Amarones tøffe lillebror

Report this content

På kontinentet har vinprodusentene for lengst innsett fordelene med å tilpasse produktene sine etter nordmenns preferanser. I 2016 tror de vi vil snakke om appassimento - en eldgammel metode som ligger godt an til å bli det nye moteordet blant norske hobbykjennere av vin.

Den som følger med i vinverden har de siste årene kunnet se en ny trend ta form, nemlig at de store vinprodusentene på kontinentet i økende grad tilpasser produktene sine etter lokale preferanser. Tydeligst er kanskje den enorme etterspørselen etter bag-in-box i de nordiske landene. Dette har som kjent tatt av helt i Norge. Emballasje kan være avgjørende suksesskriterier.

Til tross for liten størrelse er det norske markedet viktig og nordmenn flest kan mer om vin i dag enn noen gang før. Vi har rett og slett blitt mer kresne!

Stefano Pizzolo er eksportsjef i et av Italias ledende vinhus, Enoitalia. Når selskapets seneste tilskudd i porteføljen nylig ble lansert, rødvinen Aristocratico Appassimento, var det med norske ganer i tankene:

”Vi ser at nordmenn er glade i amarone, selv om det vel har gått litt inflasjon i begrepet. Vi ønsket derfor å utvikle en vin som på mange måter minner om de populære amaronevinene, men som tilfører noe nytt”.

Appassimento er en produksjonsmetode med tusenårige tradisjoner som har fått mye oppmerksomhet de siste årene. Noen kaller den amarones tøffe lillebror.

”Kvaliteten på appassimento er minst like bra som dyrere amarone-vinene, men til en hyggeligere pris”, hevder Pizzolo.

Aristocratico lages av Primitivo og Negroamaro, dyrket i den søritalienske regionen Puglia. Druene får tørke i solen på vinrankene, i motsetning til amarone hvor druene tørkes i ventilerte rom etter innhøsting. Prosessen gir vinen den typiske fyldige smaken med bløte tanniner som vi nordmenn setter pris på.

Enoitalia

Familien Pizzolo har siden 1986 drevet Enoitalia med stor lidenskap på klassisk vinmark i Veneto-regionen. Det var etter første verdenskrig at bonden Giovanni Alberto Pizzolo besluttet å investere sparepengene sine i å kjøpe land i områdene rundt Verona i Nord-Italia, hvor han begynte å dyrke grønnsaker og tobakk. I 1986 startet familien et eget vinhus i Calmasino de Barolino og Enoitalia ble til.

Enoitalia er i dag en av Italias ledende privateide vinprodusenter med en rekke sterke merkevarer i sin portefølje og en årlig produksjon på 85 millioner flasker. Målet er å produsere viner som spesielt fremhever de grunnleggende egenskapene og kvalitetene som kjennetegner regionen vinene kommer fra, fra jord til klima og druene. Selskapet har et sterkt fokus på å utvikle nye markeder og eksporterer til over 50 forskjellige land.

Aristocratico Appassimento Salento 2014

Negroamaro 50 %, Primitivo 50%