Alstom lanserer HealthHub, et innovativt verktøy for regelmessig vedlikehold

Alstom lanserer HealthHub, et nytt verktøy for regelmessig vedlikehold.  HealthHub kan overvåke tilstanden til tog, infrastruktur og signalsystemer. Ved hjelp av avanserte dataanalyseverktøy kan HealthHub forutsi gjenværende brukstid. HealthHub presenteres ved InnoTrans, verdens største jernbanemesse, som finner sted i Berlin fra 23. til 26. september. Verktøyet er en innovativ metode hvor man går fra tradisjonell kjørelengdebasert vedlikehold til tilstandsbasert prediktivt vedlikehold, noe som reduserer livssykluskostnadene for operatøren.

HealthHub støttes av ulike høyteknologiske datafangstløsninger, f.eks. TrainScanner.  Dette er en automatisert diagnoseportal som kan måle tilstanden til de tre viktige slitedelene hjul, bremseklosser og pantografens karbonremser når toget går gjennom portalen. Dette gjør at man kan spare opptil 15 % av materialkostnadene ved at slitasjedelene kun skiftes ut ved behov. Når det gjelder infrastruktur, vil TrackTracer gi en lignende overvåkning av sporet og kjøreledningene.

“HealthHub styrker implementeringen av “pit-stop”-metoden gjennom aktiviteter for forventet vedlikehold. Alt er klart når toget kommer, slik at vedlikeholdspersonalet kan utføre oppgavene raskt og effektivt. HealthHub er spesielt utformet til å gi anbefalinger om å utføre oppgavene som faktisk kreves og når de kreves. Kundene optimaliserer vognparkstørrelsen takket være den økte togtilgjengeligheten, tiden i servicehallen reduseres, og den totale livssykluskostnaden går ned”, sier Laurent Fromont, Vice-President Services i Alstom Transport.

Alstom har allerede betydelig erfaring med å bruke ekstern tilstandsovervåkning av tog for å optimalisere drift og vedlikehold, og over 25 vognparker har vært utstyrt med dette siden 2006. Denne første ordentlige applikasjonen for prediktivt vedlikehold, HealthHub med TrainScanner, gjennomgår nå en rekke tester og vil være i drift mot slutten av 2014. Denne første versjonen av HealthHub vil bli oppgradert i den nærmeste fremtid med nye dataanalyseverktøy.

Pressekontakter
Ulrika Andersson, kommunikationsdirektör Alstom Skandinavien, tel. +46 (0)8 723 32 84
ulrika.andersson@alstom.com

Virginie Hourdin/Claire Biau (Alstom Transport huvudkontor) – tel. +33 1 41 49 21 36 / 39 95
virginie.hourdin-bremond@chq.alstom.comclaire.biau@alstom.com

Justine Rohée (Alstom Transport huvudkontor) – tel. +33 1 57 06 18 81
justine.rohee@transport.alstom.com

Internett www.alstom.com

Om Alstom Transport
Alstom Transport, som arbeider for bærekraftig mobilitet, utvikler og markedsfører de mest komplette systemserier, utstyr og tjenester i jernbanesektoren. Alstom Transport håndterer hele transportsystemer, inkludert tog, signalsystemer, vedlikehold og modernisering og infrastruktur, og tilbyr integrerte løsninger. Alstom Transport hadde en omsetning på €5,9 milliarder i regnskapsåret 2013/14. Alstom Transport er til stede i mer enn 60 land og har ca. 28 300 ansatte.

Tags:

Sitater

HealthHub styrker implementeringen av “pit-stop”-metoden gjennom aktiviteter for forventet vedlikehold. Alt er klart når toget kommer, slik at vedlikeholdspersonellet kan utføre oppgavene raskt og effektivt. Den er spesielt utformet til å gi anbefalinger om å utføre oppgavene som faktisk kreves, når de kreves. Dette gir flere fordeler for kundene: De optimaliserer vognparkstørrelsen takket være den økte togtilgjengeligheten, tiden i servicehallen reduseres, og den totale livssykluskostnaden går ned.
Laurent Fromont, Vice-President Services i Alstom Transport