Michelin åpner nytt innovasjonssenter

Michelin har innviet den første delen av sitt nye forsknings- og utviklingssenter i Ladoux, Frankrike. Bygningen heter URBALAD og skal stå klar i 2018 til en prislapp på over 2,5 milliarder kroner. Målet er å øke selskapets innovasjonskraft og få fart på utviklingsprosesser av produkter og tjenester.

Siden 1955 har Michelin Technology Center vært hovedsete for dekkonsernets innovasjon, forskning og utvikling. På verdensbasis jobber mer enn 6000 mennesker i Michelin med å utvikle produkter og tjenester for framtiden. Over halvparten jobber på Technology Center i Ladoux, Frankrike, hvor selskapet har tatt i bruk den første delen av innovasjonssenteret. Med sine 67.000 kvadratmeter og 1600 arbeidsplasser er dette den største bygningen i Rhône-Alpes-Auvergne-regionen.

- Vi investerer i utvidelse av FoU-senteret i Ladoux for å øke vårt innovasjonspotensial. Vi skal styrke vår globale lederposisjon gjennom utvikling av dekkløsninger og tjenester og ved å møte utfordringer med mobilitet. Utvidelsen av FoU-senteret skal også bidra til å oppfylle våre ambisiøse COP21-mål ved å redusere våre CO2-utslipp med 20 prosent innen 2030, sier Vincent Pinot, administrerende direktør i Michelin i Norden.

Resten av Michelins nye teknologisenter i Ladoux skal stå ferdig i 2018. Det nye senteret er i dag et av verdens fremste høyteknologiske FoU –miljøer. Her er alle fagdisipliner samlet under samme tak og samarbeider i selskapets ulike innovasjonsprogrammer.

Teknologisenteret i Ladoux er et strengt sikkerhetsregulert område, hvor sentrale prosjekter og ideer i selskapet blir utviklet. 72 prosent av alle dekk som utvikles av Michelin kommer fra det nye senteret i Frankrike, og på årlig basis produserer senteret 15 000 prototyper.

I tillegg til Ladoux har Michelin innovasjonssentre i USA, Brasil, Thailand, India, Kina, Japan og Sveits.

Michelin samler design, forskning og utvikling av avansert teknologi og høyytelsesdekk under samme tak:

•  Utforming av dekkomponenter
  •  Design av dekk
  •  Produksjon av gummiprototyper
  •  Produksjon og konstruksjon av prototyper av dekkformer
  •  Produksjon av prototypedekk
  •  Tester og målinger i maskiner og på sporet
  •  Logistikk og kjøretøy vedlikehold
  •  Simulering, analyse og målinger

Pressesjef Michelin Nordic: Lotta WRANGLE
Telefon: 46 8 709 07 76, Mobil: 46 72 250 07 40, E-post: lotta.wrangle@michelin.com

Michelin har, som det ledende dekkselskapet, forpliktet seg til bærekraftig forbedring av mobilitet for mennesker og varer ved å produsere, distribuere og markedsføre dekk for alle typer framkomstmidler. Michelin tilbyr også innovative bedriftstjenester, digitale mobilitetstjenester og publiserer reiseguider, hotel- og restaurantguider, kart og veiatlas. Michelin har hovedkvarter i Clermont-Ferrand i Frankrike og avdelinger i 170 land, har 112 300 ansatte og 68 fabrikker i 17 land. Gruppens teknologisenter for forskning og utvikling har avdelinger i Europa, Nord-Amerika og Asia. (www.michelin.com og www.michelin.no)