180 000 kjører fortsatt med vinterdekk

Mange norske bilister kjører fortsatt med vinterdekkene på. De største synderne er ungdom under 30, hvor 1 av 10 oppgir at de ennå ikke har skiftet dekk.

Det viser tall fra en årlig nordisk undersøkelse foretatt av SIFO[1] på vegne av Michelin.

– De aller fleste har skiftet til sommerdekk, men fortsatt er det noen som henger etter. I følge undersøkelsen er det de yngste bilistene som er minst opptatt av å kjøre med dekk som er tilpasset norske sommerveier, sier Frode Abrahamsen i Michelin i Norge.

Undersøkelsen viser at 91 prosent kjører med sommerdekk. 2 prosent har helårsdekk på bilen, mens 7 prosent kjører inn i sommeren med piggfrie vinterdekk. Bare 1 prosent opplyser at de fortsatt kjører med piggdekk.

Fraråder piggfrie vinterdekk
Selv om det ikke er ulovlig å kjøre med piggfrie vinterdekk, anbefaler Michelin at norske bilister følger anbefalingene om å kjøre med dekk som er tilpasset vær- og klimaforhold.

– Med piggfrie vinterdekk på sommerføre, kjører du med dokumentert dårligere grep og større risiko enn om du velger sommer- eller helårsdekk, sier Frode Abrahamsen i Michelin i Norge.

Sent ute
I følge undersøkelsen tok det tid før bilistene skiftet til sommerdekk. 1 av 4 ventet helt til mai før de byttet ut vinterdekkene.

– Med tanke på hvor viktig dekkene er for trafikksikkerheten, er det alarmerende at så mange kjører lenge med vinterdekk på sommerføre. Samtidig vet vi at det norske vårværet er ustabilt i perioden hvor man etter forskriftene skal skifte bildekk. Nesten halvparten av norske bilister sier at de er usikre på når de skal skifte dekk på bilen, nettopp på grunn av værforholdene, sier Frode Abrahamnsen.

Kvinner skifter ikke dekk
Av de spurte i undersøkelsen, sier bare 6 prosent at det var en kvinne i husholdningen som skiftet dekk på bilen. 56 prosent opplyste om at mannen i huset skiftet dekk, mens 29 prosent fikk profesjonell hjelp til dekkskiftet.

Fem dekktips fra Michelin

• Bruk sommerdekk på sommeren og vinterdekk på vinteren
  • Tilpass kjøring og astighet etter underlag, kjøreforhold og dekkets tilstand
  • Sjekk lufttrykk ut fra antall passasjerer og bagasje
  • Plasser debeste dekkene bak (de med størst mønsterdybde)

Kontroller dekkets mønsterdybde. Loven krever minst 1,6 millimeter for sommerdekk og 3mm for vinterdekk

[1] Sifo-undersøkelsen ble gjennomført for Michelin den første uka i juni. I år er det sjette året på rad at Michelin foretar denne undersøkelsen. Spørsmålet som ble stilt var: ”Hva slags dekk sitter på bilen din nå?”

Pressesjef Michelin Nordic: Lotta WRANGLE
Telefon: 46 8 709 07 76, Mobil: 46 72 250 07 40, E-post: lotta.wrangle@michelin.com

Michelin har, som det ledende dekkselskapet, forpliktet seg til bærekraftig forbedring av mobilitet for mennesker og varer ved å produsere, distribuere og markedsføre dekk for alle typer framkomstmidler. Michelin tilbyr også innovative bedriftstjenester, digitale mobilitetstjenester og publiserer reiseguider, hotel- og restaurantguider, kart og veiatlas. Michelin har hovedkvarter i Clermont-Ferrand i Frankrike og avdelinger i 170 land, har 112 300 ansatte og 68 fabrikker i 17 land. Gruppens teknologisenter for forskning og utvikling har avdelinger i Europa, Nord-Amerika og Asia. (www.michelin.com og www.michelin.no)

Sitater