Paulig, Paniflower en BAT Agrar sluiten partnerschap om milieu-impact van tarwe voor tortilla's te verminderen tot 35%

Paulig, Paniflower en BAT Agrar bundelen de krachten voor een lagere koolstofuitstoot en meer duurzaamheid in de voedselketen. De partners introduceren nieuwe regeneratieve landbouwpraktijken voor de tarwe die Paniflower tot bloem maalt en waarmee Paulig tortilla’s bakt in de Belgische vestiging in Roeselare. Het doel: de milieu-impact van deze grondstof tot 35 procent te verminderen. De eerste tortilla's met een lagere voetafdruk zijn vanaf 2025 beschikbaar voor consumenten in Europa.

Om dit doel te bereiken, gebruiken Duitse landbouwers meer duurzame landbouwmethodes. In samenspraak met tarweleverancier BAT Agrar nemen zij specifieke maatregelen die de impact van de teelt op het klimaat en de natuur verkleinen. De acties omvatten precisielandbouw, het gebruik van biostimulanten, optimalisatie van voedingsstoffen, vanggewassen en bloemenstroken om de biodiversiteit te verbeteren. De broeikasgassen en uitstootverlaging hiervan worden per boerderij en per teelt wetenschappelijk opgevolgd. De tarwe met een kleinere ecologische voetafdruk zal in de zomer van 2025 geoogst worden.

Dit project is een belangrijke nieuwe stap die Paulig zet om zijn impact op natuur en klimaat te verlagen. Het is een rechtstreekse uitloper van Paulig’s unieke klimaatfonds, waarmee het de uitstoot van broeikasgassen versneld wil verlagen. De focus ligt daarbij op acties die de grootst mogelijke impact hebben binnen de waardeketen. Omdat tortilla's de grootste productgroep zijn, heeft deze samenwerking een grote en duurzame impact. Met de bloem kunnen jaarlijks tot 500 miljoen tortilla's geproduceerd worden in de Belgische vestigingen van Paulig.

“Bij Paulig zijn we vastbesloten om een voortrekker te zijn op het gebied van duurzaamheid in de voedings- en drankenindustrie. We geloven rotsvast dat de voedingssector een fundamentele rol speelt om het hoofd te bieden aan de klimaatuitdagingen en we zijn er ook van overtuigd dat de transformatie van de landbouw essentieel is om duurzame voedingssystemen uit te bouwen. Dankzij deze samenwerking met onze partners en leveranciers bieden wij de consument de mogelijkheid om duurzamere keuzes te maken. Het partnerschap met Paniflower en BAT Agrar is ook een belangrijke stap om de wetenschappelijk gefundeerde klimaatdoelstellingen van Paulig te bereiken. Daarbij streven we ernaar om tegen 2030 de broeikasgassen binnen onze waardeketen te verlagen met 50%”, zegt Rolf Ladau, CEO van Paulig

BAT Agrar bereidt zich voor om de volgende 3 jaar 35.000 ton tarwe aan te leveren bij Paniflower, tarwe die Paniflower op zijn beurt verwerkt tot bloem voor Paulig. Dit kadert in de ambitie van Paniflower om tegen 2030 de eigen uitstoot met 50% te verminderen en tegen 2030 koolstofneutraliteit te bereiken. Dit komt boven op de doelstelling om tegen 2030 een reductie van 25% van hun koolstofemissies uit de waardeketen te realiseren. BAT Agrar heeft de ambitieuze doelstelling om klimaatneutraliteit te bereiken door de eigen uitstoot van broeikasgassen te verminderen of, indien nodig, te compenseren tegen 2030.

Marc Vanherpe, CEO Paniflower: “De kwaliteit van onze bloem hangt af van de kwaliteit van de tarwe, en daarvoor hebben we een gezonde planeet nodig. Willen wij onze ecologische voetafdruk verkleinen, dan moeten we omschakelen naar duurzamere landbouwpraktijken. Dankzij het partnership met Paulig en BAT Agrar creëren we een ecosysteem waarbij we onze krachten bundelen en onze kennis op dit gebied opbouwen. Daarbij betrekken we alle partners uit de waardeketen - landbouwers, agrarische handelshuizen zoals BAT Agrar, molens en voedselproducenten. Op deze manier, stap voor stap, maken wij de transitie naar een voedingssysteem waarbij we duurzame waarde creëren voor alle betrokken partners.”

More information:

Bjorn Boon | Communication Manager | bjorn.boon@paulig.com | +32479465631

Over Paulig:

Paulig is een familiebedrijf in de voedingsindustrie dat een nieuwe, duurzame voedingscultuur ontwikkelt – een cultuur die goed is voor mens en planeet. Paulig zorgt voor alles wat lekker is: koffies en koude dranken, tex-mex en kruiden, snacks en plantaardige voeding. De merknamen van het bedrijf zijn Paulig, Santa Maria, Risenta, Poco Loco en Zanuy. De omzet van Paulig bedroeg in 2022 1,1 miljard euro. In 13 verschillende landen heeft Paulig 2300 gepassioneerde medewerkers die zich inzetten voor hetzelfde doel: For a life full of flavour.

Over Paniflower

Paniflower is onderdeel van La Lorraine Bakery Group (LLBG). LLBG is een 100% Belgisch familiebedrijf dat actief is in de maalderij- en bakkerijsector met een breed gamma aan authentieke, verse bakkerijproducten. Dagelijks produceren en verkopen meer dan 4.800 enthousiaste medewerkers wereldwijd hoogwaardige bakkerijproducten aan consumenten, supermarkten en de foodservice sector.

We bouwen aan een toonaangevend internationaal bedrijf, actief in meer dan 35 landen, met bakkerijproductie in 9 landen, gepassioneerd door groei en de ambitie om de bakkerijmarkt te transformeren door middel van jarenlange expertise, nieuwe technologieën en gemotiveerde en getalenteerde medewerkers. Het bedrijf opereert in 4 business units: Bakery Frozen, Bakery Fresh, Store Concepts & Milling.

De belangrijkste financiële doelstellingen zijn waarde creatie op lange termijn en kwalitatieve groei door innovatie en ondernemerschap. De groep rapporteerde een omzet van 1,17 miljard euro in 2022.

We willen generaties lang een duurzaam, ondernemend bedrijf blijven met hart en ziel voor kwaliteit en innovatie, dat het goed doet voor al zijn stakeholders, waardoor we niet alleen een groter, maar vooral ook een beter bedrijf worden. www.llbg.com

Over BAT

BAT Agrar is een private agrarische handelsonderneming met vestigingen in Duitsland, Denemarken, Polen en Oostenrijk. In Duitsland is BAT Agrar het enige bedrijf met een landelijke aanwezigheid. BAT Agrar bedient meer dan 17.000 boeren met landbouwproducten zoals zaden, meststoffen en landbouwchemicaliën. BAT Agrar is een belangrijke speler op de mengvoedermarkt en een inzamelaar van graan, oliezaden en peulvruchten, zowel conventioneel als biologisch. BAT Agrar heeft ongeveer 1.500 werknemers en een omzet van ongeveer 3,0 miljard euro. Onder de paraplu van BAT Holding GmbH verenigt het bedrijf bedrijven als BAT Tiernahrung GmbH & Co. KG, BAT Agrar GmbH & Co. KG, BAT Logistik GmbH, buitenlandse dochterondernemingen, evenals andere bedrijven en investeringen. https://bat-agrar.de

Abonneren