Viking Linella vakaa matkustajamäärä ja kaikkien aikojen rahtiliikenne-ennätys

Viking Linen matkustajamäärä vuonna 2019 oli 6 300 480. Edellisenä vuonna vastaava luku oli 6 411 537. Maarianhaminan ja Kapellskärin välillä liikennöivä Rosella löi vuoden aikana kaikkien aikojen ennätyksen kuljettamalla 752 336 matkustajaa. Myös Helsingin ja Tallinnan välinen liikenne lisääntyi. Vuoden 2019 volyymien pieneneminen voidaan ensisijaisesti liittää Tukholman ja Maarianhaminan väliseen risteilyliikenteeseen, missä tulokseen ovat kesän aikana vaikuttaneet pitemmät erikoisristeilyt sekä telakoinneista johtunut lähtöjen väheneminen. Vuoden aikana on pyritty valvomaan ja optimoimaan lippujen hintatasoa, mikä on vaikuttanut volyymikehitykseen. Rahtiyksiköiden määrä kasvoi vuoden aikana 133 940:een (128 549), mikä on kaikkien aikojen ennätys. Henkilöautojen lukumäärä oli kaikkien aikojen toiseksi paras eli 714 006 (704 799).

Liikenne eri reiteillä

Turku–Ahvenanmaa–Tukholma-reitillä M/S Viking Gracen ja M/S Amorellan matkustajamäärä oli 1 801 692 (1 858 880).

Helsingin ja Tallinnan välillä matkusti 1 955 318 (1 947 952) matkustajaa. M/S Viking XPRS:n matkustajamäärä saavutti kesän aikana uuden ennätyksen ja oli yli 600 000. Viking XPRS:n lisäksi 14.6.–11.8.2019 reitillä liikennöivät Mariella ja Gabriella.

M/S Mariellan ja M/S Gabriellan liikennöimällä Helsinki–Maarianhamina–Tukholma-reitillä matkusti vuoden aikana 971 968 (969 307) matkustajaa. Kesän aikana matkusti lisäksi 6 471 (7 313) matkustajaa Tukholmasta Ahvenanmaan ja Helsingin kautta Tallinnaan.

Ahvenanmeren ylittävällä Maarianhamina–Kapellskär-lyhytreitillä liikennöivän M/S Rosellan matkustajamäärä kasvoi ja oli 752 336 (732 965). Matkustajamäärä on kaikkien aikojen ennätys. Tässä voidaan havaita automatkustajien sekä ruotsalaisten risteilymatkustajien määrän hyvä kehitys.

Matkustajamäärä M/S Viking Cinderellan risteilyillä Tukholmasta Maarianhaminaan oli vuoden aikana 804 143 (894 520). Volyymin pienenemiseen ovat osaksi vaikuttaneet kesän pitemmät erikoisristeilyt Visbyhyn (8 552) sekä tammikuun telakoinnista aiheutunut lähtöjen väheneminen.

• Vuoden 2019 matkustajamäärät olivat vakaat, mutta pienenivät jonkin verran. Matkustajamäärät kehittyivät myönteisesti erityisesti Kapellskärin ja Tallinnan reiteillä. Ruotsin ja Suomen välisillä reiteillä kuormitus on pysynyt ennallaan, koska Ruotsin ja Ahvenanmaan väliset vuorokauden risteilyt vähenivät; osasyinä olivat pienempi määrä lähtöjä ja erikoisristeilyjen, esim. kesän Visby-risteilyjen, määrän kasvu. Erittäin kilpailuilla markkinoilla matkustajaliikenteen kate parani ensisijaisesti lipputulojen hyvän kehityksen ansiosta. Hintakilpailu on edelleen ollut kovaa ja suosinut matkustajiamme, sanoo Viking Linen varatoimitusjohtaja Peter Hellgren.

Peter Hellgren, varatoimitusjohtaja, Marketing and Sales, peter.hellgren@vikingline.com, puh. +46 (0)8 452 4100

Jan Hanses, toimitusjohtaja, jan.hanses@vikingline.com, puh. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, tiedotusjohtaja, Johanna.boijer@vikingline.com, puh. +358 18 27 000

Avainsanat:

Vuoden 2019 matkustajamäärät olivat vakaat, mutta pienenivät jonkin verran. Matkustajamäärät kehittyivät myönteisesti erityisesti Kapellskärin ja Tallinnan reiteillä. Ruotsin ja Suomen välisillä reiteillä kuormitus on pysynyt ennallaan, koska Ruotsin ja Ahvenanmaan väliset vuorokauden risteilyt vähenivät; osasyinä olivat pienempi määrä lähtöjä ja erikoisristeilyjen, esim. kesän Visby-risteilyjen, määrän kasvu. Erittäin kilpailuilla markkinoilla matkustajaliikenteen kate parani ensisijaisesti lipputulojen hyvän kehityksen ansiosta. Hintakilpailu on edelleen ollut kovaa ja suosinut matkustajiamme.
Peter Hellgren, varatoimitusjohtaja, Viking Line