Michelin® Premier® A/S: Michelin Setter Ny Standard i Trafikksikkerhet

Revolusjonerende mønsterutforming opprettholder overlegent grep også ved slitasje.

Michelin lanserte i dag, på North American International Auto Show i Detroit, det nye dekket MICHELIN® Premier® A/S. Det nye dekket er beregnet på det nordamerikanske markedet og bygger på den nye og revolusjonerende EverGrip™ teknologien som opprettholder et enestående sikkerhetsnivå også når dekket slites. Takket være EverGrip™ teknologien gir MICHELIN Premier A/S selv når dekket er slitt kortere bremselengde på våt vei enn helt nye dekk fra ledende konkurrenter[1].

MICHELIN® Premier® A/S kombinerer skjulte riller som kommer til syne etter hvert som dekket slites ned, med et ekspanderende regnmønster som utvider seg over tid slik at vann fortsatt dreneres bort og en unik gummiblanding som gir økt grep på våt vei. Det nye dekket er beregnet på det amerikanske markedet og kommer i handelen til våren.

– MICHELIN Premier A/S-dekket representerer et gjennombrudd innen trafikksikkerhet og underbygger Michelins Total Performance-strategi for dekkutvikling, sier Scott Clark, chief operating officer i Michelin North Americas divisjon for personbiler og lette lastebiler. – Dette er en revolusjonerende innovasjon innen dekkteknologi som gjør at vi kan avhjelpe den direkte effekten dekkslitasje har på veigrepet og snu opp-ned på den tradisjonelle forestillingen.

Bildekk er avhengige av at rillene i dekkmønsteret leder vekk vann for å opprettholde veigrepet. Til nå har dekkenes grep på våt vei blitt redusert etterhvert som de ble slitt, fordi dekkrillenes dybde og dermed evnen til å lede vekk vann fra dekket ble redusert. Resultatet har vært økte bremselengder og høyere risiko for vannplaning. Grep på våt vei er spesielt viktig for trafikksikkerheten fordi ulykkesrisikoen er enn dobbelt så høy på våt vei som på tørr.[2]

I motsetning til konvensjonelle dekk, har MICHELIN Premier A/S et revolusjonerende design med flere som byr på overlegent grep på våt vei også når dekket slites. MICHELIN Premier A/S med EverGrip bruker tre hovedelementer for å yte veigrep over tid:

• Gummiblanding med høyt grepnivå: MICHELIN Premier A/S med EverGrip inneholder en spesiell gummiblanding med høye nivåer av silica og solsikkeolje. Silica tilfører sterke bindinger og grep på våt vei. Solsikkeoljen sørger for at dekket opprettholder godt våtgrep også ved lavere temperaturer. Ingrediensene blandes ved hjelp av en eksakt prosess som sikrer at materialet som er i kontakt med veien er konsistent både når dekket er nytt og etter hvert som det slites.
  • Ekspanderende regnriller: For de fleste dekk reduseres evnen til å drenere vann fra dekket etter hvert som de slites ned fordi regnrillenes dybde avtar. MICHELIN Premier A/S med EverGrip har regnriller plassert rundt dekket med en spesiell geometrisk form som blir bredere når dekkmønsteret slites. Dette hjelper til med å opprettholde dekkets evne til å kanalisere vann vekk selv om selve rillenes dybde minsker.
  • Fremvoksende spor: MICHELIN Premier A/S med EverGrip har et ekstra sett med spor langs dekkskulderen som kommer til syne i takt med at dekket slites. Over 150 skjulte spor kommer til syne og yter ekstra hjelp til å lede vekk vann og opprettholde våtgrep etter hvert som dekket kjøres.

Disse tre elementene fungerer sammen for å gi MICHELIN Premier A/S med EverGrip enestående grep under ulike forhold, året rundt. MICHELIN Premier A/S med EverGrip gir brukeren kortere bremselengde, redusert risiko for vannplaning og økt veigrep så vel nytt som slitt.

– MICHELIN Premier A/S med EverGrip er en ny og overbevisende sikkerhetsteknologi som hjelper føreren med å holde bilen solid plantet på veien, sier Scott Clark. – EverGrip viderefører Michelins bransjeledende forpliktelse til forskning og utvikling innenfor dekkteknologi.

MICHELIN Premier A/S med EverGrip kommer I handelen på de nordamerikanske markedet i løpet av våren og vil fra lanseringen være tilgjengelig i 32 dimensjoner (185/65R15 – 245/45R18) som passer en hel rekke personbiler. Michelin vil tilby en begrenset 100 000-km garanti på MICHELIN Premier A/S, som også vil bli produsert i Nord-Amerika.

MICHELIN Premier A/S med EverGrip er nyeste innovasjon i en lang rekke gjennombrudd fra Michelin. I 1946 lanserte Michelin radialdekket som nå er den nærmest enerådende konstruksjonen for dekk og som gjør dem både slitesterke og fleksible. I 1992 var Michelin den første dekkprodusenten som brukte silica i stor utstrekning. Silica gir dekkene lav rullemotstand og dermed forbedret drivstofføkonomi i tillegg til økt veigrep.

Det høye ytelsesnivået i det nye Michelin Premier A/S er et resultat av Michelins høye investeringsnivå i forskning og utvikling, som er på omkring 600 millioner euro per år. Det er dette som gjør det mulig for Michelins dekk å yte høyt ikke bare på ett, men innenfor alle områder, et prinsipp som er kjent som «Michelin Total Performance».

[1] Basert på resultater fra interne tester av bremsing på våt vei fra 40 og 50 MPH sammenlignet med Goodyear® Assurance® TripleTred™ A/S dekk i dimensjon 235/55R17 (99H) med MICHELIN® Premier® A/S dekk i dimensjon 235/55R17 (99H) slipt ned til 4mm gjenværende mønsterdybde. Virkelige resultater på vei kan variere.

[2] 2012 NHTSA Rapport: Dekkrelaterte faktorer i fasen før en ulykke («Tire-Related Factors in the Pre-Crash Phase»).

Pressesjef Michelin Nordic: Lotta WRANGLE
Telefon: 46 8 709 07 76, Mobil: 46 72 250 07 40, E-post: lotta.wrangle@se.michelin.com

Michelins mål er å bidra til en bærekraftig mobilitetsutvikling for varer og mennesker gjennom design, produksjon og markedsføring av dekk for alle typer kjøretøy, f.eks. biler, sykler, bulldosere, fly, jordbruksmaskiner, lastebiler, motorsykler og den amerikanske romfergen. Michelin publiserer også kart, reise-, restaurant- og hotellguider og tilbyr elektroniske reisetjenester på ViaMichelin.com. Michelins hovedkontor ligger i Clermont-Ferrand i Frankrike. Michelin har virksomhet i over 170 land med 113 400 ansatte (hvorav ca. 300 i Norden). Hvis du vil ha mer informasjon, kan du besøke www.michelin.com eller www.michelin.no