Innovasjon innen dørautomatikk: ny skyvedørsautomatikk ES PROLINE

Report this content

dormakaba er en av de ledende merkevarene på markedet for adgangsløsninger. Som global aktør er de kjent for sin lange erfaring innen dørautomatikk og sitt kontinuerlige arbeid med å utvikle og forbedre tekniske løsninger. Denne innovasjonskraften gjenspeiles nå i den nye skyvedørsautomatikken ES PROLINE, som nå lanseres på det norske markedet.

«Vi er svært stolte over å kunne tilby en ny løsning som oppfyller de høye kravene til design, bærekraft og energieffektivitet for nesten alle typer dørmiljøer», sier Anders Sandgren, lokal produkteier for automasjon.

En skyvedør som utstyres med nye ES PROLINE, utmerker seg gjennom sin eksepsjonelle kraft, høye pålitelighet, bærekraft og effektivitet. Systemet kan flytte opptil 400 kg fordelt på to dørblader på 200 kg hver, og har en levetid på 1,5 millioner sykluser.  Den modulbaserte oppbyggingen er egnet for bruk med klassiske skyvedører, skyvedører med rømningsfunksjon opptil 3 meter i bredden og for teleskopskyvedører opptil 4 meter i bredden.

Ved å bruke den nyeste generasjonen av børsteløs motorteknologi, jobber skyvedørsautomatikken svært stille og raskt. De elektroniske komponentene er basert på den nyeste teknologien og bruker betydelig mindre energi enn tidligere modeller (ES200). Siden det er mulighet for å integrere all sensorteknologi i dekselet, behøver det ikke monteres synlige sensorer på innsiden av døren. Dette gjør at dørløsningen smelter harmonisk inn i den omkringliggende arkitekturen.

«I nye ES Proline har vi videreutviklet forgjengeren ES200. Den nye ES PROLINE gir tydelig merverdi når det gjelder energibruk, ytelse, bærekraft og ikke minst brukervennlighet. Vi forventer at denne nyvinningen vil bli godt mottatt på markedet og finne en naturlig plass i mange forskjellige dørmiljøer», sier Anders.

Allerede før lanseringen i andre land har ES PROLINE blitt tildelt den prestisjetunge German Innovation Awards for å være et spesielt innovativt produkt, som oppfyller de høye kravene til design og funksjon i moderne bygninger gjennom kombinasjonen av ny teknologi, energieffektivitet og bærekraft.

Inger S. Løvaas

Markedsfaglig spesialist ScanBalt

M +47 90045129

E-post: inger.lovaas@dormakaba.com

dormakaba er en ledende leverandør på verdensmarkedet for adgangsløsninger. Selskapet har redefinert begrepet adgang og setter nye bransjestandarder for intelligente systemer og bærekraftige løsninger for hele eiendommens livssyklus. Med ca. 16 000 ansatte og en sterk kompetansebase over hele verden, støtter dormakaba, sammen med sine distributører, kunder i over 130 land. Produkter, løsninger og tjenester er utviklet for enkel integrering i eiendommers økosystem og skaper trygge og bærekraftige steder der mennesker kan bevege seg sømløst.

Dormakaba er notert ved SIX Swiss Exchange og har sitt hovedkontor i Rümlang nær Zürich (Sveits) og omsatte 2,8 milliarder CHF i regnskapsåret 2023/24.

SIX Swiss Exchange: DOKA

I Norden har dormakaba regionale salgskontorer i Sverige (Stockholm, Eskilstuna, Malmö), Danmark (København), Norge (Oslo, Drammen, Sandnes) og Finland (Helsingfors). Regionen betjenes fra det europeiske hovedlageret i Wuppertal (Tyskland), samt lokale lager i Drammen og Eskilstuna.

Mer informasjon på www.dormakaba.com