Advania kjøper Itello

Med oppkjøpet av Itello tar Advania en tydelig posisjon i IT-infrastrukturmarkedet i Norge - på ett år går omsetningen fra 0 til 600 millioner kroner. 19 medarbeidere i Itello følger alle med til Advania. Når selskapene nå forener sine krefter står personlig, erfaren og dedikert kundekontakt i sentrum.

Etter stor suksess i Sverige og på Island annonserte Advania Norge i september 2018 sin inntreden i det norske infrastruktur-markedet. Satsingen startet med ansettelse av flere ressurser fra bransjen og ble deretter forsterket med oppkjøpet av Stepper. Både erfarne selgere og en veletablert nettbutikk fulgte oppkjøpet. Allerede i første driftsår passerer Advanias omsetning innen infrastruktur 140 millioner kroner.

Når Advania nå kjøper Itello forsterkes dette betydelig og årlig omsetningen innen infrastruktur vil øke til over 600 millioner kroner i Norge og 2,3 milliarder kroner på nordisk basis. Samtidig kommer Itello inn med en sterk posisjon i det offentlige markedet. Dette kompletterer Advania som til nå har vært orientert mot privat næringsliv.

Itello ble startet i 2007 av Ole Anders Wilskow Jenssen, Lars Borgestrand og Øystein Wilskow Jenssen som alle fortsatt arbeider i selskapet. Itello kan vise til konsistent vekst gjennom 12 år med sitt brede tilbud av IT-produkter, software og tjenester.

Vi har hatt en spennende reise så langt i Itello, men ser nå frem til å bli en del av en stor nordisk aktør. Sammen blir vi vi sterkere til glede for både kunder og ansatte. Vi får et omfattende produkttilbud, blir et stort fagmiljø og kan ytterligere utfordre de største aktørene i det norske markedet”, sier Ole Anders Wilskow Jenssen, daglig leder i Itello.

Advania har lenge vært kjent som leverandør av forretningssystemer (ERP) i Norge. Denne delen av selskapet vil fortsette å levere gode, stabile tjenester.

Planlegger flere oppkjøp
Itello er vårt andre oppkjøp på under et år, og vi stopper ikke med dette”, sier Espen Hartz, CEO i Advania Norge.

Han forteller at det er naturlig for Advania Norge å se til sine søsterselskaper i Advania-gruppen og deres suksess med å tilby flere grener innen teknologi. På under et år har Advania Norge med IT-infrastruktur etablert et nytt bein å stå på.

Nå er vi både et kompetansehus med konsulentvirksomhet innen forretningssystemer (ERP) og leverandør av infrastruktur med tjenester, programvare og maskinvare. Med oppkjøpet av Itello kan vi ta om bord flere og større kunder. Prestasjons- og kompetansekulturen fra ERP blir sentral del av det endrede selskapet vi er i ferd med å bygge, sier Hartz.

Han understreker at Advania fortsatt skal være en litt annerledes leverandør, som vektlegger personlig kontakt og oppfølging av kundene.

Advania-gruppen en av Nordens største teknologitilbydere
Advania har en offensiv strategi vekst, både organisk og gjennom oppkjøp i Norden. Gjennom oppkjøpet av Itello blir vi betydelig større på det norske markedet og det er utrolig spennende at Advania Norge nå blir enda mer relevante som partner for både eksisterende og nye kunder», sier konsernsjef Mikael Noaksson.

For mer informasjon vennligst kontakt:

Espen Hartz, CEO Advania Norge, tlf: +47 930 29 688, e-post: espen.hartz@advania.no

Ole Anders Wilskow Jenssen, daglig leder Itello, tlf: +47 406 03 089, e-post: oawj@itello.no

Mikael Noaksson, CEO Advania Group, tlf: +46 761400080, e-post: mikael.noaksson@advania.com

Om Itello
Itello AS er et norsk IKT-selskap som ble etablert i 2007. Selskapet har kontorer i Rygge, Stavanger, Bergen og Oslo og leverer et bredt spekter av IT-produkter, software og tjenester til store og mellomstore kunder innenfor offentlig og privat sektor. Itello har god inntjening og solid økonomi (AAA-rating).