Gratis, nedlastbare Open Source Wood 3D-designobjekter for BIM- og CAD-programvare

Metsä Woods Open Source Wood-initiativ og ProdLib, et gratis bibliotek med 3D-designmodeller, allierer seg for å gjøre den nyeste innovasjonen innen trebasert bygging lett tilgjengelig for alle. Med ProdLib-biblioteket kan du nå laste ned elementene på Open Source Wood til din designprogramvare.

Open Source Wood-initiativet ble startet av Metsä Wood, det finske foregangsselskapet innen trebasert bygging. I denne uavhengige og åpne portalen kan alle bidra med ideer, og designere, team og studenter kan laste opp design og få dem fagvurdert og drøftet. De beste ideene blir vurdert av Metsä Woods eksperter. Open Source Wood er også et av trebransjens viktigste digitaliseringsprosjekter støttet av det finske miljødepartementet.

Enkel tilgang til 3D-modeller

ProdLib består av organiserte og oppdaterte produktbiblioteker fra ledende produsenter. Det gir tusenvis av tilgjengelige 3D-designobjekter i de mest populære BIM- og CAD-programvareformatene.

– Open Source Wood har gjort det mulig å dele modulbaserte treelementer. Gjennom ProdLib er de nå enkelt tilgjengelige direkte på designernes skrivebord i 3D-format, sier forretningsutviklingsdirektør Tuukka Kyläkallio i Metsä Wood med ansvar for Open Source Wood-initiativet. – Dette er første skritt. Vi vil sørge for at de trebaserte løsningene som deles på plattformen, blir mer og mer tilgjengelige og nyttige.

– Det nye Open Source Wood-biblioteket består av vegg-, tak- og gulvelementer og er kompatibelt med Revit-, AutoCAD- og ArchiCAD-programvare, sier administrerende direktør Janne Virtanen i ProdLib. – Vi inviterer alle arkitekter og bygningsingeniører til å benytte seg av denne nye ressursen.

Det nye Open Source Wood-elementbiblioteket på ProdLib er tilgjengelig enten på en nettleser gjennom elektronisk registrering eller nedlastbart som skrivebordsapplikasjon.

Se denne korte videoen for å se hvordan 3D-designobjekter brukes i programvare for byggdesign.

Bilder: https://databank.metsagroup.com/l/xhMvFVkG8gkR

Hvis du ønsker mer informasjon, kontakt:opensourcewood.com
Tuukka Kyläkallio, forretningsutviklingsdirektør, Metsä Wood
e-post:
tuukka.kylakallio@metsagroup.com, mobil +358 40 6530 466 www.prodlib.com
Janne Virtanen, administrerende direktør, ProdLib
e-post:
janne.virtanen@prodlib.com, mobil +358 50 5914 822

www.metsawood.no

Metsä Wood er en av de ledende europeiske produsentene av konstruerte treprodukter. Vi betjener tre hovedsegmenter: bygg-, industri- og distribusjonskunder. Hovedproduktene våre er Kerto® LVL, kryssfiner og andre treprodukter. Vi selger også nordisk tømmer produsert av Metsä Fibre.

I 2018 var Metsä Woods omsetning 0,4 milliarder euro, og selskapet har ca. 1500 ansatte. Metsä Wood er en del av Metsä-gruppen.

Følg Metsä Wood: Facebook | LinkedIn | Twitter | Instagram | Pinterest