Alstom lanserer sitt null-utslipp tog Coradia iLint på Innotrans

Alstom har i dag presentert sitt null-utslipp tog på InnoTrans, jernbanebransjens største messe, som finner sted i Berlin fra 20 til 23 september 2016.

Til tross for mange elektrifiseringsprosjekter i flere land, vil en betydelig del av Europas jernbanenettet forbli ikke-elektrifisert på lang sikt. I mange land er antall diesel tog i omløp fortsatt høy - mer enn 4000 togvogner i Tyskland, for eksempel.

Coradia iLint er et nytt CO2-utslippsfritt regiontog og alternativ til dieseldrift. Den drives av en hydrogen brenselcelle, hvor det eneste utslippet er damp og kondensert vann og hvor den opererer med et lavt støynivå. Alstom er blant de første jernbaneprodusenter i verden til å utvikle et passasjertog basert på en slik teknologi. For å gjøre distribusjon av Coradia iLint så enkelt som mulig for operatører, tilbyr Alstom en komplett pakke, bestående av toget og vedlikehold, i tillegg til hele hydrogeninfrastrukturen takket være hjelp fra partnere.

Denne lanseringen følger intensjonsavtaler inngått i 2014 med de tyske forbundsrepublikkene Niedersachsen, Nordrhein-Westfalen, Baden-Württemberg, samt med offentlig transport myndigheter i Hesse, for bruk av en ny generasjon av utslippsfri tog utstyrt med brenselcelle..

"Alstom er stolte av å lansere dette gjennombruddet innen innovasjon av miljøvennlig transport, hvilket også vil være et viktig tilskudd til vår Coradia regiontog serie. Dette viser vår evne til å arbeide i nært samarbeid med våre kunder og utvikle et tog i løpet av bare to år» erklærte Henri Poupart-Lafarge, Alstom styreformann og konsernsjef.

Alstom’s Coradia modulære regiontog har vært i drift i mer enn 16 år. Over 2400 tog har blitt solgt over hele verden og demonstrert en høy tilgjengelighet. Coradia iLint er basert på den velprøvde dieseltogvarianten Coradia Lint 54. Den vil bli produsert i Salzgitter, hvor Alstom har sin største fabrikk worldwide .

I tillegg til dette kan du på Alstom’s stand under Innotrans legge ut på en reise for å oppdage hvordan selskapet mestrer alle faser av kundenes jernbaneprosjekter - design, bygging, drift og vedlikehold og fornyelse - gjennom konkrete eksempler. Selskapet vil for eksempel vise modularitet av sitt Avelia høyhastighetstog gjennom en konfigurator. Besøkende vil få mulighet til å oppleve et kontrollsenter, se hvordan en AGV er reparert, og oppdage hvordan togrenovering foregår.

Oppdag Alstom’s innovasjoner og møt våre ansatte på InnoTrans i hall 3.2, bod 308.

For mer informasjon, vennligst kontakt:
Maria Parent
Kommunikationschef, Alstom Norden

Som en leverandør av bærekraftige mobilitetsløsninger, utvikler og markedsfører Alstom systemer, produkter og tjenester for jernbanesektoren. Alstom tilbyr det bredeste utvalget av løsninger på markedet - fra høyhastighetstog til t-baner og trikker - tilpassede tjenester (vedlikehold,modernisering), infrastruktur og signalløsninger. Alstom er verdensledende innen integrerte jernbanesystemer. Alstom hadde en omsetning på 6,9 milliarder euro og bokførte ordrer på 10,6 milliarder euro i regnskapsåret 2015/16. Alstom har hovedkontor i Frankrike, er til stede i over 60 land og har ca 31 000 ansatte. I Norden har vi ca 450 ansatte og vi har vårt hovedkontor i Stockholm. . www.alstom.com/nordics