Treets bærekraftige reise fra finske skoger til sentrum av Tokyo

Grantrærne i skogen til Jukka Heikkonen skal snart brukes til å bygge den finske Metsä-paviljongen i Japan. Under sommer-OL i Tokyo i 2020 vil den elegante trepaviljongen være et møtepunkt for det finske OL-laget. Med Kerto® LVL-elementer (laminert finertre) går byggingen raskt, og konstruksjonen blir lys og grønn.

Alt råmaterialet av tre som Metsä Wood bruker, kommer fra bærekraftige skoger som Jukka Heikkonens familieeide skog. Trevirket vil bli gjort om til Kerto LVL-produkter som tilbyr innovative og lette løsninger som gjør det mulig å bygge effektivt. Det er et svært grønt byggemateriale: Nesten ingenting går til spille siden alle deler av treet brukes på best mulig måte. Biproduktene fra produksjonen – sagspon, bark og treflis – brukes til tremasse og bioenergiproduksjon. En del av bioenergien brukes i produksjonen av Kerto LVL. Som med alle treprodukter lagrer Kerto LVL karbon gjennom hele livsløpet til bygningene som bygges med det.

Generasjoner av bærekraftig skogbruk

Familieskogbruk er et typisk og unikt trekk ved skogdriften i Finland. Skogen Jukka Heikkonen eier, tilhørte hans far og hans far før det. – Familien vår har eid og drevet denne skogen i tre generasjoner, kan Heikkonen fortelle. – Bestefar var den som kjøpte skogen i 1946.

Bærekraftig skogbruk omfatter bestandig skogfornyelse. Hvert tre som felles, erstattes med fire spirer i skogen. – Skogens historie fortsetter. Nye trær blir alltid plantet og tatt god hånd om, sier Heikkonen. Trærne som blir plantet nå, vil være fullvokst når barna eller barnebarna overtar skogdriften.

Et sted for avslapning og fritid

– Vi har drevet en ferielandsby her siden 1970-tallet. Opp gjennom årene har vi bygd flere sommerhytter, og nå er det fjorten av dem, sier Heikkonen. – Gjestene våre liker hvor frisk, stille og fredelig finsk natur er. De liker å gå på tur i skogen, eller plukke sopp og bær om høsten, for eksempel.

Noen gjester fra Japan og Kina har plantet egne trær i skogen til Heikkonen. – Vi gir dem en årlig oppdatering på hvordan treet vokser. Og etter 60–80 år kan de kanskje være med og bestemme hva treet skal brukes til.

Fra Punkaharju til Tokyo

Heikkonen er stolt av at 80 år gamle trær fra skogen hans vil bli brukt i byggingen av Metsä-paviljongen.

– Det er morsomt å tenke på hvordan tømmeret først kommer fram til Metsä Woods Punkaharju-fabrikk, bare drøye 24 kilometer fra skogen vår. På fabrikken blir tømmeret gjort om til Kerto LVL og deretter levert til den finske elementprodusenten. Ferdigelementene sendes deretter til Tokyo. Denne flotte bygningen er virkelig et konkret eksempel på det langsiktige arbeidet vi har lagt ned i skogdriften, fortsetter Heikkonen.

– Og hvem vet, kanskje reiser jeg til Japan for å la meg imponere av den nye formen trærne har antatt.

Se en video hvor Jukka Heikkonen forklarer hvordan det er å eie forest i Finland.

Bilder: https://databank.metsagroup.com/l/SScSzxmkFH9j

For mer informasjon, kontakt:
Viivi Kylämä, Marketing Manager, Metsä Wood, tel. +358 40 820 9850, viivi.kylama@metsagroup.com

www.metsawood.no

Metsä Wood er en av de ledende europeiske produsentene av konstruerte treprodukter. Vi betjener tre hovedsegmenter: bygg-, industri- og distribusjonskunder. Hovedproduktene våre er Kerto® LVL, kryssfiner og andre treprodukter. Vi selger også nordisk tømmer produsert av Metsä Fibre.

I 2018 var Metsä Woods omsetning 0,4 milliarder euro, og selskapet har ca. 1500 ansatte. Metsä Wood er en del av Metsä-gruppen.