UITP 2015: Alstom lanserer Attractis, et integrert bybanesystem for voksende byer

På UITP 2015 i Milano lanserer Alstom Attractis - et nyskapende integrert bybanesystem for voksende byer som er kostnadseffektivt og enklere å bruke. Takket være optimalisert prosjektledelse og utvikling er Attractis nå tilgjengelig på rekordtiden på 30 måneder fra designfasen. Attractis kan tilby opptil 20% besparelse i investeringer i forhold til en tradisjonell bybane siden den er designet for å optimalisere anskaffelseskostnader og totale eierkostnader.

Attractis er basert på av Alstoms dokumenterte know-how og kompetanse utviklet for voksende byer med høy befolkningstetthet og som ennå ikke er utstyrt med et bybanesystem. Det inkluderer Alstom Citadis trikk og alt tilhørende infrastruktur: Spor, strømforsyning, passasjerstasjoner, kommunikasjon og informasjonssystemer, driftsovervåkning av nettverket og kontrollsystem, billettering og vedlikehold. I samarbeid med et ingeniørselskap bygger Alstom nødvendig infrastruktur og sikrer testing og igangkjøring sammen med operatøren.

– Attractis tillater byer, spesielt de som er i sterk vekst, å anskaffe et bybanesystem, som igjen reduserer trafikkproblemer og forurensning, samtidig som den gir byboerne en ren, trygg og komfortabel transport, forklarte Eric Marie, Vice President of Systems på Alstom Transport.

Les hele pressemeldingen på engelsk her.

Ledende mot en grønnere og smartere mobilitet over hele verden, utvikler Alstom integrete systemer som tilrettelegger for bærekraftige grunnlag for fremtidens transport. Alstom tilbyr et komplett utvalg av utstyr og tjenester fra hurtigtog, t-bane, trikk og e-buss, til integrerte systemer, tilpasset tjenester, infrastruktur, signal og digitale mobilitetsløsninger. Alstom solgte for 8,1 milliarder euro og booket ordre for 12,1 milliaarder euro i året 2018/19. Med hovedkontor i Frankrike, er Alstom tilstede i over 60 land og sysselsetter 36.300 personer. I Norden har Alstom ca 450 ansatte og har hovedkontor i Stockholm. www.alstom.com www.alstom.com/nordics