Innovation inom dörrautomatik: ny skjutdörrsautomatik ES PROLINE

dormakaba är ett av de ledande varumärken på marknaden för accesslösningar. Som en global aktör är de kända för sin långa erfarenhet av dörrautomatiker och deras kontinuerliga arbete med att utveckla och förbättra tekniska lösningar. Denna innovationskraft återspeglas nu i den nya skjutdörrsautomatiken ES PROLINE, som nu introduceras på den svenska marknaden.

”Vi är mycket stolta över att kunna erbjuda en ny lösning som uppfyller de högt ställda kraven på design, hållbarhet och energieffektivitet för nästan alla typer av dörrmiljöer”, säger Anders Sandgren, lokal produktägare automation.

En skjutdörr som utrustas med nya ES PROLINE utmärker sig genom sin exceptionella kraft, höga tillförlitlighet, hållbarhet och effektivitet. Systemet kan flytta upp till 400 kg fördelat på två dörrblad på vardera 200kg och har en livslängd på 1,5 miljoner cykler. Den modulära uppbyggnaden möjliggör användning med klassiska skjutdörrar, skjutdörrar med utrymningsfunktion upp till 3 m bredd och för teleskopskjutdörrar upp till 4 m bredd.

Genom att använda den senaste generationens borstlösa motor-teknik arbetar skjutdörrsautomatiken mycket tyst och snabbt. Dess elektronikkomponenter baserar sig på den senaste tekniken och använder betydligt mindre energi än tidigare modeller (ES200). Då möjligheten finns att integrera all sensorteknologi i kåpan behöver inga synliga sensorer monteras på insidan av dörren, vilket gör att dörrlösningen smälter in harmoniskt med den omgivande arkitekturen.

-I nya ES Proline har vi vidareutvecklat föregångaren ES200. Nya ES PROLINE ger ett tydligt mervärde i termer som energianvändning, prestanda, hållbarhet och inte minst användarvänlighet. Vi förväntar oss att denna innovation kommer att bli väl mottagen på marknaden och få en naturlig plats i många olika dörrmiljöer”, säger Anders.

Redan innan dess lansering i andra länder har ES PROLINE belönats med prestigepriset German Innovation Awards för att vara en särskilt innovativ produkt som uppfyller de höga design- och funktionskraven hos moderna byggnader genom kombinationen av ny teknik, energieffektivitet  och hållbarhet.

Om dormakaba

dormakaba är en ledande leverantör på världsmarknaden för accesslösningar. Bolaget har återuppfunnit innebörden av access och sätter nya branschstandarder för intelligenta system och hållbara lösningar för fastighetens hela livscykel. Med ca.16 000 medarbetare och en stark kompetensbas världen över stöttar dormkaba, tillsammans med sina distributörer, kunder i över 130 länder. Produkter, lösningar och tjänster är utvecklade för att enkelt integreras i fastigheters ekosystem och skapar säkra och hållbara platser där människor kan röra sig sömlöst.

dormakaba är noterad vid SIX Swiss Exchange och har sitt huvudkontor i Rümlang nära Zürich (Schweiz) och omsatte 2.8 milliarder CHF under verksamhetsåret 2023/24.

SIX Swiss Exchange: DOKA

I Norden har dormkaba regionala säljkontor i Sverige (Stockholm, Eskilstuna, Malmö), Danmark (Köpenhamn), Norge (Oslo, Drammen, Sandnes) och Finland (Helsingfors). Regionen betjänas utifrån det europeiska centrallagret i Wuppertal (Tyskland), samt lokallager i Drammen och Eskilstuna.

Mer information på www.dormakaba.com.