Itämeren ja Turun vetonaula Viking Glory on alle vuodessa palvellut jo miljoonaa matkustajaa

Jo miljoona matkustajaa on halunnut kokea Viking Linen lippulaivan Viking Gloryn, joka aloitti Turun-reitillä maaliskuussa 2022. ”Korkean palvelutason matkustajalaivaliikenne on erittäin oleellinen osa kaupunkimme matkailuvetovoimaa”, Turun pormestari Minna Arve sanoo.

Uutuuttaan hohtava Viking Glory sai samppanjakasteen ja irtosi ensimmäisen kerran Turun sataman laiturista maaliskuun alussa suuren mediahuomion ja yleisön kiinnostuksen saattelemana. Kesällä Viking Glory ja Viking Grace tekivät kaikkien aikojen matkustajaennätyksen Turku–Maarianhamina–Tukholma-reitillä. Ja nyt, vain vajaa vuoden liikennöinnin aloittamisen jälkeen, Viking Glory on palvellut jo miljoonaa matkustajaa.

Miljoonas matkustaja, Ulla Haavisto, astui miehensä Mikon kanssa laivaan 31. tammikuuta Turun satamassa. Viking Gloryn kapteeni Ulf Lindroos ja intendentti Tuuli Peltonen yllättivät hänet kukilla, ravintolahjakortilla ja hyttiluokan korotuksella.

"Ihanaa, ei voi olla totta, me vai? Lähdimme pitkästä aikaa kahdestaan matkalle ilman lapsia", sanoi Ulla Haavisto.

Yhteensä Viking Line odottaa, että Viking Linen Turun-reitillä matkustaa tänä vuonna arviolta noin kaksi miljoonaa matkustajaa. Viking Glory ja Viking Grace ovat ainoat laivat, jotka tarjoavat laivayhteyden Turun keskustasta aivan Tukholman ytimeen. Reitti on ollut Turun kaupungille historiallisesti merkittävä, ja sen merkitys on vain kasvanut.

”Korkean palvelutason matkustajalaivaliikenne Turun ja Tukholman välillä on erittäin oleellinen osa kaupunkimme matkailuvetovoimaa. Alueemme yrityselämälle meritien mahdollistama sujuva työmatkaliikenne on oleellinen kilpailukykytekijä. Turku on maailman kauneimman saariston pääkaupunki, ja merellisyys on erottamaton osa kaupunkimme identiteettiä”, Turun pormestari Minna Arve sanoo.

Viking Glory on Viking Linen suurinvestointi sekä uuden ajan risteilyelämykseen että maailman ilmastoviisaimpaan teknologiaan. Uuteen laivaan mahtuu 2 800 matkustajaa, ja sen rahtikapasiteetti on 60 prosenttia suurempi kuin edeltäjällään Amorellalla. Samalla päästöt vähenivät merkittävästi. Aluksen teknisiä innovaatioita ovat muun muassa hukkakylmän kierrätys, maailman tehokkaimmat vähäpäästöiset ja LNG:llä käyvät moottorit, varaustilanteen mukaan säätyvä ilmastointi ja valaistus, energiatehokas Azipod-ruoripotkurijärjestelmä sekä aallonmuodostusta pienentävä runko.

”Viking Glory on paitsi Itämeren, myös Turun vetonaula. Se on kasvattanut Turun-linjamme kokonaismatkustajamääriä ja innostanut uusia kohderyhmiä, kuten nuoria aikuisia, lähtemään laivalle. Myös ruotsalaiset ovat aiempia vuosia innokkaammin liikkeellä. Turku–Tukholma-reitti on meille hyvin tärkeä, mistä investointimmekin kertovat. Olemme erittäin tyytyväisiä, että jo miljoona matkustajaa on halunnut kokea Gloryn tarjoaman elämyksen”, Viking Linen toimitusjohtaja Jan Hanses sanoo.

Viking Glory on suunniteltu elämykseksi kaikille aisteille: saaristomaisemat vyöryvät sisään laivan suurista ikkunoista, ulkokannet on valjastettu upeiksi aurinkoterasseiksi, hyteissä odottavat laadukkaat erikoispatjat, ja aikaa voi viettää span lisäksi myös Itämeren ensimmäisessä joogasalissa. Laivan konseptissa korostuvatkin hyvinvointi ja matkustajien mahdollisuus muokata matkasta omannäköisensä.

Viking Glory

3/2016               Aiesopimus kiinalaisen XSI-telakan kanssa allekirjoitetaan.

8/2018               Laivaa aletaan rakentaa Xiamenissa.

5/2019               Uusi laiva saa yleisöäänestyksellä valitun nimen Glory.

1/2021               Viking Glory lasketaan vesille.

12/2021             Viking Glory lähtee Kiinasta kotimatkalle Turkuun.

1/2022               Laiva saapuu Turun satamaan.

2/2022               Laiva kastetaan Turun satamassa.

3/2022               Viking Glory aloittaa liikennöinnin reitillä Turku–Maarianhamina–Tukholma.

8/2022               Glory rikkoo kesän matkustajaennätyksiä yhdessä sisaraluksensa Gracen kanssa.

1/2023               Miljoonas matkustaja astuu laivaan.

Johanna Boijer-Svahnström, tiedotusjohtaja
johanna.boijer@vikingline.com, puh. +358 18 270 00

Christa Grönlund, tiedotuspäällikkö,

christa.gronlund@vikingline.com, puh. +358 9 123 51

Avainsanat:

Minna Arve, Turun pormestari.
Jan Hanses, Viking Linen toimitusjohtaja