Elegant Metsä-paviljong – Finsk trearkitektur i Tokyo

Metsäs trepaviljong skal brukes av finske idrettsutøvere og selskaper under sommerlekene i Tokyo i 2020. Bygningen skal utelukkende bygges med Metsä Woods Kerto® LVL-elementer (laminert finér). Denne paviljongen er et eksempel på nyskapende arkitektur basert på industrielt produserte treelementer. Paviljongen er designet av den verdensberømte finske arkitekten Pekka Helin fra Helin & Co Architects. Paviljongen skal bygges av Metsä Group i samarbeid med Business Finland.

Pekka Helin beskriver designprosessen som et interessant og utfordrende prosjekt. Den stilige paviljongen vil bli laget av industrielt produserte Kerto LVL-elementer. Det må også være enkelt å demontere paviljongen for kunne flytte den til andre steder og reise den på nytt. Dette påvirket utformingen av forbindelsene mellom elementene, samt størrelsen og transporten.

"Paviljongen måtte baseres på industriprodukter, i stedet for å være en komplisert, fancy struktur," forklarer Helin. "Vi måtte finne ut hvordan vi kunne skape en elegant bygning med utgangspunkt i industrielle elementer."

Japan har lange tradisjoner i bygging med tømmer, noe som fungerte som inspirasjon under designprosessen. Metsä-paviljongen er et eksempel på unik og vakker arkitektur basert på industrielle treelementer.

"I Japan utnyttes trematerialets naturlige fleksibilitet under byggeprosessen for å ta høyde for eventuelle jordskjelv. Dette kombineres med gammel japansk estetikk og minimalistisk raffinement. Disse egenskapene finnes også her i Norden. Dette var min inspirasjon da jeg begynte å designe Metsä-paviljongen," sier Helin.

Miljøvennlige Kerto LVL fremhever fordelene ved tre

Treelementene, som er laget av Metsä Woods lette og dimensjonsstabile Kerto LVL-produkter, gjør det mulig å bygge raskt på en miljøvennlig måte.

"Det er verdifullt i seg selv å designe noe permanent. Her kombineres dette med en ny type mulighet når treelementbygninger gjøres bevegelige for å imøtekomme en større etterspørsel gjennom gjenbruk," sier Helin.

Konstruerte treprodukter er holdbare og miljøvennlige byggematerialer. Kerto LVL er produsert av fornybart råmateriale som er dyrket i bærekraftig forvaltede nordlige skoger. I tillegg er tre som byggemateriale et langsiktig karbonlager.

"De viktigste fordelene ved trebygging er økologiske aspekter og bærekraftig utvikling, noe som er kritisk i disse dager," påpeker Helin. "En stor mengde karbondioksid lagres ganske permanent, og frigjøres ikke på lenge. I tillegg forårsaker ikke tre- og tømmerkonstruksjoner skadelige utslipp i bolig- eller arbeidsmiljøer."

Trekonstruksjon for byområder

Metsä-paviljongen fremhever mulighetene for treelementkonstruksjon i utfordrende byområder. Utfordringen ved designet av paviljongen var beliggenheten ved Finlands ambassade i Tokyo. Bygningen måtte utformes på toppen av og rundt en eksisterende garasje på ambassadens tomt.  I praksis var prefabrikkerte treelementer det eneste alternativet.

"Slike begrensninger utfordrer virkelig fantasien din," sier Helin med en latter. "Metsä Wood har utmerket kompetanse. De vet hvilke dimensjoner som er fornuftige med ulike elementer, og hvilke deler som kan settes sammen eller viderebehandles. I tillegg er komponentene optimalisert med produksjonsmål for å sikre at prosessen er så økologisk som mulig, uten avfall."

Elementer som er laget av Kerto LVL-produkter, er lette og miljøvennlige og gjør byggeprosessen effektiv. De industrielt produserte elementene sendes i containere til Japan, hvor paviljongen raskt kan settes sammen på stedet.

"Du kan lage hva som helst med Kerto LVL," sier Helin. "Jeg har alltid lagt vekt på at enkle trekonstruksjoner er ideelle for småboliger, og i den andre enden av spekteret, for store sportshaller, kontorbygg, flyplasser, barnehager og skoler."

Elementdesignene er tilgjengelige på Open Source Wood

Metsä Woods Open Source Wood er en samarbeidsplattform hvor arkitekter og fagfolk innen byggdesign kan dele sine trebygginnovasjoner. Formålet med initiativet er å fremme deling av kunnskap og samarbeid mellom fagfolk innen trebygging. Alle elementene som brukes i utformingen av Metsä-paviljongen, kan lastes ned gratis fra opensourcewood.com.

Se et videointervju med Pekka Helin om utformingen av Metsä-paviljongen.

Bli med på Open Source Wood-initiativet på Opensourcewood.com

Bilder: https://databank.metsagroup.com/l/Rw99dNpKTzDS

For mer informasjon, kontakt:
Viivi Kylämä, Marketing Manager, Metsä Wood, tel. +358 40 820 9850, viivi.kylama@metsagroup.com

www.metsawood.no

Metsä Wood er en av de ledende europeiske produsentene av konstruerte treprodukter. Vi betjener tre hovedsegmenter: bygg-, industri- og distribusjonskunder. Hovedproduktene våre er Kerto® LVL, kryssfiner og andre treprodukter. Vi selger også nordisk tømmer produsert av Metsä Fibre.

I 2018 var Metsä Woods omsetning 0,4 milliarder euro, og selskapet har ca. 1500 ansatte. Metsä Wood er en del av Metsä-gruppen.