Paulig streeft naar nul netto broeikasgasuitstoot tegen 2045

Vandaag kondigde het internationale voedings- en drankenbedrijf Paulig de ambitie aan om haar totale wereldwijde uitstoot van broeikasgassen (BKG) te reduceren tot nul tegen 2045. Deze doelstelling is een natuurlijk voortzetting van Paulig's huidige 2030 doelstellingen, gevalideerd door het Science Based Targets Initiative en afgestemd op het pad naar maximum 1,5°C.

"Deze verbintenis is een voortzetting van onze klimaatacties en een belangrijke stap voorwaarts in onze ambitie om een duurzame koploper in de industrie te worden. In de afgelopen jaren boekten we grote vooruitgang op weg naar onze doelen voor 2030 en we gaan door met het implementeren van deze acties en initiatieven. Het vaststellen van een lange termijn netto nul doelstelling helpt ons om verder te versnellen. We plannen innovaties, bepalen groeidoelstellingen en implementeren nieuwe technologieën", zegt Rolf Ladau, CEO van Paulig.

Paulig engageert zich momenteel om de uitstoot van broeikasgassen met 50% in haar waardeketen te verminderen en met 80% in haar eigen activiteiten tegen 2030 ten opzichte van de baseline van 2018. De klimaatdoelen van Paulig zijn goedgekeurd door het Science Based Target-initiatief en afgestemd op de 1,5C-ambitie van de Overeenkomst van Parijs. Om ervoor te zorgen dat haar doelstellingen blijven aansluiten bij de nieuwste klimaatwetenschap, zal Paulig deze langetermijndoelstelling valideren via het Science Based Targets initiative (SBTi) en onze doelen voor 2030 updaten met de Forest, Land, and Agriculture richtijnen uit de sector.

Transformatie stimuleren door innovatieve klimaatinitiatieven en samenwerkingen

Om netto nul emissies te bereiken, zal Paulig doorgaan met het implementeren van haar emissiereductieprogramma's, zowel in haar eigen activiteiten (Scope 1&2) als in de belangrijkste waardeketens (Scope 3). Planning op lange termijn omvat het iteratief verfijnen van de routekaarten, met inbegrip van het overschakelen op hernieuwbare energie, investeringen in innovatieve technologieën en het uitbreiden van nieuwe landbouwmethoden.

Een concreet instrument om deze transformatie te stimuleren is het unieke klimaatfonds van Paulig, dat in 2023 werd gelanceerd. Het fonds wordt gebruikt voor het opstarten en ondersteunen van nieuwe praktijken en innovaties om de uitstoot te verminderen waar deze de grootste impact hebben: Paulig's koffie, tarwe en maïs waardeketens en logistiek. De jaarlijks gekozen klimaatprojecten worden samen met partners en leveranciers geïmplementeerd.

Om een echte impact te creëren, zijn acties nodig van alle actoren in de industrie. Om de samenwerking te versterken, sloot Paulig zich ook aan bij de Net Zero Coalition van het Consumer Goods Forum, samen met 18 toonaangevende wereldwijde consumptiegoederenmerken, retailers en fabrikanten. Het initiatief richt zich op het nakomen en versnellen van de engagementen van de consumentengoederenindustrie om de uitstoot van broeikasgassen te verminderen. Het is gericht op het verbeteren van de interne capaciteiten van de industrie om Net Zero te bereiken en zet zich in voor het actief integreren van emissiereducties.

"We zetten al veel stappen in onze eigen bedrijfsvoering en zijn voortdurend bezig met het ontwikkelen en implementeren van nieuwe oplossingen voor een duurzamere toekomst van voedsel. De 'net zero'-verplichting weerspiegelt ons geloof in de kracht van bedrijven om een positieve verandering teweeg te brengen. We hopen dat meer partners en bedrijven zich bij ons aansluiten op deze transformerende reis en prioriteit geven aan duurzaamheid. Door samen te werken kunnen we een betere toekomst creëren voor onze planeet en de komende generaties,” besluit Rolf Ladau.

Paulig heeft wereldwijde toeleveringsketens en haar producten worden verkocht in meer dan 70 landen. Als internationaal voedingsmiddelen- en drankenbedrijf staat het midden in de voedselwaardeketen en heeft het de mogelijkheid om beide uiteinden te beïnvloeden: aan de basis waar de grondstoffen vandaan komen en richting de consument.

Het bedrijf boekte gestaag vooruitgang in de richting van zijn doelen en in 2023 verminderde Paulig de uitstoot van broeikasgassen van de eigen activiteiten met 22 procent ten opzichte van de basislijn van 2018.

Andere concrete klimaatinspanningen van Paulig in de afgelopen jaren waren bijvoorbeeld:

• Alle 11 vestigingen van het bedrijf draaien op 100% hernieuwbare elektriciteit en 6 van de 11 fabrieken zijn ook overgestapt op 100% hernieuwbaar biogas.

• Verschillende duurzame landbouwprojecten in de koffie- en tarwe waardeketens met leveranciers en partners.

• Als resultaat van de klimaatprojecten heeft Paulig haar eerste producten met een lagere klimaatimpact geïntroduceerd: de Santa Maria tarwe tortilla's met een tot 50% lagere klimaatimpact*.

• Als een van de eerste koffiebedrijven ter wereld bracht Paulig gemakkelijk te openen, recycleerbare vacuümkoffieverpakkingen naar winkels in Finland en Estland.

• Paulig voegde natuur toe als onderdeel van haar duurzaamheidsdoelen om de bescherming van de biodiversiteit te versterken.

• Het bedrijf blijft werken aan het versnellen van de beschikbaarheid van lokaal biogas en langetermijnopties voor energietransitie.

• Paulig werkt eraan om ervoor te zorgen dat 100% van de grondstoffen uit risicogebieden afkomstig is van duurzame bronnen die door externe partijen zijn geverifieerd.

*Vergelijking tussen een LCA uitgevoerd door RISE in 2023 op Santa Maria Wheat Tortilla Original (Medium, 8 stuks) en een studie uit 2012.

Meer informatie:  Bjorn Boon | Communications Manager | Bjorn.boon@paulig.com  | +32 479 46 56 31

Over Paulig

Paulig is een internationaal voedings- en drankenbedrijf dat een nieuwe, duurzame voedingscultuur ontwikkelt – een cultuur die goed is voor mens en planeet. Paulig zorgt voor alles wat lekker is: Tex Mex, Snacks, koffies en kruiden van over de hele wereld. De merknamen van het bedrijf zijn Paulig, Santa Maria, Risenta, Poco Loco en Zanuy. Paulig produceert ook producten voor private label en industriële klanten. De omzet van Paulig bedroeg in 2023 ongeveer 1,2 miljard euro. In 13 verschillende landen heeft Paulig 2200 gepassioneerde medewerkers die zich inzetten voor hetzelfde doel: For a life full of flavour.

Abonneren