Viking Line lahjoittaa 50 000 euroa Itämerelle ja siirtyy käyttämään hajoavia muovikasseja

Viking Line lahjoittaa 50 000 euroa Itämeren ympäristötyöhön. Lahjoituksen vastaanottajat ovat ympäristöjärjestö Pidä Saaristo Siistinä ry. ja Helsingin yliopiston meribiologinen tutkimusasema Tvärminnessä. Rahat tulevat muovikassien myynnistä laivoilla. Merikarvialla Suomessa valmistettavat kassit on tehty muun muassa kierrätetystä muovista, jossa osa raaka-aineesta tulee laivalla tapahtuvasta muovin kierrätyksestä. Materiaaliin on lisätty yksi aine, Poly-Bi, joka saa muovin hajoamaan sen joutuessa luontoon. Vuonna 2014 käynnistetty projekti on osa Viking Linen ympäristötoimia, missä yhtenä tavoitteena on vähentää muovijätettä laivoilla.

Viking Linen onnistunut muovikasseihin liittyvä ympäristökampanja jatkuu tänäkin vuonna. Kampanjan avulla lahjoitetaan osa jokaisen laivan tax-free-myymälöissä myytävän muovikassin tuotosta Itämeren ympäristötyöhön. Tänä vuonna tuen vastaanottajina ovat Pidä Saaristo Siistinä ry. sekä Tvärminnen eläintieteellinen asema. Viking Line korostaa suorasta ympäristöjärjestöjen ja ympäristötutkijoiden kanssa tehtävästä yhteistyöstä saatavaa hyötyä, koska ne työskentelevät päämäärätietoisesti saavuttaakseen näkyviä ja konkreettisia tuloksia lähiympäristössä.

– Aluksemme liikkuvat päivittäin saaristossa, missä yrityksellämme on juurensa. Haluamme kantaa vastuumme meriympäristöstä eri tavoin, muun muassa tarjoamalla matkustajillemme ympäristöä säästäviä vaihtoehtoja laivalla. Omien ympäristöpanostustemme lisäksi haluamme tukea sellaisia instansseja, joissa tehdään konkreettista työtä saariston suojelemiseksi, sanoo Viking Linen tiedostusjohtaja Johanna Boijer-Svahnström.

Uusille hajoaville muovikasseille on luotu aivan uusi design, ja niiden hinta tulee olemaan 0,30 euroa tai 2,99 SEK.

• Johanna Boijer-Svahnström, tiedotusjohtaja, Viking Line Abp, Maarianhamina, Johanna.boijer@vikingline.com, puh. +358 18 27 000
  • Eleonora Hansi, tiedotuspäällikkö, Viking Line, Tukholma, eleonora.hansi@vikingline.com, puh. + 46 8 452 4141
  • Christa Grönlund, tiedotuspäällikkö, Viking Line, Helsinki, Christa.gronlund@vikingline.com, puh. + 358 9 123 5242
  • Juppe Suhonen, toimitusjohtaja, Seapack Oy, Merikarvia, puh. +358 2 55 00400

Linkit:

Viking Linen kestävyysraportti: www.vikingline.com

Pidä Saaristo Siistinä ry. http://www.hallskargardenren.fi/sv

Tvärminnen eläintieteellinen asema: https://www.helsinki.fi/sv/forskningsstationer/tvarminne-zoologiska-station

Tietoa Poly-Bi -materiaalista: https://poly-bi.com/en/index.html

Viking Line is a public limited company and a market-leading brand in passenger traffic on the northern Baltic Sea. It offers passenger services, recreation and cargo carrier services on the vessels Gabriella, Mariella, Amorella, Rosella, Viking Cinderella, Viking XPRS and on the flagship Viking Grace.

Avainsanat:

Viking Linen tiedostusjohtaja Johanna Boijer-Svahnström