BERGENBIO ASA: LEDERSKIFTE

Report this content

Bergen, Norge, 22. august 2021 – BerGenBio ASA (OSE:BGBIO), et biofarmasøytisk selskap i klinisk fase som utvikler nye, selektive AXL-hemmere for krefttyper med behov for forbedret behandlingstilbud, kunngjør utnevnelsen av Martin Olin som ny administrerende direktør fra 8. september 2021.

Etter 12 år som administrerende direktør i BerGenBio, har Richard Godfrey besluttet å tre av som administrerende direktør i selskapet med umiddelbar virkning for å forfølge andre forretingsinteresser. Rune Skeie, finansdirektør i BerGenBio, tiltrer rollen som midlertidig administrerende direktør frem til 8. september 2021.

Martin Olin bringer mer enn 20 års ledererfaring innen farmasøytisk og bioteknologisk industri til BerGenBio. Han var tidligere administrerende direktør i Symphogen, et bioteknologiselskap med fokus på utvikling av proteinmedisiner basert på rekombinante monoklonale antistoffbehandlinger, kjøpt opp av Servier i 2020.

Før han startet i Symphogen i 2012, var Olin senior partner hos SLS Invest, et skandinavisk helsefokusert private equity-fond. Han har tidligere hatt lederstillinger i Novo Nordisk inklusive finansdirektør for EMEA. Senest har han fungert som Managing Partner for Nordic Eye, et København-basert Venture Capital-selskap.

Sveinung Holde, styreleder i BerGenBio kommenterte: Martin har lang erfaring som leder innen biovitenskap med gode resultater. BerGenBio har nådd en kritisk fase, med sin hovedkandidat bemcentinib som viser lovende data og fremgang i lungekreft, leukemi og potensielt COVID-19. Styret er enig om at Martin er ideelt kvalifisert til å lede BerGenBio inn i den neste fasen av utviklingen.

Jeg vil takke Richard personlig og på vegne av hele BerGenBio for hans dedikerte arbeid de siste tolv årene. Richard har spilt en avgjørende rolle i etableringen av BerGenBio som et selskap i klinisk fase og har ledet selskapet gjennom den globale COVID-19 pandemien. Vi ønsker ham lykke til i fremtiden.”

Martin Olin, administrerende direktør i BerGenBio, kommenterte: “BerGenBio har vært banebrytende for forståelsen av AXL-biologi og potensialet for AXL-hemming som en hjørnestein i terapi for alvorlige sykdommer. Jeg ser spent frem til å bli en del av selskapet og til å samarbeide med styret og teamet for å fortsette utviklingen av vår hovedkandidat bemcentinib, og selskapets øvrige pipeline av legemiddelkandidater, gjennom videre klinisk utvikling og til slutt til pasientene som vi tror vil ha nytte av dem.”

Richard Godfrey, kommenterte: “Jeg har hatt stor glede av å lede BerGenBio de siste 12 årene og vil følge spent med på fremdriften med bemcentinib etter hvert som den utvikler seg gjennom de neste spennende fasene. Det er nå en naturlig tid for meg å overlate roret til Martin. Jeg ønsker styret og hele firmaet lykke til i fremtiden."

-Slutt-

Selskapets kontakter

Sveinung Hole, styreleder, BerGenBio ASA

ir@bergenbio.com

Rune Skeie, interim administrerende direktør og finansdirektør, BerGenBio ASA
rune.skeie@bergenbio.com

Internasjonal mediakontakt

Mary-Jane Elliott, Chris Welsh, Lucy Featherstone, Carina Jurs

Consilium Strategic Communications
bergenbio@consilium-comms.com

Om BerGenBio ASA

BerGenBio er et kliniskfase biofarmasøytisk selskap som setter søkelys på å utvikle transformative medisiner rettet mot AXL som en potensiell hjørnestein i terapi for aggressive sykdommer, inkludert immununnvikende og medikamentresistente kreftformer. Selskapets proprietære hovedkandidat, bemcentinib, er en potensiell første-i-klasse selektiv AXL-hemmer i et bredt fase-II onkologisk klinisk utviklingsprogram med fokus på kombinasjons- og enkeltmiddelterapi i lungekreft, leukemi og COVID-19. En første-i-klasse funksjonsblokkerende anti-AXL-antistoff gjennomgår klinisk fase I-tester. Parallelt utvikler BerGenBio en «companion diagnostic» test for å identifisere de pasientpopulasjonene som mest sannsynlig vil dra nytte av AXL-hemming: dette forventes å legge til rette for mer effektive registreringsforsøk som støtter en presisjonsmedisinbasert kommersialiseringsstrategi.

BerGenBio har base i Bergen, Norge med et datterselskap i Oxford, Storbritannia. Selskapet er notert på Oslo Børs (ticker: BGBIO). For mer informasjon, besøk www.bergenbio.com

Denne informasjonen er vurdert å være innside informasjon etter EU markedsmisbruk forordning og er informasjonspliktig etter verdipapirhandelloven § 5-12.