Östersjöns och Åbos dragplåster Viking Glory gör succé:  En miljon resenärer på mindre än ett år

Redan en miljon passagerare har velat uppleva Viking Lines flaggskepp Viking Glory, som började trafikera Åbolinjen i mars 2022. ”Passagerarfartygstrafik med hög servicenivå är en ytterst väsentlig del av vår stads attraktionskraft för turister”, säger Åbo stads borgmästare Minna Arve.

Splitternya Viking Glory döptes i champagne och kastade för första gången loss från Åbo hamn i början av mars under stort mediauppbåd och inför en stor skara intresserade åskådare. Under sommaren noterade Viking Glory och Viking Grace alla tiders passagerarrekord på linjen Åbo–Mariehamn–Stockholm. Och nu, bara tio månader efter starten, har Viking Glory redan betjänat en miljon passagerare.

Den miljonte passageraren, Ulla Haavisto med maken Mikko, steg ombord i Åbo hamn den 31 januari. Viking Glorys befälhavare Ulf Lindroos och intendent Tuuli Peltonen överraskade personen med blommor, ett restaurangpresentkort och en uppgradering av hyttkategorin.

"Härligt, kan det vara sant, vi alltså? Det är mycket länge sedan vi rest utan barn", utbrast Ulla Haavisto från Eura.

Viking Line förväntar sig att totalt cirka två miljoner passagerare kommer att åka med Viking Line på Åbolinjen i år. Viking Glory och Viking Grace är de enda fartygen som erbjuder fartygsförbindelse från centrum av Åbo till hjärtat av Stockholm. Historiskt har linjen haft stor betydelse för Åbo stad och betydelsen har fortsatt att öka.

”Passagerarfartygstrafik med hög servicenivå mellan Åbo och Stockholm är en ytterst väsentlig del av vår stads attraktionskraft för turister. Smidig arbetspendling sjövägen är en viktig konkurrenskraftsfaktor för företagslivet i vår region. Åbo är huvudstad i världens vackraste skärgård, och närheten till havet är en oskiljaktig del av vår stads identitet”, säger Åbo stads borgmästare Minna Arve.

Viking Glory är Viking Lines storinvestering både i en modern kryssningsupplevelse och i världens klimatsmartaste teknik. Det nya fartyget tar 2 800 passagerare och har 60 procent större fraktkapacitet än föregångaren Amorella. Samtidigt minskade utsläppen markant. Exempel på fartygets tekniska innovationer är återvinning av spillkyla, världens effektivaste utsläppssnåla och LNG-drivna motorer, luftkonditionering och belysning som regleras automatiskt enligt bokningsläget, ett energieffektivt Azipod-roderpropellersystem samt ett skrov som minskar vågbildningen.

”Viking Glory är ett dragplåster inte bara för Östersjön utan också för Åbo. Fartyget har ökat det totala antalet passagerare på vår Åbolinje och har inspirerat nya målgrupper så som unga vuxna att åka på kryssning. Också svenskarna har rest med fartyget aktivare än tidigare år. Åbo-Stockholmlinjen är mycket viktig för oss, vilket också våra investeringar vittnar om. Vi är väldigt nöjda över att redan en miljon passagerare har velat ta del av upplevelsen ombord på Glory”, säger Viking Lines verkställande direktör Jan Hanses.

Viking Glory har designats för att ge en upplevelse för alla sinnen: skärgårdsvyerna formligen väller in genom fartygets stora fönster, ute på däck finns fina solterrasser, i hytterna väntar sköna specialmadrasser, och förutom att besöka spaavdelningen kan man också träna yoga i Östersjöns första yogasal. Fartygskonceptet sätter starkt fokus på välbefinnande och på passagerarnas möjlighet att själva utforma sin resa.

Viking Glory

3/2016               Ett intentionsavtal undertecknas med kinesiska varvet XSI.

8/2018               Fartyget börjar byggas i Xiamen.

5/2019               Det nya fartyget ges namnet Glory. Namnet valdes genom en publikomröstning.

1/2021               Viking Glory sjösätts.

12/2021            Viking Glory inleder sin hemresa från Kina till Åbo.

1/2022               Fartyget anländer till Åbo hamn.

2/2022               Fartyget döps i Åbo hamn.

3/2022               Viking Glory börjar trafikera linjen Åbo–Mariehamn–Stockholm.

8/2022               Glory slår sommarens passagerarrekord tillsammans med systerfartyget Grace.

1/2023               Den miljonte passageraren stiger ombord.

Mer information:

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör