Paulig resultaten 2023: uitstekende prestaties met sterke groei in omzet en EBITDA

In 2023 groeide de omzet van Paulig met 5,6% en steeg de vergelijkbare EBITDA met 57,2% ten opzichte van 2022. Dit werd gedreven door een verdere omzetgroei, uitstekende operationele prestaties en een gunstig zakelijk klimaat.

Key figures 2023

• Paulig’s omzet steeg met 5,6% tot 1.167,6 miljoen euro (1.105,5).
  • Van de totale omzet kwam 49 (52)% uit de Noordse landen en 51 (48)% uit andere landen.
  • De vergelijkbare EBITDA groeide met 57,2% en bedroeg 137,2 miljoen euro (87,3), wat 11,8% van de omzet (7,9) vertegenwoordigt.
  • IFRS operationele winst steeg naar 90,1 miljoen euro (5,8).
  • De nettowinst bedroeg 89,1 miljoen euro (-19,9).
  • De cashflow uit bedrijfsactiviteiten (IFRS) steeg met 104,0% en bedroeg EUR 125,9 miljoen (61,7).http://www.pauliggroup.com

"We zijn zeer tevreden met deze sterk verbeterde financiële prestaties in 2023. Dankzij de maatregelen die onze teams in een uitdagende marktsituatie in onze bedrijfsvoering namen, realiseerden we sterke groei in zowel omzet als nettowinst," zegt Rolf Ladau, CEO van Paulig.

"Onze merken en categorieën spreken consumenten aan en bieden een sterke basis voor verdere groei. Zowel Tex Mex als koffie presteerden goed en de succesvolle integratie van Liven - het Spaanse snackbedrijf dat in 2022 werd overgenomen - heeft geleid tot incrementele verkoop en nieuwe kansen in de snackcategorie."

"De groei van Paulig werd gestimuleerd door zowel het Branded business-segment als Customer Brands. Door de economische vertraging maken consumenten meer kostenbewuste keuzes, en de omstandigheden in 2023 waren bijzonder gunstig voor private label producten. De omzet van Paulig uit de Customer Brands-business groeide en vertegenwoordigt ongeveer 40 procent van de totale omzet."

In 2023 zette Paulig verder in op het verstevigen van zijn fundamenten en stimuleerde zijn groei met strategische investeringen. Paulig deed afstand van zijn minderheidsbelang in het kruidenbedrijf Fuchs Group en van het merk Frezza koude koffiedranken. Paulig versterkte dan weer zijn aanwezigheid in Europa en opende een kantoor in Wenen, Oostenrijk, met als doel de groei in het Tex Mex-segment verder te versnellen. Bovendien investeerde Paulig in een pellet-snacklijn in Spanje om zijn productportfolio te diversifiëren en meer innovatieve, duurzame en op maat gemaakte snackopties te creëren.

"Dit jaar blijven we streven we naar duurzame, winstgevende groei en zoeken we naar niet-organische groeimogelijkheden. Onze vernieuwde groeistrategie plaatst de consument centraal en onze visie is om The Shaper of A Popular Food Culture te zijn. We willen consumenten heerlijke en handige voedselconcepten en ervaringen aanbieden die zowel goed zijn voor mensen als voor de planeet."

Belangrijke duurzaamheidsambities

In 2023 boekte Paulig aanzienlijke vooruitgang in de richting van zijn ambitieuze duurzaamheidsdoelen, gebaseerd op de duurzame ontwikkelingsdoelen van de VN. Het is Paulig’s ambitie om de broeikasgasemissies van de eigen activiteiten tegen 2030 met 80 procent te verminderen en die van de volledige waardeketen met 50 procent ten opzichte van het referentiejaar 2018. Paulig verminderde de broeikasgasemissies in zijn eigen activiteiten al met 22 procent ten opzichte van het referentiejaar 2018.

Paulig lanceerde ook een uniek Klimaatfonds om klimaatacties in de waardeketen te versnellen. Het fonds wordt jaarlijks toegewezen aan geselecteerde projecten die gericht zijn op emissiereducties in de tarwe- en koffiewaardeketens, logistiek en de eigen activiteiten van Paulig. Paulig past een intern mechanisme voor koolstofprijzen toe om het budget te voor jaarlijkse beoogde CO2-emissiereducties te bepalen.

Paulig introduceerde Santa Maria tarwetortilla's met een tot 50% lagere klimaatimpact (1). Deze vermindering werd bereikt door de tortilla's te bakken met duurzamere tarwebloem en door de klimaatimpact van verpakking en productie te verminderen. Paulig zette ook klimaatprojecten in koffieproducerende landen voort.

Paulig zet zich in voor een eerlijke en inclusieve manier van werken in de hele waardeketen van het bedrijf. In 2023 lanceerde Paulig een groepsbreed DEI-beleid om zijn toewijding aan Diversiteit, Gelijkheid en Inclusie te versterken.

Het jaarverslag van Paulig, inclusief de financiële overzichten en het duurzaamheidsrapport, wordt gepubliceerd in maart 2024, week 12.

De informatie in deze verklaring is niet gecontroleerd.

Meer informatie:

Bjorn Boon
bjorn.boon@paulig.com
+32 479 46 56 31

(1) Volgens een levenscyclusanalyse uitgevoerd door RISE (Research Institutes of Sweden) in 2023, produceert een verpakking van 1 kg Santa Maria Original Wheat Tortillas (Medium, 8 stuks), vanaf de boerderij tot aan de markt, 0,54 kg aan CO2-uitstoot. Dit vertegenwoordigt een vermindering van maximaal 50% vergeleken met een onderzoek uitgevoerd in 2012. De producten worden verkocht op de Noordse en Baltische markten.

Over Paulig:

Paulig is een familiebedrijf in de voedingsindustrie dat een nieuwe, duurzame voedingscultuur ontwikkelt – een cultuur die goed is voor mens en planeet. Paulig zorgt voor alles wat lekker is: koffies, voedsel vanuit de hele wereld, tex-mex, kruiden en snacks. De merknamen van het bedrijf zijn Paulig, Santa Maria, Risenta, Poco Loco en Zanuy. De omzet van Paulig bedroeg in 2023 ongeveer 1,2 miljard euro. In 13 verschillende landen heeft Paulig 2300 gepassioneerde medewerkers die zich inzetten voor hetzelfde doel: For a life full of flavour. www.pauliggroup.com

Abonneren