Hexagon Composites har sikret en betydelig kontrakt med stor europeisk bilprodusent

Hexagon Composites ASA's forretningsområde Ragasco, har inngått en betydelig kontrakt med en stor europeisk bilprodusent for levering av drivstoff-tanker for komprimert naturgass (CNG) for en av deres nye personbiler. Ragasco ble tildelt kontrakten etter en intensiv teknisk og kommersiell benchmarking prosess gjennomført av bilprodusenten. Produksjonsstart er planlagt til fjerde kvartal 2011.

"Med denne kontrakten har Ragasco vunnet nok en strategisk viktig kontrakt, og representerer en betydelig referanse for fremtidig suksess i personbil-markedet, sier Øyvind Hamre, administrerende direktør i Ragasco.

Drivstofftankene i kompositt er utviklet og produsert av Ragasco i Norge, et moderne og høyst effektivt produksjonsanlegg. Ragasco har omfattende kunnskap og erfaring fra full-automatiserte produksjonsanlegg, noe som har spilt en viktig rolle i signeringen av avtalen for de nye tankene.

Komposittbeholderne er klassifisert som Type 4 med polymer innerbeholder (liner) og en forsterkning av glassfiber og karbonfiber som tilfredsstiller alle internasjonale levetidskrav med hensyn til sikkerhet og vekt.

Med opptil 70% lavere vekt i forhold til stål, gir drivstofftanker i kompositt bedre driftsøkonomi og kjøreegenskaper enn stålbeholdere. CNG tankene som plasseres under gulvet i bilen, tillater en kjørerekkevidde på ca 400 kilometer.

Naturgass er en miljøvennlig form for drivstoff, da utslippene fra biler på naturgass er langt lavere enn fra konvensjonelle forbrenningsmotorer.

Drivstofftanker for personbiler er en del av Hexagon Composites 'serie med lettsvektsbeholdere for lagring og transport av alternative gass. Konsernets strategi er å tilby innovative løsninger som kan bidra til å løse globale miljøutfordringer.

Øyvind Hamre, administrerende direktør, Ragasco AS
Telefon: +47 97 79 55 90 | E-post: oyvind.hamre@ragasco.com