Ane Brun hyller frihetskampen med årets TV-aksjonslåt «Virvelvind»

Report this content

TV-aksjonen og Balloon Ranger Recodings har gleden av å presentere låten «Virvelvind», komponert og sunget av Ane Brun, som aksjonslåten for TV-aksjonen «Stå opp mot urett».

Fra og med i dag er «Virvelvind» tilgjengelig i alle digitale butikker og streamingtjenester.
Overskuddet av inntektene av låten går uavkortet til TV-aksjonen og Amnesty.

- Jeg er veldig stolt over å komponere årets TV-aksjonslåt og få samarbeide med Amnesty, en organisasjon jeg har stor respekt for, sier Ane Brun.

Hun har blitt inspirert av de mange modige menneskene som protesterer åpent mot undertrykkende regimer selv om de vet at de garantert kommer til å bli arrestert, torturert, eller i verste fall drept.

- «Virvelvind» er en en hyllest til menneskets frihetslengsel, godhet, overlevelsesinstinkt og livslyst. Låta er en energigivende styrkedrikk som skal sendes ut i verden til alle som kjemper for sine egne eller andres menneskerettighetene, sier Brun.

- En av Norges fremste artister har laget en enestående og sterk låt til TV-aksjonen med et budskap som passer perfekt til det vi samler inn penger til i år. At Ane Brun også synger på norsk, noe hun ikke gjør ofte, er i seg selv en begivenhet, sier informasjonssansvarlig for TV-aksjonen, Ahmed Fawad Ashraf.

I TV-aksjonen 2012 vil Amnesty rette søkelyset mot mennesker som blir kneblet, forfulgt og torturert når de kjemper for andres og sin frihet. 21. oktober håper vi alle nordmenn er med på å støtte denne frihetskampen, som bøssebærere eller ved å gi et bidrag.

En video er laget i anledning låta. Se den her: http://youtu.be/UyhpAJbYG2Q

For mer informasjon, kontakt:

Mikael Gustavsson, manager            Ahmed Fawad Ashraf, informasjonsansvarlig
m: +46-(0)70-772 56 00                    m: + 47 938 96 177
e:  mikael@headstomp.com             e: aashraf@amnesty.no

Amnesty International drømmer om en verden der de grunnleggende menneskerettighetene oppfylles for alle. Vi eksisterer for mennesker som på grunn av maktmisbruk lever i ekstrem fattigdom, som blir fratatt sin rett til helsetilbud, skole eller tak over hodet, som blir undertrykt, fengslet eller forfulgt.

Amnesty International er en verdensomspennende og medlemsstyrt organisasjon. Vi er politisk uavhengig og bortsett fra til menneskerettighetsundervisning tar vi ikke imot statlig støtte. Vi står derfor fritt til å slå ned på menneskerettighetsbrudd uansett hvor de finner sted. I dag har vi nærmere tre millioner medlemmer og støttespillere i 150 land.