Viking Line donerar 50 000 euro till Östersjön och övergår till nya nedbrytningsbara plastkassar

Viking Line donerar 50 000 euro för miljöarbetet i Östersjön. Donationen går till miljöorganisationen Håll Skärgården Ren rf. samt till Helsingfors Universitets marinbiologiska forskningsstation i Tvärminne. Pengarna kommer från försäljning av plastkassar på fartygen. Kassarna, som tillverkas i Merikarvia i Finland, är gjorda av bland annat återvunnen plast där en del av råvaran kommer från plaståtervinning ombord. I materialet har man tillsatt ett ämne, Poly-Bi, som gör att plasten bryts ned om den hamnar i naturen. Projektet som inleddes 2014 är ett led i Viking Lines miljöengagemang där en målsättning är att reducera plastavfall ombord.

– Våra fartyg rör sig dagligen i skärgården där vårt företag har sina rötter. Vi vill bära vårt ansvar för den marina miljön på olika sätt, bland annat genom att erbjuda våra resenärer miljöanpassade alternativ ombord. Förutom våra egna miljösatsningar vill vi stöda sådana instanser som jobbar konkret med att skydda skärgården, säger Johanna Boijer-Svahnström, Viking Lines informationsdirektör.  De nya nedbrytningsbara plastkassarna har fått en helt ny design och kommer att kosta 0,30 euro eller 2,99 SEK.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

• Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör, Viking Line Abp, Mariehamn, Johanna.boijer@vikingline.com, tfn. +358 18 27 000
  • Eleonora Hansi, informationschef, Viking Line, Stockholm, eleonora.hansi@vikingline.com, tfn. + 46 8 452 4141
  • Christa Grönlund, informationschef, Viking Line, Helsingfors. Christa.gronlund@vikingline.com, tfn. + 358 9 123 5242
  • Juppe Suhonen, verkställande direktör, Seapack Oy, Merikarvia, tfn. +358 2 55 00400

Länkar:

Viking Lines Hållbarhetsrapport: www.vikingline.com

Håll Skärgården ren rf. http://www.hallskargardenren.fi/sv

Tvärminne Zoologiska station: https://www.helsinki.fi/sv/forskningsstationer/tvarminne-zoologiska-station

Fakta om Poly-Bi: https://poly-bi.com/en/index.html

Viking Line is a public limited company and a market-leading brand in passenger traffic on the northern Baltic Sea. It offers passenger services, recreation and cargo carrier services on the vessels Gabriella, Mariella, Amorella, Rosella, Viking Cinderella, Viking XPRS and on the flagship Viking Grace.

Taggar:

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör.