Alstom har startet levering av nye lokaltog i Stockholm

Den 4 april 2016 innviet Stockholm Läns Landsting (SLL), Stockholm Länstrafik (SL) og Alstom de 46 nye lokaltogene av typen Coradia Nordic X60B som ble bestilt av SLL i juni 2012.

De to første togene ble levert til SLL fra Alstoms fabrikk i Salzgitter i Tyskland som planlagt i slutten av januar 2016. Alstom skal levere to tog per måned frem til november 2017. Totalt har Alstom da levert 129 tog til SL. Alstom har tidligere levert 83 tog av tidligere generasjoner av Coradia Nordic som i dag brukes i SL pendlertrafikk.

De nye lokaltogene er en videreutvikling av Coradia Nordic tog og de er forbedret på over 150 punkter, de fleste tekniske. Blant annet er de utstyrt med det felles europeiske signalsystemet for jernbane (ERTMS), og oppfyller alle de nyeste krav til smidig kjøring av tog på tvers av landegrensene i Europa. Togene har også utviklet teknologi for blant annet å forenkle vedlikehold.

- Våre lokaltog er allerede et kjent element i hverdagen til Stockholms innbyggere. Alstom er glade for å tilby den nyeste teknologien og dermed ytterligere bidra til en bærekraftig offentlig transport i Stockholm, sier Per Øster, President i Alstom Norden.

(Ordren ble plassert i juni 2012 og er verdt ca 4 milliarder SEK. Det var en del av en rammeavtale mellom Alstom og SL, som ble undertegnet i 2002.)

For mer informasjon, vennligst kontakt:
Maria Parent
Kommunikationschef, Alstom Norden