Alstom lanserer Atlas 400 og 500, de første skalerbare ERTMS-løsningene

Alstom lanserer Atlas 400 og 500 for å tilby skalerbar ERTMS for strekninger med trafikktetthet fra 6 til 600 tog per dag. De skalerbare ERTMS løsningene er beregnet for både passasjer- og godstogruter eller begge deler. Løsningene presenteres ved InnoTrans, verdens største jernbanemesse, som finner sted i Berlin fra 23. til 26. september. Atlas 400 og 500 kan brukes i signalsystemoppgraderinger så vel som i nye signalprosjekter. Skalerbarheten eller den konfigurerbare utplasseringen i tråd med kundenes behov oppnås ved hjelp av modulær programvare som kan brukes i det samme togintegrerte og eksterne datautstyret.

Både Atlas 400 og 500 tar i betraktning tilbakemeldinger fra kundene og bygger på Alstoms utprøvde Atlas 200-system.

Atlas 400 er spesifikt designet for linjer med lav togtetthet. Med Atlas 400 utføres tog lokalisering av togene selv, noe som reduserer behovet for utstyr langs linjen. Dette gir igjen investeringsbesparelser på 12 % til 16 % og opptil 30 % besparelser på vedlikeholdskostnader. Atlas 400 er designet for bruk med GPS og ulike radiobærere.

Atlas 500 er designet for linjer med høy togtetthet og øker intervallytelsen med opptil 25 % for kundene. Togene kan følge hverandre svært tett takket være nøyaktig bremsekurve. Systemet reduserer også tiden for opphold på stasjoner. Atlas 500 kombinerer ATO[1] og signalfunksjonalitet uten å tilføre ekstra utstyr – og dermed uten å øke eierskapskostnadene. Atlas 500 bruker dessuten GPRS, som tillater kommunikasjon med flere tog i områder med tett trafikk.

Takket være Alstoms skalerbare ERTMS-løsninger vil togene nå enkelt kunne kjøre mellom områder med både lav og høy togtetthet. På linjer med lav togtetthet vil Atlas 400 gi kundene et minimum av drifts- og kapitalkostnader samtidig som sikkerheten ivaretas. På linjer med høy tetthet vil Atlas 500 gi cab-signalering, tog lokalisering og tog beskyttelse gjennom én radioenhet” sier Pascal Cléré, Senior Vice President, Transport Information Solutions i Alstom Transport.

Banedanmark – det statlige danske togselskapet – har allerede valgt disse løsningene til sitt nettverk. Alstom og Banedanmark arbeider sammen i København i samarbeid med Alstom-signalsenter i Charleroi (Belgia). Alstom har allerede har levert lignende utstyr i Italia, Belgia og Nederland.

23 land har allerede valgt Atlas-løsningen, og 4600 tog er hittil besluttet utstyret med teknologien.

[1] Automatisk togdrift

Pressekontakter
Ulrika Andersson, kommunikationsdirektör Alstom Skandinavien, tel. +46 (0)8 723 32 84
ulrika.andersson@alstom.com

Virginie Hourdin/Claire Biau (Alstom Transport huvudkontor) – tel. +33 1 41 49 21 36 / 39 95
virginie.hourdin-bremond@chq.alstom.comclaire.biau@alstom.com

Justine Rohée (Alstom Transport huvudkontor) – tel. +33 1 57 06 18 81
justine.rohee@transport.alstom.com

Internett www.alstom.com

Om Alstom Transport
Alstom Transport, som arbeider for bærekraftig mobilitet, utvikler og markedsfører de mest komplette systemserier, utstyr og tjenester i jernbanesektoren. Alstom Transport håndterer hele transportsystemer, inkludert tog, signalsystemer, vedlikehold og modernisering og infrastruktur, og tilbyr integrerte løsninger. Alstom Transport hadde en omsetning på €5,9 milliarder i regnskapsåret 2013/14. Alstom Transport er til stede i mer enn 60 land og har ca. 28 300 ansatte.

Tags:

Sitater