Ruoka on syy risteillä – MICHELIN-oppaan seremoniassa tarjoillaan Viking Linen menyiden parhaita paloja

Viking Line on yksi isäntäkaupungin yhteistyökumppaneista, kun MICHELIN-opas julkistaa Pohjoismaiden uudet tähdet ja erikoispalkinnot ensi kertaa Suomessa. Matkustajille ruoka on nykyään yhä tärkeämpi syy lähteä laivalle – tämä näkyy punaisilla laivoilla muun muassa à la carte -ravintoloiden suosion kasvuna.

Pohjoismaisten ravintoloiden MICHELIN-tähdet ja MICHELIN Green Star -tunnustukset 2023 jaetaan ensimmäistä kertaa Suomessa 12. kesäkuuta. Turun Logomossa järjestettävään gaalailtaan on tulossa 450 vierasta, heidän joukossaan muun muassa edustajia nykyisistä pohjoismaisista MICHELIN-ravintoloista sekä runsaasti kansainvälistä mediaa.

Viking Line on yksi MICHELIN-tapahtuman pääkumppaneista. Viking Linen laivoilla on yhteensä 17 ruokaravintolaa, joiden keittiöissä työskentelee 417 ammattilaista.

”Olemme ylpeitä saadessamme olla mukana tukemassa Pohjoismaiden vuoden 2023 MICHELIN-oppaan seremoniaa. MICHELIN-oppaan tunnustukset ja ruokamatkailu kuuluvat erottamattomasti yhteen, ja ruoka on yhä useammalle matkustajallemme pääsyy lähteä laivalle. Tavoitteemme on tarjota Itämeren parasta ruokaa ja nostaa keittiöidemme kunnianhimon tasoa jatkuvasti. Olemme jo pitkään tehneet yhteistyötä Ruotsin kokkimaajoukkueen kanssa ja olleet mukana myös Vuoden kokki -kilpailun järjestämisessä”, Viking Linen ravintolapäällikkö Janne Lindholm sanoo.

Viking Gloryn pääkokki Hanna Suonpää, Viking Gracen pääkokki Petri Niilola ja M/S Cinderellan pääkokki Tuomas Tusberg tarjoilevat vieraille parhaita paloja punaisten laivojen menyiltä, joita he ovat olleet mukana suunnittelemassa.

”Ammattitaitoinen, sitoutunut ravintolahenkilökunta on meille laadun tärkein tae. Ilman osaavia ihmisiämme emme kykenisi tarjoamaan Itämeren parasta ruokaa. On hienoa päästä esittelemään osaamistamme ja ruokafilosofiaamme Pohjoismaiden MICHELIN-oppaan seremonian vieraille. Ahvenanmaalaiset juuremme näkyvät vahvasti niin valitsemissamme raaka-aineissa kuin annoksissa muutenkin – aivan kuten ne näkyvät asiakkaidemme lautasilla”, Janne Lindholm kertoo.

Turun kaupunki järjestää Pohjoismaiden MICHELIN-oppaan seremonian yhteydessä Turun ruokaviikot -tapahtuman, joka esittelee maamme vanhimman kaupungin ruokakulttuuria. Turun asema laadukkaana ruokakaupunkina ja pohjoismaisen gastronomian huippukohteena on viime vuosina vahvistunut selvästi. Viking Line on puolestaan ainoa varustamo, joka yhdistää Turun ja toisen ylistetyn ruokakaupungin, Tukholman, ympäri vuoden kahdesti päivässä.

”Makumatka Turkuun ja sieltä edelleen risteilylle maailman kauneimpaan saaristoon on hyvän ruoan ystävälle lyömätön yhdistelmä! Haluamme tarjota parasta kaikissa ravintoloissamme, mutta à la carte on nyt suositumpaa kuin vuosiin. Laadusta ollaan nykyään valmiita maksamaan, ja laivamatkalta haetaan yhä enemmän eksklusiivisuutta. Ja onhan se hienoa nauttia esimerkiksi ahvenanmaalaista parsaa samalla, kun saaristo lipuu silmien editse.”

Janne Lindholm, Manager Viking Line Restaurants

janne.lindholm@vikingline.com, puh. +358 400 744 806

Johanna Boijer-Svahnström, tiedotusjohtaja
johanna.boijer@vikingline.com, puh.

Christa Grönlund, tiedotuspäällikkö
christa.gronlund@vikingline.com, puh. +358 9 123 51

”Olemme ylpeitä saadessamme olla mukana tukemassa Pohjoismaiden vuoden 2023 MICHELIN-oppaan seremoniaa. MICHELIN-oppaan tunnustukset ja ruokamatkailu kuuluvat erottamattomasti yhteen, ja ruoka on yhä useammalle matkustajallemme pääsyy lähteä laivalle. Tavoitteemme on tarjota Itämeren parasta ruokaa ja nostaa keittiöidemme kunnianhimon tasoa jatkuvasti. Olemme jo pitkään tehneet yhteistyötä Ruotsin kokkimaajoukkueen kanssa ja olleet mukana myös Vuoden kokki -kilpailun järjestämisessä.”
Janne Lindholm, Viking Linen ravintolapäällikkö
”Ammattitaitoinen, sitoutunut ravintolahenkilökunta on meille laadun tärkein tae. Ilman osaavia ihmisiämme emme kykenisi tarjoamaan Itämeren parasta ruokaa. On hienoa päästä esittelemään osaamistamme ja ruokafilosofiaamme Pohjoismaiden MICHELIN-oppaan seremonian vieraille. Ahvenanmaalaiset juuremme näkyvät vahvasti niin valitsemissamme raaka-aineissa kuin annoksissa muutenkin – aivan kuten ne näkyvät asiakkaidemme lautasilla.”
Janne Lindholm, Viking Linen ravintolapäällikkö