• Amadeus/

Ny rapport mener ”lean”-metodikk kan hjelpe reiselivsbransjen med å skape virkelig kundeverdi

En ny rapport fra prognose- og innovasjonseksperten James Woudhuysen oppfordrer bedrifter i reiselivsbransjen til å ta til seg lean-metodikken. Ved å bruke lean, er det mulig å raskere nyttiggjøre seg nye tjenester og apper, skape større inntekter fra markedsnisjer og bli bedre til å tilpasse sine tilbud til den enkelte kundes behov.

13. november 2014: Rapporten «Cleared for take-off», skrevet av James Woudhuysen på oppdrag av Amadeus, oppfordrer bedrifter i reiselivsbransjen til å ta til seg lean for å bedre kunne forstå og møte kundenes stadig mer komplekse og skiftende behov. Rapporten hevder at bare ved å gå over til lean IT og fjerne de aktivitetene som ikke tilfører kunden noen verdi, kan bransjen få større kontroll over både kompleksiteten og kostnadene for sine IT-systemer.

I lys av raskt skiftende forbrukerpreferanser, økende antall søke- og bestillingsløsninger, stadig ny teknologi og kortere innovasjonssykluser enn noensinne, anser rapporten at aktører i reisebransjen trenger å ta til seg lean IT nå eller risikere å sakke akterut.

Lean kan hjelpe reisebedrifter med å tilby mer varierte og intelligente funksjoner til sine kunder på måter som bedre møter deres behov og også forbedrer den totale reiseopplevelsen.

Lean kan også frigjøre ressurser som gjør det mulig for bedrifter å få innovasjoner raskere ut i markedet.

- Prinsippene for lean, som har vært i brukt i produksjonsindustrien siden 80-tallet, benyttes nå for IT og drift i ulike servicebaserte bransjer. Målet er ikke bare å øke effektiviteten i organisasjonen, men også å skape reell kundeverdi, sier James Woudhuysen og fortsetter:

- Både reisende, reisebyråer og reiseleverandører forventer at IT-løsningene i bransjen forbedres kontinuerlig. De er blitt vant til systemstabilitet online, men forventer seg også at brukergrensesnittene blir bedre til å forutsi deres ulike behov i forbindelse med ulike reiser. De ønsker at løsningene skal leveres raskt og forventer nye applikasjoner til en rimelig pris. Med lean IT har bedrifter mulighet til å møte mye av dette, og i denne prosessen bidra til å endre hele bransjen.

Rapporten kan leses i sin helhet her: http://www.amadeus.com/blog/29/10/lean-it/

adm.dir., Amadeus Scandinavia
E-post: jesper.soderstrom@sca.amadeus.com

Amadeus er en ledende leverandør av avanserte teknologiløsninger for reisebransjen verden over. Kundegruppene omfatter reiseleverandører (flyselskaper, hoteller, tog, ferger osv.), reisebyråer, reise-relaterte nettsteder og bedrifter.

Amadeus-konsernet har over 10 000 ansatte over hele verden, fordelte på sentrale kontorer i Madrid (hovedkontor), Nice (utvikling) og Erding (drift), samt 71 lokale Amadeus-organisasjoner verden over.

Konsernet driver en transaksjonsbasert forretningsmodell. For kalenderåret 2012 rapporterte selskapet inntekter på EUR 3 103,7 millioner og et EBITDA-resultat på EUR 1 188,7 millioner.

Amadeus er notert på den spanske børsen under børskoden “AMS.MC” og inngår i indeksen IBEX 35.

For mer informasjon om Amadeus, gå inn på www.amadeus.com/sca