Metsä Wood: Mjøstårnet i Brumunddal blir med sine 18 etasjer verdens høyeste trehus

Mjøstårnet i Brumunddal vil bli verdens høyeste trehus når det er ferdigstilt i mars 2019. Byggingen, som startet i begynnelsen av april, er et eksempel på hvordan tre erstatter den betydelig tyngre og mindre miljøvennlige betongen. Huset kommer til å bli over 80 meter høyt med 18 etasjer med kontorer, hotell og leiligheter.

Trebygninger er løsningen på den høye etterspørselen etter nye boliger og kontorlokaler, fortetting i byene og høye krav til miljøvennlighet. Tre som det dominerende byggematerialet gir oss lette, kostnadseffektive hus som er raske å bygge og som har minimal miljøpåvirkning. Dette gjelder også i de bærende elementene.

Miljøaspektet er kanskje det viktigste

Høyhuset bygges av limtre, massivtre (cross laminated timber, CLT) og Metsä Wood Kerto® laminert finér (Laminated Veneer Lumber, LVL). For å sikre den nødvendige bæreevnen brukes finérplater limt på tvers, kalt Kerto-Q LVL eller laminert finér, i bjelkelagene mellom etasjene. Platene er ekstremt sterke og holdbare.

Tre er miljøvennlig. Råvaren er fornybar og finnes i overflod i Norden. Materialet absorberer mer karbondioksid når treet vokser enn det som brukes under fremstillingen av byggematerialet. Den lave vekten betyr mindre transport og de omfattende grunnarbeidene som kreves ved betongbygg.

Byggetiden forkortes med 50 prosent

Å bruke tre som det dominerende byggematerialet også i høyhus, er en avgjørende faktor for å redusere byggetiden og dermed kostnadene. Med moderne teknologi kan alle komponentene bli prefabrikkert på fabrikken med svært høy presisjon. Sammenlignet med bruk av plasstøpt betong kan byggetiden reduseres med 50 prosent. Det er også relativt enkelt å foreta justeringer eller rettelser på plassen.

"Gulvbjelkelagene av massive bjelker med Kerto-plater på toppen bygges sammen i fabrikken vår, som ligger bare 15 km fra byggeplassen. Det er selvfølgelig en stor fordel om noe må justeres på fabrikken. Vi bygger en etasje per uke, noe som har forkortet byggetiden med om lag 35–40 % sammenlignet med om vi skulle brukt plasstøpt betong. Ettersom trekomponentene er så lette, trenger vi ikke like tungt maskineri", sier Rune Abrahamsen, leder av Moelven Limtre AS, som er det totalunderleverandør for byggingen av Mjøstårnet.

Brannsikkerheten øker med tre

Brannsikkerheten i Mjøstårnet er ikke noe svakt punkt, snarere tvert om. Ubehandlet heltre skaper sin eget brannbeskyttende overflate når det ytterste laget forkulles under påvirking av ild og beskytter mot ytterligere ildpåvirkning.

Tre er et brannsikkert materiale, til tross for folk ofte tror noe annet. "Brannsikkerhetsreglene sier at bygninger skal klare å stå i full brann i minst to timer uten å kollapse. I et hus som er bygget i stål og betong, smelter stålet og får huset til å rase sammen," sier Erik Tveit, prosjektleder i Hent AS, som er hovedentreprenør for bygget.

I høyhusets sju øverste etasjer vil det imidlertid være betong mellom etasjene. Bruken av betong har ingenting å gjøre med bæreevnen, men har en enklere forklaring: ettersom alle høyhus svaier mer og mer jo høyere opp man kommer, er vekten nødvendig for at folk som befinner seg der ikke skal oppleve en følelse av sjøsyke. Med betong som byggemateriale, svaier huset like mye som ved bruk av tre, men svingningene er langsommere og oppfattes ikke like tydelig.

Metsä Wood leverer Kerto LVL til Moelven Limtre AS som bygger trerammer for totalentreprenøren HENT.

Bilder: https://databank.metsagroup.com/l/6-hkWtqLmM5Z

For mer informasjon, kontakt:

Henni Rousu, Communications Manager, Metsä Wood
mobil: +358 40 5548388, henni.rousu@metsagroup.com

PR förfrågningar, kontakta:

Björn Mogensen, Mogensen.info
mobil: +46 708 184298, bjorn.mogensen@mogensen.info

www.metsawood.no

Metsä Wood tilbyr konkurransedyktige og miljøvennlige treprodukter for konstruksjon, industrielle kunder og distributører. Produktene våre er av nordisk trevirke, et bærekraftig råmateriale av høyeste kvalitet. Vår omsetning i 2016 var på 0,5 milliarder Euro, og vi har omtrent 1.500 ansatte. Metsä Wood er en del av Metsä-gruppen.

Facebook | LinkedIn | Twitter | Instagram | Pinterest