Alstom signerer 8 års vedlikeholdskontrakt for regionale tog i Sverige

Alstom har inngått en åtteårig kontrakt med Arriva for vedlikehold av Skånetrafikens 99 Alstom Coradia Nordic tog, også kjent som Pågatågen. Kontrakten er verdt ca 135 millioner euro. Vedlikeholdsarbeidet skal starte i desember 2018.

Arriva vant en kontrakt for drift av togene, og Alstom ble inkludert i tilbudet som leverandør av vedlikeholdsløsninger. Alstoms omfang av kontrakten inkluderer fullt vedlikehold, unntatt rengjøring. Som en del av kontrakten vil Alstom bruke sine banebrytende digitale verktøy som TrainTracer-løsningen for forutsigbart vedlikehold, for å samle relevante data fra toget. Det er en del av HealthHub systemet, som tillater automatiseringen av bestemte oppgaver, for eksempel varsler, og forventning om reparasjoner. Arbeidene vil bli utført på depotet i Raus, Helsingborg.

"Denne kontrakten styrker Alstom som en høyverdig vedlikeholdsleverandør med solid langsiktig tilstedeværelse på det svenske markedet. Med dette nye oppdraget vil Alstom vedlikeholde den komplette flåten til Coradia Nordic-kjøretøy i Sverige, og dermed dra nytte av synergier på tvers av prosjektene. Gjennom moderne digitaliseringsverktøy for forebyggende vedlikehold vil vi også ytterligere forbedre påliteligheten og ytelsen til flåten, sier Björn Asplund, administrerende direktør, Alstom Sverige.

"Vi er veldig glade for å samarbeide med Alstom som vi ser på som en sterk og stabil vedlikeholdsleverandør med omfattende internasjonal erfaring. Alstom kjenner togene bedre enn noen andre, og vi har stor tillit til deres vedlikeholdsmetoder. Vi jobber allerede med Alstom i et lignende oppsett for Östgötapendeln der vi har slått rekorden for togtilgjengelighet flere ganger, sier Johan Åhlander, CEO Arriva Sweden.

Alstom leverer for tiden 30 ekstra Coradia Nordic X61-tog til Skånetrafiken, i tillegg til de 69 som tidligere ble levert. I henhold til kontrakten leverte Alstom 11 tog innen mai 2017, og den siste leveransen på 19 tog skjer mellom mai 2018 og januar 2019. Coradia Nordic togene som leveres til Skånetrafiken består av fire vogner, er totalt 74 meter langt, og har plass til opptil 510 passasjerer. Toget vil kjøre med en maksimal hastighet på 160 km / t. Togene er produsert på Alstoms fabrikk i Salzgitter, Tyskland.

Siden 2002 har mer enn 300 regionale Coradia EMU tog blitt solgt til togoperatører i Norden, inkludert SLL, Norrtåg, Västtrafik og Östgötatrafiken. Totalt har mer enn 3000 regionale Coradia-tog blitt solgt i Europa, og de kjører for tiden i Danmark, Frankrike, Tyskland, Italia, Luxembourg, Nederland, Portugal, Spania, Sverige og Storbritannia.

Presse kontakter

Justine Rohée – Tel. + 33 1 57 06 18 81

justine.rohee@alstom.com

Christopher English – Tel. + 33 1 57 06 36 90