkisinkin ylös sohvalta, Rämö vinkkaa.

Jos perheestä löytyy vesipetoja, tunnelmallinen avantouinti virkistää taatusti muutaman konvehdinmakuisen päivän jälkeen. Myös kylpylässä tai uimahallissa rentoutuminen saa veren virtaamaan ja aktivoi kehoa mukavalla tavalla.

– Kun valitsee aktiviteetin, jota on kiva tehdä porukalla ja jossa ei vaadita huippukuntoa, saa usein innostettua mukaan niitäkin perheenjäseniä, joita liikunta ei normaalisti kiinnosta!

Lisätietoa medialle:

Terveystalon viestintä/mediapäivystys, p. 050 358 1170, viestinta@terveystalo.com
Kysy meiltä asiantuntijaa myös muihin terveysaiheisiin!

Terveystalo on Helsingin pörssissä listattu julkinen osakeyhtiö, jolla on vahva suomalainen omistus. Terveystalo on liikevaihdoltaan ja verkostoltaan Suomen suurin terveyspalveluyritys. Yhtiö tarjoaa monipuolisia perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon palveluja yritys- ja yksityisasiakkaille ja julkiselle sektorille. Valtakunnallinen verkostomme kattaa noin 260 toimipaikkaa eri puolilla Suomea. Toimipaikkaverkostoa täydentävät ympäri vuorokauden saatavilla olevat digitaaliset palvelut. Vuonna 2018 Terveystalossa asioi 1,2 miljoonaa yksittäistä asiakasta. Lääkärikäyntejä tehtiin noin 3,5 miljoonaa. Terveystalossa työskentelee yli 10 000 terveydenhuollon ammattilaista, joista noin puolet toimii itsenäisinä ammatinharjoittajina. Terveystalon palveluilla on Avainlippu-tunnus ja yhtiö on Suomalaisen työn liiton jäsen. www.terveystalo.com